راستیان: برداشتهای متفاوت اجرای قانون را عقیم کرده است/ کدخدایی: ۳۵درصد قوانین برنامههای توسعه اجرایی میشود
قائم مقام معاون قوانین در امر تنقیح با بیان اینکه یکی از وظایف حاکمیتها در تمام دنیا وضع قوانین شفاف است، گفت: برداشتهای متفاوت از قانون اجرای آن را عقیم کرده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی ، سومین کارگاه تنقیح قوانین امروز (پنجشنبه 19 اسفند) در موسسه پژوهشی مطالعات حقوقی دانشگاه تهران با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، علیرضا راستیان قائم مقام معاونت تنقیح قوانین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید حقوقی دانشگاه ها برگزار شد.
در این مراسم علیرضا راستیان، قائم مقام معاون قوانین در امر تنقیح در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف حاکمیت ها در تمام دنیا وضع قوانین شفاف است گفت: تصویب قوانین باید در راستای نظام بخشی به امور اجرایی باشد و اگر تنقیح قوانین به درستی صورت نگیرد در دراز مدت مشکلات و معضلاتی را به وجود می آورد.
قائم مقام معاون قوانین در امر تنقیح در مجلس شورای اسلامی افزود: تنقیح قوانین در راستای ایجاد نظم صورت می گیرد و اگر تنقیح از سوی دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار نگیرد آشفتگی و بی نظمی را در جامعه به وجود می آورد.
وی با بیان اینکه از سال 50 تا کنون قوانین بسیاری در کشور تصویب شده است تصریح کرد: به رغم این سابقه طولانی در قانونگذاری متاسفانه تنقیح قوانین به طور کامل و روشن صورت نگرفته است بنابراین یکی از مهمترین دلایل در این خصوص بحث عدم ضرورت تنقیح قوانین از سوی لایه های مختلف جامعه است.
راستیان با بیان اینکه از سال 89 تنقیح قوانین به عهده معاونت قوانین در امر تنقیح گذاشته شد گفت: متاسفانه در مفاهیم اولیه در خصوص تنقیح اختلاف نظرهایی با دستگاه های اجرایی وجود دارد؛ از این رو پیش از آنکه شفاف سازی در امر تنقیح مورد توجه قرار گیرد باید به موضوع برداشت های متفاوت از قانون توجه کرد زیرا موضوع برداشت های متفاوت باعث شده اجرای قانون در برخی شرایط عقیم بماند.
وی با اشاره به اینکه تا کنون جلسات بسیاری میان قوه مجریه و مقننه در خصوص تنقیح قوانین برگزار شده است افزود: تنقیح قوانین با این انباشتگی ازعهده یک قوه خارج است و باید همه دستگاه ها وارد عمل شوند ضمن اینکه باید از نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه ها نیز در امر تنقیح استفاده کرد زیرا تنقیح قوانین علمی بوده و نیازمند بررسی های بیشتری است.
قائم مقام معاون قوانین مجلس در امر تنقیح با بیان اینکه تجربه های بسیاری در خصوص تنقیح کسب شده است تصریح کرد: در کنار نظریه های تئوری باید کارگاه هایی نیز در زمینه تنقیح تشکیل شود بنابراین امیدواریم در آینده ای نه چندان دور شاهد برگزاری همایش های متعدد در حوزه تنقیح قوانین باشیم.
وی با بیان اینکه به اعتقاد مجلس تنقیح قوانین باید درحوزه دستگاه های اجرایی انجام شود گفت: با توجه به اینکه دستگاه های اجرایی در این زمینه به خوبی عمل نکردند اما معاونت قوانین در مجلس به این موضوع ورود جدی داشته واقدامات بسیاری را تا کنون انجام داده است.
راستیان با اشاره به اینکه خلاءهای موجود در امر تنقیح قوانین باید برطرف شود گفت: یکی از مهمترین معضلات و مشکلات امروز در جامعه عدم شفافیت در اصول مربوط به تنقیح قوانین است که به طور حتم با برگزاری چنین جلساتی این خلاء ها را می توان برطرف کرد.
کدخدایی: ضرورت رفع خلاء ها و مشکلات در تنقیح قوانین با تعامل مجلس و دولت
در ادامه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در این نشست گفت: باید به تنقیح قوانین به عنوان یک باور نظر کرد و برای تنقیح سه مرحله برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرا را باید مورد توجه قرار داد.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در حال حاضر در مرحله اجرای تنقیح قوانین قرار داریم افزود: خوشبختانه معاونت قوانین مجلس بحث تنقیح را به طور جدی مورد پیگیری قرار داده است و در همین رابطه تا کنون دو کارگاه نیز در گذشته برگزار شده و این کارگاه سومین جلسه برای بررسی شفافیت در تنقیح قوانین است.
کدخدایی با بیان اینکه در تنقیح قوانین مشکلاتی وجود دارد تصریح کرد: این مشکلات به طور عمده نرم افزاری است و بارها مشاهده شده دستگاه ها با معضلات و مشکلاتی در تنقیح قوانین روبرو هستند.
وی با تاکید بر اینکه اجرای قانون برای همه دستگاه ها و نهادها ضروری است افزود: در خصوص تنقیح قوانین اقداماتی در دولت از سال های گذشته انجام شده اما ماحصل این اقدامات نیازهای امروز جامعه را تامین نمی کند.
کدخدایی با انتقاد از اینکه نگاه های متفاوتی در اجرای قانون و تنقیح قوانین وجود دارد تصریح کرد: متاسفانه نه تنها دستگاه ها در این زمینه به خوبی عمل نکردند بلکه دانشگاه ها نیز به عنوان یک مکان علمی از بحث تنقیح قوانین استقبال قابل قبولی انجام نداده اند اگرچه در موسسه مطالعات حقوقی دانشگاه تهران برای رفع فقدان ها و خلاء های تنقیح قوانین اقدامات و تلاش های بسیاری صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در لایحه برنامه ششم مشکلات بسیاری به جهت تعریف و مفهوم برنامه نویسی میان قوه مجریه و مقننه به وجود آمد گفت: بارها مشاهده شده که دستگاه ها پس از تصویب قوانین مربوط به برنامه در اجرای آن دچار مشکل می شوند و مشخص نیست که قوانین مربوط به برنامه را چگونه باید اجرا کنند بنابراین باید به مشکلات اینچنینی در تنقیح قوانین و در تصویب قانون توجه کرد.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه طبق آمارهای مطرح شده 30 تا 35 درصداز قوانین مربوط به برنامه های گذشته اجرا شده است افزود: این موضوع به هیچ عنوان شایسته نیست و دولت و مجلس باید با همکاری و تعامل مشکلات را برطرف کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *