سفارش گذاری، راه حل داخلی سازی کالاهای حوزه نفت/ آیا بنزین ایرانی مشتری دارد؟
مهمترین رخدادهای سالجاری برای وزارت نفت مربوط به قراردادهای جدید نفتی و برنامه ریزی برای تولید بنزین بوده که بررسیها نشان از آن دارد این دو مهم میتواند داخلی سازی قطعات حفاری و تولید نفت را در کنار ایجاد بازارهای مناسب بنزین تولیدی را به همراه داشته باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در سالجاری وزارت نفت درگیر دو بحث بسیار مهم قراردادهای جدید نفتی و تولید بنزین در ایران بوده است که تا به امروز از دل قراردادهای جدید نفتی IPC، تفاهم نامههای HOA برای برخی از میادین به امضا رسیده است و از سوی دیگر فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که تأمین نیاز داخلی بنزین را در اختیار دارد مراحل ابتدایی راه اندازی را پشت سر میگذارد.
با توجه به این دو مهم حال جای سؤال دارد که در قراردادهای جدید نفتی که به طور حتم نیاز به دستگاهها و قطعات حفاری و تولید احساس میشود، میتوان امید داشت که آیا از دل این قراردادها داخلی سازی قطعات رخ دهد؟
همچنین جای سؤال دارد که آیا تولید بنزین صادراتی ایران، مشتری بین المللی دارد یا خیر؟
در رابطه با این موضوع حمیدرضا حسینی فعال بازار نفت در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، اظهار کرد: در حفاری و تولید نفت 10 تا 20 هزار قطعه مورد استفاده قرار میگیرد که تعدادی از قطعات در ایران تولید میشود.
وی تصریح کرد: در قراردادهای جدید نفتی یک طرف همکاری، پیمانکار ایرانی است که به طور حتم این موضوع در تهیه قطعات از ایران تاثیرگذار است و با توجه به منطق اقتصادی تأمین قطعات از ایران به صرفهتر است.
این فعال بازار نفت خاطرنشان کرد: تولید قطعات حفر و تولید نفت در ایران ارزانتر از دیگر کشورها است و با توجه به منافع پیمانکاران تهیه قطعات از ایران به صرفه بوده و به طور حتم وزارت نفت داخلی سازی قطعات را در دستور کار قرار داده و از سوی دیگر انتقال دانش را مد نظر قرار خواهد داد.
وی بیان کرد: وزارت نفت همچون گذشته از طریق سفارش گذاری منطقی تهیه و تولید قطعات و دستگاههای مد نظر میتواند داخلی سازی قطعات را به سرانجام برساند.
حسینی تاکید کرد: در زمینه داخلی سازی نباید تنها دلخوش به IPC بود، بلکه باید اقدامات و برنامههای مکملی در این زمینه وجود داشته باشد.
این فعال بازار نفت در پاسخ به این سؤال که آیا برای بنزین تولیدی ایران در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشتری بین المللی وجود خواهد داشت؟، گفت: در منطقه تولیدکننده بنزین یورو 4 وجود ندارد و تنها یک پالایشگاه در هند به تولید بنزین یورو 4 میپردازد.
وی تاکید کرد: اگر ایران آمادگی صادرات بنزین را داشته باشد، منطقه علاقمند و نیازمند تولید بنزین یورو 4 بوده و کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان از مشتریان ایران خواهند بود.
با این تفاسیر میتوان گفت ایران میتواند با نگاه درست به قراردادهای جدید نفتی داخلی سازی قطعات و دستگاههای حفاری چاههای نفت را پیگیری کند و از سوی دیگر از طریق بازاریابی مناسب، بازارهای بسیاری را در منطقه از آن بنزین تولیدی پالایشگاه خلیج فارس قرار خواهد داد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *