زیرساخت های وزارت نیرو برای تامین انرژی خودروهای برقی آماده است/بسته قانونی راهکار توسعه خودروهای برقی
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: بخش اعظم آلایندگی ها به حوزه حمل و نقل باز می گردد، از این رو استفاده از خودروهای برقی ۷۰ تا ۸۰ درصد از آلایندگی زیست محیطی را کاهش می دهد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، هوشنگ فلاحتیان در سی و هشتمین گردهمایی فصلی کمیته ملی انرژی جمهوری اسلامی ایران با موضوع خودروهای برقی گفت: در ابتدا باید دید مطالب تخصصی این حوزه و اثرات توسعه کاربردی خودروهای برقی در جامعه ما چیست.
وی افزود: شواهد نشان می دهد عدم توسعه این خودروها از منظرهای مختلف در جای خود جای بحث طولانی دارد،که در میان این موارد به طور قطع ضریب استفاده برق در شبکه سراسری مهمترین مورد است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: در حوزه مسایل زیست محیطی کاملا روشن است بخش اعظم آلایندگی ها به حوزه حمل و نقل باز می گردد،از همین رو استفاده از خودروهای برقی ۷۰ تا ۸۰ درصد از الایندگی زیست محیطی را کاهش می دهد.
فلاحتیان در خصوص اقتصاد برق خاطرنشان کرد: شبکه برق سراسری ایران
۷۶ هزار مگاوت ظرفیت تولید دارد که از این میزان ۵۴ هزار مگاوات مصرف در فصل گرم سال و ۳۰ هزار مگاوت در زمستان استفاده میشود که به این معنی است که بخش قابل توجهی از ظرفیت ایجاد شده استفاده نمی شود و افزایش تولید برق باعث کاهش قیمت تمام شده برق می شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق تصریح کرد: علاوه بر مزایای زیست محیطی استفاده از این خوروها، بهره گیری از آنها در کشور و فروش برق به این شاخه باعث تولید ثروت برای شبکه برق سراسری خواهد شد و اقتصاد نابسامان برق را بهبود می بخشد.
وی خاطرنشان کرد: دنیا به سمت استفاده از خودروهای برقی و افزایش سهم این خودروها در حرکت است، در کشور ما نیز به تبع حرکت جهانی و میزان بالا آلایندگیهای زیست محیطی در مقایسه با سایر کشورها گسترش این خودروها اهمیت بالایی دارد.
فلاحتیان در ادامه افزود: قانون گذاران در ادوار مختلف در نظر دارند قیمت حامل های انرژی به قیمت تمام شده نزدیک شود که این مورد بروی درصد نفوذ خودروهای برقی در کشور تاثیر می گذارد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه خودروهای برقی جهان هم در ابتدای راه است و متوسط جهانی نشان می دهد تنها ۱ درصد از خودروهای مورد استفاده جهان برقی هستند،گفت: یکی از اقدامات اساسی برای توسعه زیرساخت ها جبران خلا موجود در ضعف قانونی در این زمینه است، در ابتدا باید لایحه استفاده از خودروهای برقی به دولت ارسال و پس از تصویب آن در مجلس، الزاماتی برای خودروسازان و سایر سازمان های مربوطه ایجاد شود.
معاون وزیر نیرو در امور انرژی خاطر نشان کرد: باید به دنبال جواب این سوال باشیم که برای کشور ما خودروهای هیبریدی مناسب تر است یا خودروهای برقی محض و یا باید بر روی خودروهای ترکیبی کار کنیم.
وی با تاکید بر ایجاد الزامات قانونی به صورت مشترک برای سازمان های مربوطه گفت:به طور متوسط در کشور یک میلیون خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که اگر بنا بر تصمیم گیری ها ۲۰ درصد از این میزان تولید با یارانه ۱۰ میلیون تومانی به خودرو برقی تبدیل شود در نهایت میبینیم مزایای ناشی از تولید خودرو بیشتر از هزینه تولید است و در این راستا باید تنها عزم جدی داشته باشیم.
فلاحتیان عنوان کرد: اگر موضوع توسعه خودروهای برقی در برنامه ششم مطرح می شد به طور قطع زودتر به نتیجه میرسیدیم زیرا جامعه تشنه این موارد است.مورد مشابه آن در زمینه توسعه انرژی های تجددپذیر بود که با ذکر آن در برنامه ششم توسعه شاهد موفقیت های چشم گیر بودیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *