ارتقای کیفی آثار «جشنواره فیلم مقاومت» را به جلو میبرد
: اعضای هیأت انتخاب بخش فیلمهای کوتاه سیزدهمین جشنواره بینالملل فیلم مقاومت متفقالقول بر این عقیدهاند که آثار ارسالی برای این دوره از جشنواره از سطح کیفی بالاتری نسبت به دورههای پیشین برخوردار است. از نظر چهار عضو این هیأت جشنواره مقاومت که حالا جایگاه خود را به عنوان مرجع اصلی فیلمهای سینمای دفاع مقدس به اثبات رسانده، در فراگیری پذیرش آثار در رتبه بالاتری از جشنواره فیلم فجر قرار میگیرد.
به گزارش ، اعضای هیات انتخاب بخش فیلمهای کوتاه سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت معتقدند در این دوره جشنواره فیلم مقاومت با توجه به حجم آثار رسیده به دبیرخانه، نمونههای شاخص و قابل توجهی به چشم میخورد تا جایی که بعضی از کارها، واقعا، بکر و حرفهای بود.
مردم جشنواره مقاومت را جایگاه اصلی سینمای دفاع مقدس میدانند
عبداله باکیده از کارگردانان باسابقه و عضو هیئت انتخاب فیلمهای کوتاه جشنواره درباره ملاکهای ارزیابی آثار رسیده گفت: در درجه اول کیفیت مضمونی اثر مورد توجه ما قرار داشت و بعد از آن به کیفیت فنی توجه میکردیم. به اینکه تا چه حد نوآوری و ابتکار به خرج داده و در پرداخت موضوع انتخابی موفق بوده است، در مجموع هم که باید همه این ویژگیها در خدمت موضوعات و محورهای جشنواره به کار گرفته شده بود.
وی درباره سطح آثار این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: چندین اثر کوتاه شاخص در جشنواره وجود داشت که بنده و بقیه دوستان در این آثار نشانههایی از رشد فیلم کوتاه و شجاعت و نگاه منحصر به فرد فیلمسازان را دیدیم. در این میان کارهای ویژهای بود که نگاهی مستند داشت ولی خط داستانیشان آنها را به فیلمهایی زیبا تبدیل کرده بود و همه اینها نشانههای پیشرفت را در بدنه سینمای کوتاه مقاومت است.
باکیده با بیان اینکه این جشنواره از نظر داخلی از همان سال اول تا دوره پیشین جایگاه اصلی خودش را به مردم نشان داده و بازخوردها و استقبال خوبی به خود جلب کرده است اضافه کرد: هنوز مردم این جشنواره را جایگاه اصلی ارائه فیلمهای دفاع مقدس و ایجاد روحیه مقاومت در منطقه میدانند و این جشنواره در کشور به خصوص در شهرستانها بسیار بسیار پرطرفدار است تا حدی که آنها و حتی هنرمندان سایر کشورهای جهان را راغب کرده تا در این رویداد شرکت کنند.
کیفیت آثار این دوره، رتبه سینمای مقاومت را تغییر میدهد
مهدی جعفری دیگر عضو هیات انتخاب بخش فیلمهای کوتاه عنوان کرد: اگر بخواهیم درباره ملاکهای انتخاب صحبت کنیم در واقع فرمول تعریف شده و معینی در دست نداریم بلکه مانند همیشه مهمترین معیارهای انتخاب ساختار و کیفیت اثر و در جشنوارههای موضوعی مانند جشنواره فیلم مقاومت ارتباط فیلم با محورهای فراخوان از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی درباره سطح کیفیت آثار این دوره عنوان کرد: من تمام دورههای قبلی را دورادور رصد کردم اما در این دوره با توجه به حجم متوسط آثار نمونههای شاخص و قابل توجهی به چشم میخورد تا جایی که بعضی از کارها به شدت بکر و حرفهای بود.
عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه خانه سینما با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلاتی که سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر از آن رنج میبرد، توجه صرف به مضمون و ضعف ساختار و تکنیک بود بیان کرد: البته در آثار این دوره از جشنواره شاهد فیلمهایی با ساختارهای قوی بودیم و این جای امیدواری دارد.
کارگردان فیلمهای کوتاه «زیارت»، «برکه»، «پنجره» و «کمی بالاتر» درباره اهمیت جشنواره فیلم مقاومت در میان سایر جشنوارههای موضوعی گفت: اگرچه سالانه جشنوارههای موضوعی متعددی در کشور برگزار میشود ولی جشنواره مقاومت به حسب نامش و حامیانش مهم است که کیفیت خوب و ممتازی داشته باشد. از همین رو لازم است جشنواره در انتخاب و داوری آثار سختگیری به خرج دهد و آثاری را از روی دلسوزی و رفاقت انتخاب نکند تا سطح کیفی فیلمهای این ژانر ترقی یابد و در سالهای آینده شاهد آثار به مراتب قویتری باشیم.
جعفری در پایان متذکر شد: البته در جشنواره امسال به قدری آثار حرفهای وجود دارد که اگر در داوری هم به آنها توجه شود رتبه سینمای مقاومت در سالهای اخیر را تغییر خواهند داد.
فراغ بال فیلمسازان جوان را باید باور کرد
علی محمد قاسمی کارگردان شناخته شده عرصه سینمای کوتاه کشور هم بر این باور است که تعدادی از فیلمهای کوتاه این دوره جشنواره ساختار حرفهای و خوبی داشتند و عمدتا از فیلمسازانی بود که در آثار قبلیشان هم خوش درخشیده بودند، فیلمسازانی که درک درستی از سینما دارند، زبان سینما را بلدند و ساختارهای فیلمشان بینقص است.
وی ادامه داد: تعدادی از آثار هم محتوای خوبی داشتند ولی به دلیل عدمشناخت از بیان سینمایی دارای لکنت تصویری بودند و نتوانسته بودند منظورشان را به خوبی انتقال دهند. درصورتیکه از نظر من کیفیت توامان محتوا و ساختار حایز اهمیت است.
قاسمی معتقد است : در سالهای اخیر فیلمسازان جوان با بهرهگیری از تکنولوژی نوین سینمای دیجیتال فیلمهای خوبی ساختهاند اما به نظرم هنوز هم آثاری هستند که به پختگی لازم نرسیدهاند و فقط تلاششان برای حضور در جشنواره قابل تحسین است.
وی افزود: حدود 50 درصد آثار رسیده قابل توجه و شاخص بود و تلاش هیئت انتخاب بر این بود که آثار قابل قبولی وارد بخش مسابقه شود.
این کارگردان درباره حضور نسل جوان در این دوره از جشنواره عنوان کرد: نسل جوان با شناخت خوب از ابزار سینما از برخی فیلمهای بلند این حوزه قویتر بود و نقطه قوتش در این است که فراغ بال فیلمسازان کوتاه نسبت به جریان فیلمسازان سینمای بدنه کمتر است. امیدواریم این حرکت رو به رشد هر سال بهتر از سال قبل ادامه پیدا کند و فیلمسازان جوان را باور کنیم و به دغدغهشان احترام بگذاریم که قطعا در سالهای آینده شاهد شکوفایی قابلیتهای بیشتری در آنها باشیم. همچنین امیدوارم از طرف مدیریتهای مربوط هزینههای مناسبی صرف این فیلمسازان جوان شود و سینمای کوتاهی که هنوز زنده است را زنده نگه داریم.
جشنواره مقاومت در رتبه بالاتر از فجر ایستاده است
نرگس آبیار از اعضای این هیات گفت: در بخش کوتاه جشنواره امسال آنقدر تعداد آثار خوب و با کیفیت زیاد بود که انتخاب را برای ما تا حد زیادی دشوار کرده بود به طوریکه برخی از آثار با فیلمهای حرفهای بدنه سینمای دفاع مقدس تفاوتی نداشت. به دلیل همین حجم بالای آثار با کیفیت ما مجبور به گزینش جزئیتری شدیم و این اصلا به این معنی نیست که فیلمهایی که به این مرحله راه نیافتند، فیلمهایی فاقد ارزش هنری و مضمونی بودند بلکه بین بهتر و بهترین دست به انتخاب زدیم.
وی در ادامه توضیح داد: ملاکهای انتخاب ما در درجه اول ارتباط موضوعی اثر با جزئیات فراخوان بود و سپس اینکه ببینیم از لحاظ روایت و کیفیت داستانگویی توانسته است به توفیق نهایی در اثرگذاری روی مخاطب برسد و محتوا و فرم و ساختار باهم هماهنگی دارند یا خیر.
آبیار با توجه به سابقه حضور در عرصه سینمای داستانی و مستند عنوان کرد: جشنواره مقاومت به لحاظ فراگیری پذیرش در همه زمینههای داستانی کوتاه، داستانی بلند و مستند حتی از جشنواره فجر هم فراتر رفته و اقشار گستردهتری از جامعه فیلمسازان را در خود جای داده است. در عین حال به دلیل سابقه جنگ هشت ساله و تبعات و تجربیات آن در کشور برگزاری این جشنواره و تداوم آن امری بسیار ضروری است همانطور که هنوز هم در فرانسه با گذشت این همه سال از جنگ جهانی دوم فیلمهایی درباره آن میسازند.
آبیار در پایان به روند برگزاری جشنواره اظهار امیدواری کرد و گفت: این جشنواره اگر با همین تداوم و آراستگی به مسیر خود ادامه دهد در سالهای آینده شاهد آثار متنوع و درخشانی خواهیم بود.