هند نگران اهداف امنیتی و سیاسی پکن در کریدور اقتصادی "چین- پاکستان"
هند عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان از منطقه مورد مناقشه کشمیر را باعث به خطر افتادن منافع و امنیت ملی خود می داند و به شدت با این طرح 46 میلیارد دلاری پکن در منطقه جنوب آسیا مخالف است.
خبرگزاری میزان - به گفته وی ،هند نگران اهداف امنیتی چین در اجرای این طرح است.
هند در حالی تاکنون بارها به عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان اعتراض کرده که مقامات پکن تاکنون بارها از دهلی نو برای مشارکت در طرح یک کمربند یک جاده دعوت کرده اند.
کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز 2013 میلادی توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شد. این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی از مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می رسد.
به گزارش سرویس بین الملل هند بر خلاف بسیاری از کشورهای آسیایی که اجرای کریدور اقتصادی چین و پاکستان را باعث بهبود ارتباطات و یکپارچکی اقتصادی منطقه می دانند، نسبت به اهداف چین در اجرای این کریدور خوشبین نیست .
کریدور اقتصادی چین و پاکستان با سه هزار کیلومتر شبکه ارتباطی جاده ای، ریلی و خطوط انتقال انرژی استان سین کیانگ در چین را به بندر گوادر پاکستان متصل می کند.
به گفته کارشناسان، هندی ها نگرانند که کریدور اقتصادی چین و پاکستان منجر به بین المللی شدن مسئله کشمیر شود و پکن با دارا بودن قدرت و نفوذ در منطقه وسرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری ، جانب پاکستان را درخصوص مسئله کشمیر بگیرد.
'شیو شانکار منون' کارشناس مسائل سیاسی و مشاور اسبق امنیت ملی هند معتقد است کریدور اقتصادی چین و پاکستان برای هند غیر قبل قبول است.
وی روزشنبه در همایش یک کمربند یک جاده در بمبئی اظهار کرد این کریدور اقتصادی با عبور از منطقه اشغال شده کشمیر،حاکمیت ملی هند را نقض می کند.
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد چین با سرمایه گذاری طولانی مدت خود در این کریدور به اشغال غیر قانونی کشمیر مشروعیت و آن را استحکام می بخشد.
وی در خصوص پیوستن هند به طرح یک کمربند، یک جاده چین افزود:همه طرحهای یک کمربند یک جاده هند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بلکه انگیزه راهبردی و جغرافیایی در آن وجود دارد.
هند در حالی تاکنون بارها به عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان اعتراض کرده که مقامات پکن تاکنون بارها از دهلی نو برای مشارکت در طرح یک کمربند یک جاده دعوت کرده اند.
'لیو جینسونگ' دیپلمات ارشد سفارت چین در دهلی نو می گوید هند بدون شک یک همکار بسیار مهم در طرح یک کمربند یک جاده است.
وی خاطرنشان کرد چین صادقانه خواهان شرکت هند در نشست های یک کمربند یک جاده است .
این دیپلمات چینی اظهار کرد پکن آماده رفع نگرانی های دهلی نو در خصوص کریدور اقتصادی چین و پاکستان است.
نشست بین المللی یک کمربند، یک جاده قرار است از چهاردهم مه (24 اردیبهشت ) به مدت دو روز به میزبانی رئیس جمهوری چین در پکن برگزار شود.
انتظار می رود رهبران 28 کشور و همچنین دبیرکل سازمان ملل در این نشست شرکت کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *