ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد باید به‌عنوان فرهنگ عمومی پیگیری شود

9:37 - 19 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۹۲۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام والمسلمین طالبی بازرس کل استان یزد در نشست هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری که در محل بازرسی کل استان برگزار شد، گفت: ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد باید به‌عنوان «فرهنگ عمومی» پیگیری شود.
به گزارش گروه حقوقی وقضایی به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین طالبی بازرس کل استان یزد در نشست هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری که در محل بازرسی کل استان برگزار شد، گفت: ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد باید به‌عنوان «فرهنگ عمومی» پیگیری شود.

وی با اشاره به رتبه کشورمان در بحث مبارزه با فساد، آن را نامتناسب ارزیابی کرد و افزود: این موضوع می‌تواند به اعتماد و اعتقاد مردم به‌نظام و کارگزاران نظام لطمه بزند.

حجت الاسلام و المسلمین طالبی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در اوایل دهه 80 در خصوص بحث مبارزه با فساد و فرمان هشت ماده‌ای معظم له تصریح کرد: این فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب به معنای شروع توجه ایشان نبود و پیش از آن نیز در این خصوص تأکیدات زیادی بر بحث مبارزه با فساد داشتند و اگر دولت‌های مختلف این فرمایشات را عمل می‌کردند، جایگاه ما به‌مراتب بهتر از امروز بود.

بازرس کل استان یزد در خصوص ملاحظه کاری‌های سیاسی در بررسی پرونده‌های تخلفاتی دستگاه‌ها اظهار داشت: در بررسی پرونده‌های تخلفاتی توسط ناظران درون و بیرون سازمانی دستگاه‌های اجرایی نباید ملاحظه کاری صورت گیرد و هر فردی که متولی هر امری از امور مسلمین است، با این ملاحظه کاری‌ها اجر و پاداش خدمت خود را ضایع می‌کند.

حجت‌الاسلام طالبی با بیان اینکه احساس فساد به مراتب بیشتر از میزان فساد واقعی است که باید به‌طور جد با آن مبارزه و مقابله کرد، گفت: متأسفانه شاهد فسادهای متعددی در دستگاه‌ها هستیم و به این دلیل، اعتماد مردم به عملکرد دستگاه‌ها متزلزل شده که مسئله مهمی است.
وی با اشاره به سخنان امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در بحث مبارزه با فساد تأکید کرد: اگر فساد در جامعه تبدیل به یک محور و فرهنگ شد، خطرناک و غیرقابل کنترل می‌شود.

بازرس کل استان یزد خاطرنشان کرد: هر قدر فرد از جایگاه و قدرت و اختیار بیشتری در تصمیم‌گیری‌ها برخوردار باشد، به‌مراتب باید بیشتر مواظب نفس درونی و مبارزه با تمایلات نفسانی خود باشد؛ چرا که این خود عاملی در گمراه کردن و به انحراف کشاندن فرد می‌شود، لذا خدمتگزاران به مردم در هر جایگاه و پست و مقامی باید مواظب رفتار، گفتار و اعمال خود باشند و اساس حرکت خود را بر محور عقلانیت، اخلاق مداری، انسانیت و اسلامی بودن قرار دهند.

طالبی با اشاره به جایگاه و ظرفیت‌هایی که هیأت‌های رسیدگی به تخلفات در ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی دارند، اظهار داشت: در رسیدگی به تخلفات و به‌خصوص افرادی که در مجموعه‌ها دارای اختیارات و صاحب نفوذ هستند، باید بدون ملاحظه و با عزمی راسخ برخورد کرد.

وی همچنین ایمان و اعتقاد به کار، افزایش آگاهی و دانش در قوانین و آیین‌نامه‌ها، تعامل سازنده با مدیران دستگاه‌ها و ناظران درون و بیرون سازمانی، افزایش سرعت در رسیدگی‌ها و اعلام وقت رسیدگی به مراجع اعلام‌کننده موضوع را از جمله ویژگی‌های فردی و کاری هیأت‌های رسیدگی به تخلفات در دستگاه‌ها برشمرد.
انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *