بررسی وضعیت موتور سیکلتهای وارداتی / آیا واردات موتور سیکلت درجه 3 ادامه می یابد؟
در حالی شمارهگذاری انواع وسیله نقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلایندههای موضوع این قانون و اخذ تاییدیههای لازم از نهادهای ذی ربط است که کارشناسان از مطلوب بودن وضعیت آلایندگی موتورسیکلتها خبر میدهند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، روز سه شنبه(15 فروردین) با رای نمایندگان مجلس،شمارهگذاری وسایل نقلیه موتوری دارای آلایندگی ، طی مصوبه ای ممنوع اعلام شده است.
همچنین استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا موثر بر آلایندگی وسایل نقلیه از قبیل اگزوز، صافی، (فیلتر) و واکنش ساز (کاتالیست) توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین، کنترل و نظارت میشود و با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد.
این در حالی است که در آخرین روز بهمن ماه سال گذشته معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفتوگو با میزان از انتشار گزارش ارزیابی خدمات پس از فروش موتور سیکلتها از سال 96 خبر داده بود.
در این باره مصطفی صفرخانی رئیس اتحادیه تعمیرکاران دوچرخه و موتور سیکلت در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد با بیان این که مصوبه روز گذشته مجلس میتواند کمک شایانی به محیط زیست کشور کند، اظهار کرد: این مصوبه میتواند کمک خوبی به کم شدن آلایندههای محیط زیست کند اما در حال حاضر موتور سیکلتهای موجود در بازار از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار بوده و تعداد اندکی از موتورهای وارداتی دارای کیفیت پایین و درجه 3 می باشند.
صفرخانی افزود: موتورهای وارداتی با توجه به کاتالیزورهای نصب شده بر روی موتورهای آنها میزان آلایندگی پایینی نسبت به گذشته داشته اما باید این امر را در نظر داشت که همچنان کشور در بحث واردات موتور سیکلت با آلاینده سطح پایین به نقطه مطلوب نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل نظارتهای نهادهای ذی ربط مانند سازمان استاندارد، مرکز تحقیق و پژوهش، شماره گذاری موتورهای وارداتی با آلاینده بالا امکان پذیر نیست لذا باید بر روی سوختهای وسایل نقلیه تمرکزبیشتری صورت گیرد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران دوچرخه و موتور سیکلت در ارتباط با واردات موتور سیکلتهای برقی، افزود: برخی واردات به کشور انجام شده اما همانطور که در گذشته گفته شده این واردات بدون هیچ گونه هماهنگی با اتحادیه تعمیرکاران موتور سیکلت انجام گرفته اما با توجه به این که سرمایه ملی در حال هدر رفتن است طرح های مختلفی برای ساماندهی این موتورها انجام گرفته است.
حال باید منتظر ماند و دید مصوبه مجلس تا چه حد اجرایی خواهد شد و آیا تغییری در روند واردات موتورسیکلتها با آلاینده بالا ایجاد خواهد شد و یا همانند گذشته موتور سیکلتهای درجه 3 چینی و هندی در خیابانهای شهر تردد خواهند کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *