گرایشهای سکولاریستی از آسیبهای معنویتگرایی غربی است
به گزارش گروه سیاسی ، آیتالله علیرضا اعرافی در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی که در سالن همایشهای غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد اظهار داشت: اگر کسی قائل به گرایشهای متعالیتر از سطوح عالی شد باید دانست تأمین نیازها و پاسخ به تقاضاهای وجودی آدمی یک ضرورت است.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بابیان اینکه توجه بزرگان علوم پزشکی و روانشناسی نشاندهنده آن است که واقعیتی مفروض به نیاز قدسی تعالی انسان وجود دارد، افزود: معنویت یک واژه اساسی و کلیدی است، امروز معنویت محل سخنهای فراوانی است و معنویت بهعنوان یکرشته دانشگاهی در حال شکلگیری است.
وی بابیان اینکه انسان در حوزه معنویت دارای یک نظریه است، گفت: باید ارتباطی بین مقوله فلسفه معنویت از دیدگاه اسلام با نظریه معنویت اسلام برقرار شود.
آیتالله اعرافی با اشاره به شاخههای نظریه معنویت در اسلام گفت: باید حداقل 4 زاویه دید را متوجه مقوله معنویت کرده و به یک نظریه کلان و نظامواره دست یابیم، وظیفه حوزه علمیه نیز دستیابی و تأمین این نظریه است.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور بیان کرد: با روش دقیق اجتهادی باید در این چهار زاویه ورود شود تا به نظریه کلان معنویت رسید، معنویت در نگاه اسلام و ادیان توحیدی یک معنویت متشخص و تعریفشده است.
وی بابیان اینکه در اندیشه کلان معنویت امری عقلانی، فلسفی و مبتنی بر منطق است، گفت: معنویت در اسلام، ماوراء درون آدمی است و این جهان درون وصل به یک جهان برون است به عبارتی به دو گونه میتوان معنویت را تفسیر کرد اینکه یک نوع گرایش متعالی در وجود انسان است و دوم اینکه مقوله معنویت یک مقوله فراساحتی است.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه معنویت بر نظام وارگی مبتنی است و نظریه معنویت در اسلام ارائه شده است، افزود: معنویت نظریهای منسجم و درعینحال متوازن در اندیشه اسلامی است و کاملاً تنظیمشده است.
امامجمعه قم بابیان اینکه معنویت در شعائر جلوه خاصی دارد، گفت: معنویت امر اختیاری و اکتسابی و دارای مراتب است، کاهش و افزایش و شکلدهی به امر معنویت امر اختیاری است.
وی بیان کرد: فرهنگستان این وظیفه را دارد که نگاه کلان معنویت در اسلام را استخراج کند.
آیتالله اعرافی با اشاره به آسیبهای معنویت گفت: معنویتگرایی که در غرب وجود دارد به آسیبهایی مبتلا است، خرافه گرایی، گرایشهای سکولاریستی و گرایشهای افراطی و تحجرگرایانه ازجمله این آسیبها هستند.
امامجمعه قم بابیان اینکه معنویت در اسلام افراطی نیست و سلامت کامل اسلام همه هستی را در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: مصیبتها و آلامی که به انسان وارد میشود معالجه این آسیبها با ذکر و دعا درمانپذیر است.
وی بیان کرد: آدمی در درون خود مواجه با یکسری آسیبهای اخلاقی است که با نسخه اخلاقی قابلدرمان است، مجموعه رذایل را در یک نقشه جامع قرار داده و با این نقشه راه سلامت معنوی انسان را تأمین کرد.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه علوم انسانی و اسلامی انبوهی از تحقیقات را درزمینهٔ معنویت رقم میزند، افزود: باید در گرایشهای فلسفی، کلامی و فقهی خود رگههایی به بعد سلامت معنوی بزنیم و حوزه علمیه در این مسیر ورود کند.
وی خاطرنشان کرد: دریک گفتوگوی عالمانه میتوان به این نقاط رسید و برگزاری همایشها گام مبارکی است و هرچه در این زمینه کار کنیم کم است.
آیتالله اعرافی بابیان اینکه تحقیقات بنیادی در دانشگاه و حوزه درزمینهٔ سلامت معنوی کاستیهایی دارد، تصریح کرد: فرهنگستانها میتوانند راههای جدید در این زمینه باز کنند.
مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور افزود: وظیفه حوزه و دانشگاه این است که تحقیقات را در خدمت مردم قرار دهد.
انتهای پیام/