ورود نخستین محموله تجهیز فاز یک بندرشهید بهشتی چابهار
با تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران اولین محموله برای تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی از یک شرکت آلمانی وارد کشور شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ،علی صالح آبادی با حضور در محل پروژه از نزدیک در جریان مراحل ورود اولین محموله از تجهیزات به ارزش دومیلیون و 614 هزار یورو قرار گرفت.
این تجهیزات شامل چهار دستگاه جرثقیل موبایلی با تناژ بالا وارد کشور شده و در محل پروژه شهید بهشتی چابهار آماده نصب است.
صالح آبادی گفت : مشارکت در تجهیز فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار که در بخش حمل و نقل دسته بندی می شود یکی از اقدامات بانک توسعه صادرات در چارچوب تامین مالی طرح های مهم و حیاتی کشور است.
مبلغ کل طرح 470 میلیون دلار در فاز یک بوده و به میزان 334 میلیون دلار تسهیلات از این بانک دریافت کرده است. نرخ سود 4 درصد و مدت بازپرداخت آن 8 ساله است. عقد به کار گرفته شده در ارائه این تسهیلات دو سال مشارکت مدنی و 8 سال فروش اقساطی خواهد بود و جزو طرح های ایجادی محسوب می شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران درخصوص ابعاد صادراتی این طرح افزود: ارتقاء ظرفیت بارگیری و تخلیه بندر چابهار از 2.5 میلیون تن فعلی به 8 میلیون تن در فاز یک هدف گذاری شده است.
در این پروژه440 نفر بطور مستقیم به کار گرفته خواهند شد و در این طرح زیربنایی تمامی صادرکنندگان میتوانند از امکانات ایجاد شده جهت صادرات و ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی خود بهرهمند شوند.
تامین مالی طرح یاد شده صرفا از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات ایران بوده است.
صالح آبادی تصریح کرد: از آنجایی که مهمترین و بزرگترین بندر جاری کشور در حال حاضر بندرعباس است ، طرحهای توسعه بندر چابهار باعث انتقال بخشی از ترافیک بار موجود در بندرعباس به این بندر خواهد شد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران خاطر نشان کرد: پروژه از لحاظ موقعیت استراتژیکی بسیار مهم است چرا که تنها نقطه قابل دسترسی کشور به اقیانوس بوده که در مسیر عبور کشتی های اقیانوس پیماست و با بهره برداری از این بندر و دسترسی به راه های ارتباطی ارزانتر، بخشی از هزینه های حمل و نقل به واسطه عدم نیاز ورود کشتی ها به خلیج فارس کاهش می یابد.
بندر شهید بهشتی، جزو بنادر نسل سوم ایران خواهد بود که امکانات حمل و نقل چندوجهی، ترانزیت و ترانشیب ( بندر به بندر ) کالا را در خود ایجاد خواهد کرد و شبکه راههای ارتباطی که در کنار این پروژه در سازمانهای ذیربط در حال ایجاد است، نقطهای برای اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه خواهد بود.
این موضوع از دیرباز مورد توجه کشورهای آسیای میانه و کشور افغانستان به جهت دسترسی به کریدور شمال به جنوب و آبهای آزاد بوده و به آنها کمک میکند تا بتوانند از نزدیکترین نقطه با کمترین هزینه کالاهای خود را مبادله کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *