نوروز از دیدگاه علمای شیعه و سنی "افغانستان"
در حالی که در سالهای اخیر نگاههای منفی به جشن نوروز در افغانستان افزایش یافته اما کارشناسان دینی افغان معتقدند که این جشن با دستورات دین اسلام منافاتی ندارد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش سرویس بین الملل سالهاست که مردم افغانستان در نخستین روز از فصل بهار میزبان جشن تاریخی نوروز هستند و با سنتها و آداب پسندیده اسلامی به تجلیل از آن میپردازند.
در عین حال برخی با اعتقاد بر این که این جشن جایگاه دینی و مذهبی ندارد، پرچم مخالفت را علیه این سنت نیک که بسیاری از ارزشهای اسلامی چون دید و بازدید را در خود داده است، برافراشتهاند.
*نوروز سنت پسندیده فارسیزبانان
"لطفالله حقپرست" استاد دانشگاه کابلاظهار داشت: هر چند نوروز در دین اسلام به صورت مشخص جایگاهی ندارد، اما به عنوان یک فرهنگ و سنت پسندیده در میان فارسی زبانان جهان از محبوبیت ویژهای برخوردار است.
این کارشناس مذهبی اهل سنت تصریح کرد: "انس بنمالک" از صحابه پیامبر اسلام(ص)، میگوید، وقتی رسولالله(ص) به مدینه آمد، دیدند، شماری از مردم به جشن و خوشحالی مشغول هستند، ایشان پرسیدند که این جشن به چه مناسبتی برگزار شده است و مردم در جواب ایشان پاسخ دادند که سال جدید آغاز شده و به همین دلیل جشن گرفتهایم.
وی ادامه داد: حضرت رسول فرمودند خداوند این روز را به روزهای اعیاد سعید فطر و قربان تبدیل کرد.
استاد دانشگاه کابل با بیان اینکه عرف و سنتهای پسندیده مردم، در دین مقدس اسلام جایگاه ویژهای دارد، گفت: مردم میتوانند از نوروز به عنوان یک جشن سنتی تجلیل کنند.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: برخی از مردم با پایان زمستان و فرارسیدن سال جدید شمسی، برنامههای تازهای برای زندگی خود در نظر میگیرند و آن را آغازی برای یک امر پسندیده میدانند.
عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان گفت: مردم افغانستان و سایر کشورهایی که از نوروز تجلیل میکنند، با فرارسیدن این روز به تمیزی و زیبایی خانههای خود میپردازند و وسایل جدیدی برای خانه خود تهیه میکنند.
وی ادامه داد: سال نو فرصت مناسبی برای ایجاد تغییر در زمینههای مختلف زندگی فارسی زبانان و انسانهایی است که آغاز بهار را به فال نیک میگیرند.
حقپرست اظهار داشت: نجات از اتفاقات زمستان از فلسفههای تجلیل از روز اول بهار یا همان نوروز در افغانستان است.
وی با بیان این که سرمای زمستان نمادی از جهنم است و با سلامت گذشتن از چنین فصلی بدون شک جای خوشحالی و تجلیل دارد، گفت: شاید از دلایل تجلیل نوروز در میان مردم تازگی، طراوت و زیبایی باشد که بهار با آمدن خود در طبیعت به وجود میآورد، بنابراین مردم با خوشحالی به استقبال این فصل میروند.
"سید حسن شریفی بلخابی" عضو شورای علمای شیعه افغانستان، اظهار داشت: در منابع شیعه در رابطه با نوروز روایتها و احادیث زیادی از پیشوایان دینی عنوان شده است.
وی در ادامه با اشاره به معروفترین حدیثی که در این روایت وجود دارد، گفت: فردی به حضرت علی(ع) شیرینی تعارف کرد، حضرت پرسید: این به چه مناسبت است؟ مرد پاسخ داد: امروز نوروز است و امام فرمودند: هر روز را نوروز کنید.
شریفی بلخابی، افزود: این حدیث نشان میدهد که نوروز پیشینهای دینی دارد و تجلیل از آن به عنوان آغاز فصل بهار و رویش دوباره طبیعت، امری به جا و قابل تقدیر است.
این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: مردم افغانستان هزاران سال پیش نوروز را به عنوان یک جشن ملی و فرهنگی خود جشن میگرفتند و بر همین اساس برنامههای یک ساله خود را تنظیم میکردند.
شریفی بلخابی با بیان این که از نظر منطقی این جشن با هیچ یک از برنامههای اسلامی و دستورات این دین منافات ندارد، گفت: لازم نیست که مردم با تفکرات طالبانیسم زندگی کنند و این روز را به غیر مسلمانان نسبت دهند.
این عضو شورای علمای شیعه افغانستان، افزود: کسانی که روز نوروز را جشن میگیرند از پادشاهان گذشته پیروی نمیکنند، بلکه به استقبال از آغاز فصل بهار یک روز یا چند روز را با فراغت از کار به سرور و شادمانی میپردازند.
عضو پارلمان افغانستان در ادامه، اظهار داشت: در نفس برگزاری نوروز نمیتوان موردی را یافت که خلاف دستورات دینی باشد و مردم را به بیراهه بکشاند، به این ترتیب مخالفت با این جشن فرهنگی و کهن به معنای مخالفت با هویت دهها میلیون انسان است.
شریفی بلخابی، تصریح کرد: مردم افغانستان علیرغم مشکلات فراوان، فرهنگ خود را فراموش نخواهند کرد و در هر شرایطی به آداب و رسوم گذشتگان خود احترام میگذارند.
در سالهای اخیر، جشن نوروز در افغانستان به صورت ویژهای تجلیل میشود و میتوان عامل رونق این جشن را آگاهی مردم از فرهنگ کهن و باستانی خود عنوان کرد.
در عین حال برخی با اعتقاد بر این که این جشن جایگاه دینی و مذهبی ندارد، پرچم مخالفت را علیه این سنت نیک که بسیاری از ارزشهای اسلامی چون دید و بازدید را در خود داده است، برافراشتهاند.
*نوروز سنت پسندیده فارسیزبانان
"لطفالله حقپرست" استاد دانشگاه کابلاظهار داشت: هر چند نوروز در دین اسلام به صورت مشخص جایگاهی ندارد، اما به عنوان یک فرهنگ و سنت پسندیده در میان فارسی زبانان جهان از محبوبیت ویژهای برخوردار است.
این کارشناس مذهبی اهل سنت تصریح کرد: "انس بنمالک" از صحابه پیامبر اسلام(ص)، میگوید، وقتی رسولالله(ص) به مدینه آمد، دیدند، شماری از مردم به جشن و خوشحالی مشغول هستند، ایشان پرسیدند که این جشن به چه مناسبتی برگزار شده است و مردم در جواب ایشان پاسخ دادند که سال جدید آغاز شده و به همین دلیل جشن گرفتهایم.
وی ادامه داد: حضرت رسول فرمودند خداوند این روز را به روزهای اعیاد سعید فطر و قربان تبدیل کرد.
استاد دانشگاه کابل با بیان اینکه عرف و سنتهای پسندیده مردم، در دین مقدس اسلام جایگاه ویژهای دارد، گفت: مردم میتوانند از نوروز به عنوان یک جشن سنتی تجلیل کنند.
کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: برخی از مردم با پایان زمستان و فرارسیدن سال جدید شمسی، برنامههای تازهای برای زندگی خود در نظر میگیرند و آن را آغازی برای یک امر پسندیده میدانند.
عضو شورای اخوت اسلامی افغانستان گفت: مردم افغانستان و سایر کشورهایی که از نوروز تجلیل میکنند، با فرارسیدن این روز به تمیزی و زیبایی خانههای خود میپردازند و وسایل جدیدی برای خانه خود تهیه میکنند.
وی ادامه داد: سال نو فرصت مناسبی برای ایجاد تغییر در زمینههای مختلف زندگی فارسی زبانان و انسانهایی است که آغاز بهار را به فال نیک میگیرند.
حقپرست اظهار داشت: نجات از اتفاقات زمستان از فلسفههای تجلیل از روز اول بهار یا همان نوروز در افغانستان است.
وی با بیان این که سرمای زمستان نمادی از جهنم است و با سلامت گذشتن از چنین فصلی بدون شک جای خوشحالی و تجلیل دارد، گفت: شاید از دلایل تجلیل نوروز در میان مردم تازگی، طراوت و زیبایی باشد که بهار با آمدن خود در طبیعت به وجود میآورد، بنابراین مردم با خوشحالی به استقبال این فصل میروند.
"سید حسن شریفی بلخابی" عضو شورای علمای شیعه افغانستان، اظهار داشت: در منابع شیعه در رابطه با نوروز روایتها و احادیث زیادی از پیشوایان دینی عنوان شده است.
وی در ادامه با اشاره به معروفترین حدیثی که در این روایت وجود دارد، گفت: فردی به حضرت علی(ع) شیرینی تعارف کرد، حضرت پرسید: این به چه مناسبت است؟ مرد پاسخ داد: امروز نوروز است و امام فرمودند: هر روز را نوروز کنید.
شریفی بلخابی، افزود: این حدیث نشان میدهد که نوروز پیشینهای دینی دارد و تجلیل از آن به عنوان آغاز فصل بهار و رویش دوباره طبیعت، امری به جا و قابل تقدیر است.
این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: مردم افغانستان هزاران سال پیش نوروز را به عنوان یک جشن ملی و فرهنگی خود جشن میگرفتند و بر همین اساس برنامههای یک ساله خود را تنظیم میکردند.
شریفی بلخابی با بیان این که از نظر منطقی این جشن با هیچ یک از برنامههای اسلامی و دستورات این دین منافات ندارد، گفت: لازم نیست که مردم با تفکرات طالبانیسم زندگی کنند و این روز را به غیر مسلمانان نسبت دهند.
این عضو شورای علمای شیعه افغانستان، افزود: کسانی که روز نوروز را جشن میگیرند از پادشاهان گذشته پیروی نمیکنند، بلکه به استقبال از آغاز فصل بهار یک روز یا چند روز را با فراغت از کار به سرور و شادمانی میپردازند.
عضو پارلمان افغانستان در ادامه، اظهار داشت: در نفس برگزاری نوروز نمیتوان موردی را یافت که خلاف دستورات دینی باشد و مردم را به بیراهه بکشاند، به این ترتیب مخالفت با این جشن فرهنگی و کهن به معنای مخالفت با هویت دهها میلیون انسان است.
شریفی بلخابی، تصریح کرد: مردم افغانستان علیرغم مشکلات فراوان، فرهنگ خود را فراموش نخواهند کرد و در هر شرایطی به آداب و رسوم گذشتگان خود احترام میگذارند.
در سالهای اخیر، جشن نوروز در افغانستان به صورت ویژهای تجلیل میشود و میتوان عامل رونق این جشن را آگاهی مردم از فرهنگ کهن و باستانی خود عنوان کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *