بهبودی: ارزش بالای «شرح اسم» مرهون شخصیت آن است/ كمرهای: مشی و مرام بهبودی مدنی است
مرتضی سرهنگی در ابتدای این نشست از خصایص و خلقیات بهبودی گفت: می دانم كه امروز روز خوبی برای آقای بهبودی نیست، بیشتر در رابطه با متنهای نوشته شده آقای بهبودی صحبت میشود ولی من چند كلامی را آماده كردهام بخوانم از متنهایی كه ایشان خط زده اند؛ هروقت نوشتم یا جایی صحبت كردم كه من از آقای بهبودی یاد گرفتم، او خط زد، هرجا نوشتم، نظم و مدارا را از ایشان یاد گرفتم؛ خط زد، هرجا نوشتم اگر آقای بهبودی نبود، نه دفتر ادبیاتمقاومت شكل میگرفت و نه دفتر ادبیاتانقلاباسلامی، باز هم خط زد، هرجا نوشتم مدیریت هفته نامه كمان بدون مدیریت ایشان 10 شماره هم چاپ نمیشد چه برسد به 200 شماره؛ ایشان خط زد، هر جا نوشتم ادبیات و نوشتههایشان به جنگ یك تشخص ادبی و ساده است، ایشان خط زد، اما نگاه ایشان درباره انقلاب و جنگ یك مسیر صادقانه و درستی است كه ما الان از این مسیر تا آنجایی كه می توانیم تبعیت كنیم و وقتی اینها را خط می زند یعنی چیزی برای خود ندارد؛ اما ایشان وفادار هستند به آنچه كه در این مملكت و آب و خاك است. با این همه یك جمله را خط نزد و آن هم برادری با من بود.
در فرهنگ و هنر هیچ اثری از اهداف انقلاب دیده نمیشود
در ادامه این مراسم حجت الاسلام زائری در رابطه با فعالیتهای فرهنگی و
جریانسازی فرهنگی كه توسط نویسندگان ایجاد میشود، گفت: بعضی از كارها را
حضرت آیتالله خامنهای به تنهایی انجام میدهند و اگر قرار بود با این
سیستمهای جاری برای هر كدام از كارهایی كه انجام میدهند یك موسسه تأسیس
كنیم دستگاه بزرگی میشد. یكی از آن ها جریان نوشتن كتابهای دفاع مقدس
است.
وی تصریح كرد: متاسفانه این فعالیت را حضرت آیت الله خامنهای به تنهایی
انجام دادهاند و نظام هیچ كاری را در این موارد انجام نداده است، در این
40 سال آیا نظام توانسته است اهداف خود را محقق كند یا خیر؟! متاسفانه در
فرهنگ و هنر ما هیچ اثری از اهداف انقلاب دیده نمیشود این موضوع در حوزه
های دیگر مطبوعات و كتاب نیز وجود دارد، در آمریكا این طور نیست و هیچ
تعارفی ندارند. امروزه چه انقلاب اسلامی را دوست داشته باشیم چه دوست
نداشته باشیم با این وضعی كه در حال وقوع است، اوضاع هیچ ارتباطی با اهداف
انقلاب اسلامی ندارد.
وی بیان كرد: اگر شخص آقا از آقای سرهنگی و بهبودی و اشخاصی مانند این ها
حمایت نمیكردند این جریانسازی اتفاق نمیافتاد، یعنی نظامی وجود ندارد كه
این كار را انجام دهد و هدف خود را حمایت از این افراد قرار دهد، ولی
مثلا فیلمهایی كه بنیان خانواده را تخریب می كند حمایت میشوند؛ یك بخش آن
همین موضوع دفاع مقدس است.
زائری اظهار كرد: تنها چیزی كه من را به انقلاب اسلامی وصل میكند با این همه افتضاح كه در جامعه اتفاق افتاده و شاهد آن هستیم، فقط 2 چیز است؛ حضرت آیت الله خامنهای و شهدا، وگرنه ما هیچ نظامی نداریم. قلم دلنشین آقای بهبودی بسیار كارهای درخشانی را نگاشته است. دفاع مقدس یك موتور متحرك بود و سبك زندگی خیلی از كشورهای دیگر را عوض كرده و ماه عسل یك جریان است.
ادب درس و ادب نفس یك امر توأمان در عرصه ادب پایداری استدر ادامه این مراسم علیرضا كمرهای در رابطه با هدایتالله بهبودی و آثار ایشان گفت: این مجلس نكوداشت چیزی به بود و هست و داشت آقای بهبودی اضافه نخواهد كرد، منتها به شناخت پیشینه انقلاب میتواند كمك كند و میتواند موثر واقع شود؛ خصایص و خلقیات و اندیشه و عمل هدایتالله بهبودی معرف آقای بهبودی در ذهن این جانب است.
كمرهای تصریح كرد: ادب درس و ادب نفس یك امر توامانه در عرصه ادب پایداری
هستند، برخی از ویژگیهایی كه در این 28 سال همكار بودن با ایشان دیدم،
وقار و نجابت، خلوت گزینی،احتیاط پرهیزكارانه در حضور در جمعیت بود؛
بهبودی در مقام عمل و اجرا به زبان امروزیها، اهل گیر دادن و گیر كردن
نبود.
وی اظهار كرد: مشی و مرام آقای بهبودی مدنی است و رفتار و كردار مدنی حاصل
متانت و عقلانیت است. در رابطه با اندیشه و تراوشات قلم ایشان باید یك وقت
مطولی را اختصاص دهیم كه چند مسئله قابل اعتنا است با توجه به موضوع
نوشتههای آقای بهبودی می توان گفت كه ادبیات انقلاب اسلامی و روشن شدن این
واژه خیلی دور و بعید نیست و به صورت ملموسانه احساس میشود و همچنین
آمیختگی تاریخ و ادبیات می تواند موضوع انقلاب اسلامی را نشان دهد.
وی افزود: كسانی كه مطالعه تاریخی و ادبی دارند و اگر بخواهند نمونه شاخص
منابع و كتابهای انقلاب را انتخاب كنند بی گمان تعدادی از نوشتههای
بهبودی در آن مجموعه انتخاب خواهد شد. ایشان از مشاهدهگری و گزارشنویسی
كار خود را شروع كردهاست؛ كافی است كتاب «سفر به قلهها» را مشاهده
فرمایید یا كتاب «پابهپای باران» را مطالعه كنید یا سفرنامه ایشان را
مطالعه كنید. حتی میل كوتاهنویسی و ایجاز را در رفتار و نوشتههای ایشان
میتوان دید. نوشتههای ایشان ستبر و درشت نیست بلكه بسیار ملموس است و یك
هم آوایی و هماهنگی خاصی در متون وجود دارد.
كتاب «شرح اسم» در واقع تبدیل كردن اسناد به یك نثر لطیف و دقیق است
حجت الاسلام خزایی در این مراسم درباره هدایتالله بهبودی گفت: حضرت آقا می
گفتند روزی یك كتابی را با اسم «شرح اسم» جلوی من گذاشتند و من فكر كردم
كتابی عرفانی است، چون این نام (شرح اسم) اسمی فلسفی و عارفانه است ولی
بعد دیدم زندگینامه خودم است و بسیار تعجب كردم.
وی تصریح كرد: آشنایی ما به 20 سال پیش بر میگردد. در مجله كمان كه با
آقای بهبودی و سرهنگی آشنا شدیم و در كارهای پژوهشی از ایشان استفاده
كردیم و با آثار و هنر خود باعث سربلندی موسسه شد. كتاب «شرح اسم» در واقع
تبدیل كردن اسناد به یك نثر لطیف و دقیق است كه این كتاب یك خطش هم غیر
سند نیست بلكه همه مستند است. اوج كار آقای بهبودی اگر شرح اسم بوده و اوج
كار دیگر ایشان مانند همین شرح حال و زندگی امام است در سال آینده به
دستمان می رسد.
ارزش بالای «شرح اسم» مرهون شخصیت آن است نه نویسنده آن
هدایت الله بهبودی در پایان این مراسم متنی را كه از قبل آماده كرده بود
قرائت كرد: می توانستم ناشایستگی خود را برای قرارگرفتن در كانون چنین
تجلیل اثبات كنم اما این كار همانا مخدوش نشان دادن دیدگاه برگزاركنندگان
و بیاحترامی به حسنظن آنها همانا، آدمهایی چون من كه اسمشان از خودشان
بزرگتر است با گرفتاریهایی روبهرو هستند كه مهم تر از همه مطلا دیده
شدن مس وجودشان است. نمی دانم كدامین شعار به ظاهر من تابیده و واقعیت
درونی را این چنین دیگرگون كرده است، این را بدانم و بدانید. اما این مراسم
بیش و پیش از آنكه برای این نام مسین باشد دلدادگی به كتاب «شرح اسم»
است. شما در حال تجلیل از كسی هستید كه در ویترین این كتاب نشسته و شاید
بیآنكه بخواهد همه كوششهای پنهان و پسپرده به نام او مصادره شده است. در
اینجا سینههایی نشستهاند كه تیر مخالفتهای كتاب را خریده و دم
نزدهاند. این را می دانم شما هم بدانید.
وی ادامه داد: «شرح اسم» صاحبی اسمی دارد و هر اسم دیگری جای آن می نشست كتاب میشد، یك اثر معمولی مانند دیگر زندگینامهها، پس قیمت بالای شرح اسم مرهون شخصیت آن است نه نویسنده آن. این را همه ما می دانیم. فردا همه شما و من پشت میز كار خواهیم نشست و پس فردا خبر كوچك این مراسم با خبرهای آتشین بحران دیگر، شسته شده است و من می مانم با دنیای براق رو به پایان خودم، خوب است این را بدانم، و در آخر همه ما به زودی آن زمان بیتجربه ناگهان را درخواهیم یافت. خوشا خوش در این مجال به جایمانده از این آزمون بی بازگشت مهربان باشیم.