جلوگیری از ایجاد دانشکده های داروسازی مازاد بر نیاز کشور/تغییر برنامه آموزشی داروسازی برای دانشجویان خارجی

12:24 - 04 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۲۷۵۵
دبیر شورای آموزش داروسازی وزارت بهداشت بر لزوم تربیت نیروی انسانی داروسازی متناسب با نیازهای کشور تاکید کرد و گفت: برای جذب دانشجویان خارجی، طول مدت آموزش داروسازی تعدیل شد.
داروسازیبه گزارش گروه جامعه ،حمید اکبری در افتتاحیه بیست و هشتمین نشست شورای آموزش داروسازی و تخصصی با گرامیداشت یاد اساتید فقید رشته داروسازی گفت: جای اساتیدی همچون دکتر شفیعی، دکتر فرسام و دکتر شریعت پناهی که نقش موثری در ارتقای علوم دارویی و توسعه آموزش این رشته داشته اند در این نشست خالی است. لازم است قدر اساتید را در زمان حیات بدانیم و از این سرمایه های ارزشمند در راستای توسعه حوزه داروسازی بهره برداری کنیم.

اکبری اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم اقدامات زیادی در راستای ارتقای علوم دارویی صورت گرفته که همه دانشکده ها و اساتید حوزه داروسازی در سطح کشور در این اقدامات سهیم بوده اند.

جلوگیری از ایجاد دانشکده های داروسازی مازاد بر نیاز کشور

وی گفت: سال ۹۲ که مصادف با آغاز دولت یازدهم بود با درخواست های بیشماری برای تاسیس دانشکده داروسازی در شهرهای مختلف کشور مواجه بودیم و بدیهی بود که تاسیس دانشکده داروسازی نه تنها زمینه های ارتقا را ایجاد نمی کرد بلکه مبالغ هنگفتی از بودجه دانشگاه را به خود اختصاص می داد و بعضا با نیازسنجی منطقی در تمامی این شهرها نیازی به تاسیس دانشکده جدید برای تامین نیروی انسانی داروسازی منطقه وجود نداشت.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بازدیدهای بیشماری برای بررسی این درخواست ها صورت گرفت؛ خاطرنشان کرد: بومی سازی آموزش علوم پزشکی طرحی بود که برای رفع نیاز استان های کشور به نیروی انسانی اجرا شد و از این طریق ضمن جلوگیری از ایجاد دانشکده های مازاد بر نیاز کشور، نیروی انسانی مورد نیاز استان ها با استفاده از سهمیه بومی در دیگر دانشکده های داروسازی تربیت می شوند.

به گزارش وبدا،اکبری ساماندهی دانشکده های داروسازی در پردیس های دانشگاهها را از دیگر اقدامات برای توسعه منطقی علوم دارویی در کشور ذکر کرد و افزود: از سال ۹۲ سعی شد ظرفیت های رشته داروسازی در کشور تثبیت شود و باتوجه به نیازسنجی که انجام شد و با کمک همه دانشکده ها ظرفیت رشته داروسازی از سال ۹۲ تاکنون ثابت مانده و سعی شد به ارتقای کیفی این رشته پرداخته شود.

بازنگری برنامه آموزشی داروسازی عمومی

وی گفت: در برنامه آموزشی دکتری عمومی داروسازی دانشجویان تا پایان سال دوم تنها دروس علوم پایه را می گذراندند و با داروسازی آشنا نمی شدند و همین امر موجب دلسردی برخی دانشجویان می شد. با بازنگری برنامه داروسازی عمومی قرار شد برای دانشجویان ورودی ۹۴ به بعد آزمون علوم پایه که بعد از سال دوم اخذ می شد حذف، و پس از گذراندان ۱۸۰ واحد درسی آزمون جامع برای دانشجویان برگزار شود.

همکاری با دانشکده های داروسازی برای رفع چالش های پیش رو

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت از هدف دبیرخانه داروسازی برای ارتقای کیفیت آموزش این رشته سخن گفت و اظهار داشت: طی ۴ سال گذشته بازدید های مکرری از دانشکده های داروسازی سراسر کشور انجام دادیم. هدف از این بازدید ها توجه به کیفیت آموزش، یادآوری نقاط ضعف به دانشکده ها و کمک به ایشان برای رفع این نواقص بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده های داروسازی در تولید علم و تحقیق و توسعه پیشرو هستند و سعی می کنیم با توسعه زیرساخت ها زمینه های توسعه کیفی و تقویت دانشکده ها را فراهم کنیم.

دکتر اکبری گفت: باتوجه به توسعه آموزش تخصصی در آینده نزدیک نیروی انسانی بیشتری به عنوان عضو هیات علمی وارد حیطه علوم دارویی می شوند که می تواند بستری برای ارتقای این رشته باشد.

تغییر در برنامه آموزش داروسازی برای جذب دانشجویان خارجی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: بازنگری برنامه داروسازی عمومی انجام شد و با ترجمه برنامه آموزش عمومی و تخصصی امکان جذب دانشجوی خارجی بیش از پیش فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا برنامه های داروسازی کوتاه مدت تر بوده و افراد با اخذ مدرک لیسانس داروسازی می توانند وارد بازار کار شوند گفت: کمیته تطبیق برنامه های آموزشی در معاونت آموزشی تشکیل شده و برخی دانشکده ها به منظور توسعه جذب دانشجوی خارجی نسبت به تعدیل طول مدت دوره برای دانشجویان خارجی اقدام کرده اند.

اکبری اظهار داشت: دوره های Pharm D جذابیتی برای افرادی که از خارج از کشور برای تحصیل در رشته داروسازی می آیند ندارد و باید طول مدت دوره داروسازی برای این افراد که می خواهند در خارج از ایران مشغول به کار شوند کاهش یابد. ولی برای افرادی که در داخل جذب می شود هیچ تغییری در طول مدت دوره نداریم و کمافی سابق افراد در همان دوره های Pharm D فارغ التحصیل می شوند.

وی به ظرفیت خوب کشور برای تربیت نیروی انسانی داروساز اشاره کرد و گفت: برنامه این است که نیروی انسانی مازاد بر نیاز کشور تربیت نکنیم و با این برنامه قاعدتا بخشی از ظرفیت های دانشکده ها خالی می ماند که باید با کمی تغییر در برنامه، با تربیت دانشجویان خارجی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

ساماندهی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: سابق بر این آزمون دکتری تخصصی برای رشته های داروسازی در ۱۲ رشته برگزار می شد و با برنامه جدید دبیرخانه این آزمون ها تجمیع شد. همین امر باعث شد تعداد داوطلبان در آزمون ۹۶ به ۸۰۰ نفر برسد؛ این در حالی است که در آزمون سال ۹۵ تنها ۴۰۰ نفر داوطلب داشتیم. این مسئله نشان دهنده آثار مثبت برنامه های اجرا شده سال های اخیر است.

اکبری با اشاره به موضوع واگذاری پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی داروسازی به دانشکده ها، گفت: در همین راستا قانونی در مجلس تصویب شد که آزمون کتبی و مصاحبه به میزان مساوی در پذیرش فرد اثر داشته باشد و بر همین مبنا گروه ها و دانشکده ها بیشتر می توانند در پذیرش این دانشجویان مشارکت کنند.

دانشکده های داروسازی در تدوین اسناد توسعه مناطق آمایشی مشارکت کنند

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه ویژه داروسازی در کشور گفت: در لیست دانشمندان برتر علوم پزشکی کشور حدود نیمی از این افراد فارغ التحصیل رشته داروسازی هستند و نقش داروسازان در توسعه مستندات علمی کشور بسیار چشمگیر است و این رشته می تواند در علوم پزشکی پیشرو باشد.

وی اضافه کرد: برنامه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت از سال ۹۴ در کشور در حال اجرا است و برنامه های داروسازی باید در قالب این سند تهیه و پیگیری شود.

اکبری گفت: سند توسعه مناطق آمایشی که در واقع تعیین کننده نیروی مورد نیاز هر منطقه طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده است در حال تدوین است و باتوجه به اینکه در هر منطقه آمایشی چند دانشکده داروسازی داریم این دانشکده ها باید در تخمین نیروی مورد نیاز در این رشته با دبیرخانه های مناطق آمایشی همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته سعی شده نیروی انسانی داروسازی باتوجه به نیازهای کلی کشور تربیت شود ولی توزیع این نیروها متناسب شرایط استان ها نیست و همین امر باعث شده در برخی مناطق با کمبود و در برخی دیگر با مازاد نیروی داروسازی مواجه باشیم که باید در این زمینه برنامه ریزی صحیحی صورت پذیرد.

پیشقدمی داروسازی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت به تدوین و اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از ابتدای سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: ترجمان این برنامه ها در علوم دارویی باید تدوین و اجرا شود.

وی اضافه کرد: اساتید حوزه داروسازی در مباحث اجرایی هم پیشرو هستند و وقتی نگاه می کنیم این رشته در بسیاری از محورهای برنامه های تحول پیشرو است.

اکبری حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را یکی از این محورها ذکر کرد و گفت: علوم دارویی از جمله زمینه هایی در علوم پزشکی است که تبدیل دانش به محصول در آن به صورت ملموس تری صورت می گیرد و داروسازی در ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان پیشرو است.

وی خاطرنشان کرد: باید در برنامه های داروسازی کارآفرینی را ارتقا دهیم به شکلی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی داروسازی نه تنها نگران شغل نباشند بلکه کارفرین بوده و شغل ایجاد کنند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت حرکت به سمت مرجعیت علمی را از دیگر محورهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: یکی از مصداق های مرجعیت علمی این است که تولید محصولات علمی را ارتقا دهیم و کیفیت این محصولات به شکلی باشد که دانشمندان سایر کشورها به این مستندات رجوع کنند. علوم دارویی کشور طی چندسال گذشته پیشرفت چشمگیری در تولید محصولات علمی داشته و میزان استناد به این منابع نیز به میزان قابل توجهی رشد کرده است.

وی بر اهمیت توسعه بین المللی آموزش داروسازی تاکید کرد و گفت: طی این دوره اقدامات خوبی برای رشد تعداد دانشجویان خارجی شده و به اهداف برنامه پنجم توسعه دست یافته ایم.

اکبری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زابل طی هفته جاری اولین گروه دانشجویان خارجی را جذب کرده، اظهار داشت: با برنامه ریزی مناسب می توان زمینه های حضور علوم دارویی کشور در عرصه های بین المللی و جذب استاد و دانشجوی خارجی را فراهم آوریم.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت حرکت آموزش علوم پزشکی به سمت مجازی سازی را از دیگر برنامه های تحول در این حوزه برشمرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور با همت همکاران راه اندازی شده و ظرفیت عظیمی را برای ارائه برخی دروس به صورت مجازی فراهم آورده است.

وی افزود: با استفاده از این بستر می توان برخی دروس را توسط اساتید دانشگاههای بزرگ به مناطق دوردست کشور ارائه دهیم و بسترهای عدالت آموزشی را فراهم کنیم.

اکبری با اشاره به اهمیت ورود داروسازان به عرصه های بالینی گفت: با برنامه ریزی که طی چندسال گذشته صورت گرفته؛ شاهد حضور مستمر دانش آموختگان این رشته در بالین هستیم که منجر به منطقی تر شدن تجویز دارو و اجرای اثربخش پروتکل های درمانی شده است.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت ارتقای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور را مهمترین هدف در برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: این نیازسنجی باید با کمک دانشکده های داروسازی کشور انجام شود.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *