برگزاری نشست معاونان آموزشی ادوار وزارت بهداشت
نشست تمامی معاونین آموزشی ادوار مختلف در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ،باقر لاریجانی در جمع معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت با تشریح برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: تلاش های صورت گرفته در ادوار مختلف زمینه های اجرایی سازی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش را فراهم کرده است و بهره مندی از تجربیات مدیران دوره های مختلف معاونت آموزشی وزارت بهداشت می تواند زمینه های ارتقای کیفی آموزش را بیش از پیش فراهم کند.
لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست معاونین آموزشی ادوار وزارت بهداشت که در روز شنبه 14 اسفند 1395 برگزار شد گفت: افراد حاضر در این نشست سکانداران آموزش علوم پزشکی کشور طی چند دهه گذشته و افراد برجسته ای در علوم پزشکی هستند و این قبیل نشست ها زمینه های بهره برداری از دانش و تجربیات این عزیزان را فراهم می کند.
وی اظهار داشت: تحولاتی که در نظام سلامت کشور با آن مواجه هستیم ایجاد تحول در آموزش علوم پزشکی را امری الزامی نموده و برهمین اساس با مطالعه اسناد بالادستی نظام سلامت و بهره برداری از این اسناد برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حدود 2سال پیش تدوین شد و در دست اجرا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت آمایش سرزمینی را یکی از اسناد مهم طی چندسال گذشته ذکر کرد و گفت: با تصویب این سند الگوی مناسبی برای ساماندهی برنامه های آموزش ایجاد شد و ماموریت های زیادی از برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استخراج شده و این ماموریت ها به دانشگاههای علوم پزشکی کشور جهت داده که باتوجه به ظرفیت های خود در چه مسیری حرکت کنند.
وی خاطرنشان کرد: طی مدتی که از اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی می گذرد اقدامات ارزشمندی در حوزه آموزش علوم پزشکی انجام شده و اکنون تمامی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با کمک مناطق آمایشی اعتباربخشی خارجی شده اند که زمینه های خوبی را برای کمک به دانشگاهها برای ارتقا فراهم آورده است.
لاریجانی گفت: ماموریت هایی در سطح ملی به دانشگاهها داده شده که باعث می شود دانشگاهها جایگاه و رسالت خود در سطح کشور را درک کنند و با انگیزه بیشتری در این مسیر حرکت کنند.
وی اضافه کرد: در بحث مرجعیت هم این هدف را دنبال می کنیم که دانشگاه بداند با چه استراتژی حرکت کند و می خواهد به کجا برسد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اظهار داشت: تاکنون 500 پروژه در زمینه آموزش به این مرکز ارسال شده و همین اقدامات زمینه خوبی برای ارتقای آموزش علوم پزشکی فراهم می کند.
لاریجانی حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت دانشگاههای نسل سوم و رشد خلاقیت و کارآفرینی در این دانشگاهها را از دیگر محورهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و اذعان داشت: آموزش باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و بر همین اساس اقدامات بی شماری با کمک دانشگاههای علوم پزشکی کشور در دست پیگیری است.
وی اضافه کرد: تعداد متخصص پزشک خانواده در کشور برآورد شده و درحال حاضر تعدادی دانشجو در این رشته مشغول به تحصیل هستند تا در آینده نزدیک نیازهای کشور ار مرتفع نمایند. همچنین به زودی مرکز آموزش های مهارتی وزارت بهداشت برای تامین نیازهای مناطق مختلف کشور در دوره های آموزش کوتاه مدت در نظام سلامت افتتاح می شود.
لاریجانی گفت: هدف این است که تمامی مراکز تربیت کننده نیرو در تمامی سطوح با قوانین و مقررات وزارت بهداشت کار کنند و ضمن پاسخ به نیازهای جامعه با تربیت نیروهای کیفی، از تربیت نیروی مازاد بر نیاز جامعه نیز اجتناب شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یکی از دستاوردهای آمایش سرزمینی را توجه روسای دانشگاهها به مباحث آموزش ذکر کرد و اظهار داشت: آمایش این فرصت را فراهم کرده تا از ظرفیت های موجود نهایت بهره برداری را داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای آمایش دانشگاههای بزرگ منطقه به رشد دانشگاههای کوچک کمک می کنند و با بازمهندسی رشته ها این امکان فراهم می شود که دانشگاههای بزرگ بیشتر به تربیت نیروها در سطوح تحصیلات تکمیلی بپردازند و تربیت نیروهای کاردانی و کارشناسی به دانشگاههای کوچکتر واگذار شود.
لاریجانی به سایر محورهای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: به مناطق آمایشی ماموریت داده شده تا نیروی انسانی مورد نیاز خود در بازه زمانی 5 تا 10 سال آینده را محاسبه کنند و نقشه توسعه منطقه را با توجه به این برآوردها تدوین کنند.
وی به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: اکنون 2000 دانشجوی خارجی در کشور داریم و اقدامات خوبی در دانشگاهها به فراخور ظرفیتشان در دست پیگیری است. اعتباربخشی بین المللی به طور جدی پیگیری می شود تا دانشگاهها مطابق با استانداردهای بین المللی حرکت کنند و طی بخشنامه ای از دانشگاهها خواسته شد ظرفیت های مازاد خود را به دانشجویان خارجی اختصاص دهند.
لاریجانی به ارتقای آزمون های علوم پزشکی و برگزاری آزمون های بین المللی در مرکز سنجش آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی نیز بستر خوبی را برای ارائه بسیاری از دروس به صورت مجازی فراهم کرده و به سمتی پیش می رویم که بسیاری از مطالب در دانشگاه مجازی به صورت مشترک بین دانشگاههای مختلف برگزار شود.
معاون آموزشی از تلاش های صورت گرفته برای توسعه زیرساخت های آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: در حال حاضر تمامی مناطق آمایشی مرکز آزمون راه اندازی کرده اند.
وی افزود: ساز و کارهایی برای ارزیابی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طراحی شده که با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی در دست اجرا است و امیدواریم با بهره برداری از نظرات اساتید بتوانیم قدم هایی در زمینه اجرای اثربخش برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برداریم.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *