روایت متفاوت مدیرعامل آتش نشانی تهران از حادثه پلاسکو/ استفاده از گاز پیکنیکی در تمام طبقات ساختمان
مدیرعامل آتش نشانی تهران در نشست کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی به زوایای مختلفی از حادثه پلاسکو پرداخت.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت؛ جلسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با حضور حسینی معاون عمران شهرداری، شریعت زاده مدیرعامل آتش نشانی تهران، راحتی قائم مقام سازمان شهرداری های وزارت کشور و مسئولانی از وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست ابتدا حسینی معاون عمرانی شهرداری گزارش تصویری از وضعیت حادثه پلاسکو به نمایش گذاشت؛ در حین پخش این تصاویر نکاتی را نیز یادآور شد. از جمله آنکه برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی نیازمند آموزش فرهنگ هستیم.
وی ادامه داد: وجود شبکه آب خام باعث شد تا آتش نشان ها کارشان راحت تر شود تا در نهایت پس از 10 روز، آواربرداری به کف رسید و توانستیم با امکانات و تجهیزات مناسب آن را جمع بندی کنیم.
حسینی افزود: البته ناگفته نماند که با گذشت 10 روز از این فاجعه باز هم گدازه وجود داشت که این موضوع تا حدودی کار ما را سخت می کرد. همچنین بحث حمایت روانی از خانواده های جانباختگان نیز در دستور کار قرار داشت.
شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران به ذکر زوایایی از وقوع این حادثه و کنترل آن پرداخت و گفت: ساعت 7 و 58 دقیقه صبح طی تماس شهروندی مبنی بر وقوع آتش سوزی در ساختمان پلاسکو، تیم های مختلف آتش نشانی در عرض 2 دقیقه و 5 ثانیه در محل حادثه حضور پیدا کردند.
وی ادامه داد: 14 ایستگاه برای اطفای حریق به کار گرفته شد و 8 دستگاه بالابر برای کنترل آتش به میدان آمدند که تنها 4 دستگاه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از لحاظ امکانات و یا نیروی انسانی هیچگونه کمبودی وجود نداشت.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران یادآور شد: 3 شیفت در کارگاه های تولیدی ساختمان پلاسکو مشغول فعالیت بودند و در هر طبقه ای 10 الی 50 نفر حضور داشتند و حاضر به ترک محل کار خود نبودند تا جایی که گاهی آتش نشانان با آنها درگیر شده بودند و اگر خروج این افراد از طریق آتش نشانان صورت نمی گرفت تعداد تلفات بیش از اینها بود.
شریف زاده یادآور شد: معضل دیگری که در زمان اطفای حریق با آن روبرو بودیم آن بود که از یک طرف در تلاش بودیم تا افراد را به بیرون از ساختمان هدایت کنیم اما از سوی دیگر تعدادی اوباش قصد سرقت از اموال مغازه ها را داشتند.
وی افزود: برای هر طبقه یک تیم آتش نشانی حضور داشتند تا کسی باقی نماند و همه خارج شوند. بر این اساس 31 دقیقه قبل از آوار دستور تخلیه داده شد که عکس ها و تصاویر و حتی مکالمات بی سیمی ضبط شده هم برای اثبات آن وجود دارد. همچنین ما با گُر گرفتن دوباره آتش روبرو شدیم، چرا که بالای سقف کاذب یک متری این مغازه ها مملو از جنس پارچه و منسوجات بود که همه آنها آتش گرفت.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیان کرد: از سوی دیگر افرادی که در بیرون ساختمان قرار داشتند شاهد دود ناشی از آتش بودند اما افراد حاضر در داخل ساختمان گمان می کردند حریق اطفا شده است. از سوی دیگر ساختمان لوله کشی گاز نداشت و همه طبقات از گاز پیک نیک استفاده می کردند که اینها نیز بر دامن زدن آتش تاثیرگذار بود.
وی گفت: پس از گذشت ساعاتی از وقوع حادثه پله ها در درون ساختمان فروریخت، پس از آن به آتش نشان های داخل ساختمان اعلام کردیم که خود را به پنجره های بیرونی ساختمان برسانند تا از طریق بالابرها بتوانیم آنها را خارج کنیم. در این میان تعدادی به صورت فیزیکی خود را از ساختمان خارج کردند و تعدادی نیز موفق شدند سوار بالابرها شوند که هنوز برخی از آتش نشانان داخل بودند که ساختمان فروریخت.
شریف زاده افزود: بعد از وقوع حادثه بلافاصله لیستی از افراد داخل آوار مانده را تهیه کردیم و دستور اعزام نیروهای جدید را به محل حادثه دادیم و سریعاً نیروهای قدیمی را از منطقه خارج کردیم زیرا این افراد برای همکاران خود و کسانی که زیر آوار مانده بودند بسیار بی تابی می کردند.
مدیرعامل آتش نشانی افزود: پس از وقوع حادثه بلافاصله ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و همگی پای کار ایستادند تا با امدادرسانی بتوانند به افراد زیرآوار دست یابند. از این بابت که برخی از بهترین همکاران خود را از دست دادیم، بسیار متاثریم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز فرمودند تا تمام فکر و حواسمان متمرکز نجات مدفون شدگان و آواربرداری باشد، این موضوع را در صدر برنامه های خود قرار دادیم و از تمام عملیات ها استفاده کردیم تا بتوانیم هر چه سریع تر آواربرداری کنیم.
در ادامه حسینی معاون عمران شهرداری به بیان جزئیات حادثه پلاسکو پرداخت و گفت: حدود 20 سال است که در مورد این معضلات صحبت می شود اما در حد حرف باقی می ماند، واقعیت آن است که باید از فرصت ها استفاده کرد. اکنون موضوع اصلاح لایحه مدیریت بحران مطرح شده و باید بازنگری اساسی روی آن انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین موضوع دیگر بحث تجهیزات است، چرا که اکنون از 6 بالابر استفاده شده 3 الی 4 دستگاه آن آسیب دیده که تعمیر آن حدود 3 الی 4 میلیارد تومان هزینه دارد که امکان تعمیر آن در داخل وجود ندارد. همچنین لایحه مدیریت شهری نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.
حسینی افزود: کیفیت ساخت و سازها نیز امری ضروری است که باید بازبینی روی آن صورت گیرد، از سوی دیگر در دنیا این موضوع و معضلات تنها با کمک صنعت بیمه حل شده است؛ واقعیت آن است که بیمه ساختمانی باید توسط مجلس اجباری شود، امروزه برای خودرو بیمه اجباری وجود دارد اما برای ساختمان چنین اجباری نیست.
در ادامه حناچی یکی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی با تشریح ابعاد این حادثه پرداخت و گفت: مطالبه امنیت عمومی به عنوان یک خواست و نقطه عطفی به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد، همانگونه که معاون عمرانی شهرداری اشاره داشت، وجود شبکه آب خامی که روبروی ساختمان بود توانست بسیار کمک کننده باشد.
وی گفت: باید از این حادثه درس بگیریم و ساده انگاری نکنیم. این موضوع نشان دهنده آن است که تنها یک دستگاه یا نهاد به تنهایی نقشی ندارد، از سوی دیگر طبق مطالعات اولیه ما در شهرهای بسیاری در کشور آسیب پذیری زیادی داریم که باید برای آن چاره اندیشی شود. در این شرایط نباید به سمت بحران حرکت کرد، و اجرای قانون و مقررات می تواند ما را از این وضعیت نجات دهد.
حناچی منطقه یک تهران را بحرانی ترین منطقه در پایتخت دانست و گفت: اگر حادثه ای در این منطقه یا یکی از مناطق دیگر شهر تهران رخ دهد، حتی امکان کمک رسانی عادی نیز وجود نخواهد داشت، چرا که تراکم ساختمان های بلندمرتبه در مناطق 1 و 3 و برخی مناطق دیگر نگران کننده است.
در ادامه پشمچی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: باید روی بافت فرسوده متمرکز شویم، زیرا این موضوع به یکی از مسائل مهم شهری تبدیل شده است، سیاستگذاری در این زمینه باید با جدیت سپری شود.
وی ادامه داد: در طی دو برنامه 5 ساله توسعه باید 10 درصد بافت فرسوده را نوسازی می کردیم که اگر بر اساس این روند پیش می رفتیم 75 درصد این معضل برطرف می شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: منطقه بازار و ایجاد کارگاه هایی در آن بسیار نگران کننده است، اکنون زمان طلایی وجود دار که می تواند با استفاده از آن به کمک این معضلات شتافت، از جمله آنکه باید بر لوایح و طرح هایی که در این زمینه در مجلس قرار دارد، متمرکز شویم. اصلاح لایحه مدیریت بحران، بسیار حائز اهمیت است، همچنین بحث نظام مهندسی ساختمان ها در کمیسیون عمران در حال پیگیری است و باید از این فرصت طلایی استفاده کرد تا مسئولیت دستگاه های در قبال همه موضوعات پیش بینی شود.
در ادامه نمایندگان کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس دیدگاه های خود را نسبت به وقوع حادثه پلاسکو مطرح کردند.
در ابتدا عبدالرضا هاشم زایی نماینده مردم تهران افزود: حادثه پلاسکو، مشکل کمبود تجهیزات و امکانات نبوده و آتش در چند دقیقه فاجعه ای به باد آورد که از برج دوقلوی آمریکا نیز بدتر بود که این را نمی توان با تجهیزات کنترل کرد بلکه باید نگاهی به تغییر کاربری ها انداخت، زمانی که دفتر تجاری را به کارگاه تبدیل می کنیم باید در انتظار چنین حوادثی نیز باشیم.
وی ادامه داد: باید علت دقیق حادثه مشخص شود چرا که براساس برخی شنیده ها عنوان می شود علت وقوع حادثه اتصال برق نبوده و نشت گاز باعث آن شده است. در این میان لازم است مسئولیت ها نیز مشخص شود.
در ادامه حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار گفت: در سال 1337 ساختمان پلاسکو موفق به اخذ پروانه می شود که در سال 41 ساخت آن به اتمام می رسد، این در حالی است که هنوز پایان کار ندارد. متاسفانه یک ساختمان اداری را به تجاری تبدیل کردند، در این میان به راستی جایگاه فرماندار تهران، در این نشست ها کجاست که ببینیم چه پاسخی برای سهل انگاری های خود دارند.
وی افزود: پیشنهادم این است که کنوانسیونی متشکل از وزارت راه و مسکن، شهرداری و برخی مسئولان مربوط تشکیل شود تا علت حادثه مشخص گردد.
در ادامه پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شهرداری ها گفت: در این رابطه شهرداری ها مقصر هستند. اگر نگاهی به برخی خیابان های منطقه 1 بیندازید، خواهد دید که 6 ساختمان 13 طبقه با عرض تنها 6 متر ساخته شده است. به راستی اگر فاجعه ای در این منطقه رخ دهد، چگونه می توانید خدمات ارائه دهید. به راستی منطقه 1 خطرناک ترین منطقه شهر تهران و ناامن ترین آن است.
وی دامه داد: حال چکار می خواهید بکنید؟ آیا فکری برای آینده کرده اید؟ البته سوی دیگر این ماجرا مردم مقصر هستند، تجاری که هر کدام میلیاردها درآمد داشته اند چرا برای سلامتی و ایمنی خود و ساختمان شان کاری نکردند، چرا همه انتظارها را از دولت دارند؟ به راستی زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتد نظام زیر سوال می رود.
امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود مدیریت واحد در کشور گفت: این موارد جزو اولین اقداماتی است که برای وقوع حادثه باید به کار گرفت. متاسفانه دولت بودجه حوادث غیرمترقبه را در اختیار خود قرار داده است که باید به این موارد نیز رسیدگی شود.
گفتنی است صباغی نماینده مهریز افزود: اگرچه هماهنگی خوبی در این زمینه صورت گرفت اما باید بپذیریم که بعد از گذشت 10 روز این حادثه فراموش می شود و تا زمانی که مقصر اصلی شناخته نشود، نمی توان به سمت درمان معضلات حرکت کرد.
در ادامه ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد تصریح کرد: حادثه رخ داده زنگ خطری جدی برای مسئولان است که نشان می دهد کشور را بحران تهدید می کند. بلندمرتبه سازی ها به معضلی جدی تبدیل شده است که این نشان می دهد ساختار کشورمان بیمار است. در این میان نیاز به تغییر اساسی ساختاری وجود دارد که کوچکترین آن ساختار مدیریت یکپارچه شهری است.
وی ادامه داد: اکنون یک پلاسکو در تهران ریخت و چنین بحرانی پدید آمد، اگر کل سیستم تهران برهم بریزد، چگونه می خواهیم آن را جمع کنیم.
محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس دهم به جمع بندی این نشست پرداخت و گفت: قرار است 47 کمیسیون مجلس گزارش در این زمینه ارائه دهند تا نفس کار مشخص شود.
وی ادامه داد: بدون شک بحث لایحه مدیریت بحران را پیگیری خواهیم کرد و بنا داریم در لایحه بودجه سال 96 نیز اعتباراتی برای رفع این معضلات در نظر بگیریم. همچنین به دنبال مدیریت یکپارچه شهری خواهیم بود و از دولت درخواست داریم که آن را ارائه کند.
کولیوند درباره بیمه اجباری ساختمان ها گفت: در این زمینه ممکن است شورای نگهبان دیدگاه های شرعی و قانون اساسی خود را دارد که باید بررسی های دقیقی در این زمینه صورت گیرد. ضمن آنکه باید زمینه برای آموزش همگانی ون فرهنگ سازی نیز مهیا شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *