بانک جهانی: حضور دختران در "مدارس افغانستان" به دلیل جنگ کاهش یافته است
بانک جهانی نوشت: جنگ انگیزه خانوادهها برای فرستادن کودکان به مدرسه را در افغانستان از بین برده و این موضوع در مورد دختران بیشتر محسوس است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل بانک جهانی در گزارشی نوشت: آمار حضور دختران نسبت به پسران در مدارس افغانستان به دلیل جنگ کاهش یافته است.
به این دلیل که جنگ انگیزه خانوادهها برای فرستادن کودکان به مدرسه را از بین برده و این موضوع در مورد دختران بیشتر محسوس است. این موضوع میتواند آثار بلندمدتی داشته باشد و آموزش کودکان بخصوص دختران در مناطق جنگ زده باید به نگرانی اول سیاستگذاران تبدیل شود.
براساس این گزارش، تفکیک نرخ توسعه هر ولایت در رابطه با حضور دختران در مدرسه، میتواند ما را در ارزیابی نرخ حذف نابرابری جنسیتی در مدارس افغانستان یاری رساند. بر اساس این آمارها، در بسیاری از ولایتها (18 از 35)، پیشرفتها به گونهای نبوده که باتوجه به هدف تعیین شده در سال 2030 نابرابری جنسی را حذف کند.
اما با این وجود، در برخی از ولایتها بارقههایی از امید را میتوان شاهد بود. در هرات و دایکندی دختران بیشتر از پسران در مدارس حضور داشتند. در بررسیها نیز مشخص شد7 ایالت افغانستان اگر روند فعلی را حفظ کنند، در 5 سال آینده میتوانند نابرابری جنسیتی را حذف کنند. البته از این میان ولایت سرپل قادر خواهد بود با حفظ روند فعلی در مدت یک سال بطور کامل نابرابری جنسی را در مدارس این ولایت حذف کند.
در ادامه این گزارش آمده است: متاسفانه در سایر ولایتها با یک عقبگرد مواجه هستیم. اما حضور دختران در مدارس در قندهار ابتدا از 41 درصد به 64 درصد رشد داشته و بعد در سالهای منتهی به 2014 به 35 درصد کاهش یافته است. و اما ولایت پکتیکا کمترین نرخ حضور دختران به میزان 9 درصد در میان ولایتهای افغانستان را داشته است.
بانک جهانی مینویسد: یک سرمایهگذاری هدفمند و حمایت سازمانی از آموزش کودکان بخصوص دختران در افغانستان نیاز است تا کودکان این سرزمین بتوانند فرصت حضور در مدرسه را داشته باشند.
/
به این دلیل که جنگ انگیزه خانوادهها برای فرستادن کودکان به مدرسه را از بین برده و این موضوع در مورد دختران بیشتر محسوس است. این موضوع میتواند آثار بلندمدتی داشته باشد و آموزش کودکان بخصوص دختران در مناطق جنگ زده باید به نگرانی اول سیاستگذاران تبدیل شود.
براساس این گزارش، تفکیک نرخ توسعه هر ولایت در رابطه با حضور دختران در مدرسه، میتواند ما را در ارزیابی نرخ حذف نابرابری جنسیتی در مدارس افغانستان یاری رساند. بر اساس این آمارها، در بسیاری از ولایتها (18 از 35)، پیشرفتها به گونهای نبوده که باتوجه به هدف تعیین شده در سال 2030 نابرابری جنسی را حذف کند.
اما با این وجود، در برخی از ولایتها بارقههایی از امید را میتوان شاهد بود. در هرات و دایکندی دختران بیشتر از پسران در مدارس حضور داشتند. در بررسیها نیز مشخص شد7 ایالت افغانستان اگر روند فعلی را حفظ کنند، در 5 سال آینده میتوانند نابرابری جنسیتی را حذف کنند. البته از این میان ولایت سرپل قادر خواهد بود با حفظ روند فعلی در مدت یک سال بطور کامل نابرابری جنسی را در مدارس این ولایت حذف کند.
در ادامه این گزارش آمده است: متاسفانه در سایر ولایتها با یک عقبگرد مواجه هستیم. اما حضور دختران در مدارس در قندهار ابتدا از 41 درصد به 64 درصد رشد داشته و بعد در سالهای منتهی به 2014 به 35 درصد کاهش یافته است. و اما ولایت پکتیکا کمترین نرخ حضور دختران به میزان 9 درصد در میان ولایتهای افغانستان را داشته است.
بانک جهانی مینویسد: یک سرمایهگذاری هدفمند و حمایت سازمانی از آموزش کودکان بخصوص دختران در افغانستان نیاز است تا کودکان این سرزمین بتوانند فرصت حضور در مدرسه را داشته باشند.
/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *