تشریح مزایای دفاتر املاک الکترونیکی/ شفاف سازی مالکیتها و کوتاه شدن دست زمین خواران/ نظارت آنی بر نقل و انتقالات رسمی معاملات
کارگر گفت: بهره برداری از دفاتر املاک الکترونیکی مزایای فراوانی دارد که میتوان به شفاف سازی مالکیتها و کوتاه شدن دست زمین خواران اشاره کرد.
خبرگزاری میزان -
هاشم کارگر معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت وگوی مشروح با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به بیان خدمات نوین سازمان ثبت و الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات اشاره کرد و گفت: در سالیان اخیر بسیاری از خدمات در بستر الکترونیک ایجاد شده است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت خدمات دارد.
وی گفت: درگاه خدمات الکترونیک (پرتال) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با نشانی www.ssaa.ir به عنوان دروازه ورودی متقاضیان استفاده از خدمات ثبتی و با هدف تسهیل ارتباط الکترونیکی متقاضیان با سازمان طراحی و ایجاد شده است و دارای بخش های متعددی است.
این مقام مسئول اظهار کرد: آشنایی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دریافت آخرین اخبار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نظام ثبتی، آشنایی با قوانین، مقررات و بخشنامه های ثبتی در حوزه های املاک و اسناد، راهنمایی مراجعین شامل فرآیندها و فرم های مورد نیاز برای ثبت شرکتها، ثبت مالکیت صنعتی، اجرا، اطلاعات و آمار علمکردی جهت بهرهبرداری مراجع ذیربط و پژوهشگران، آگهی های ثبتی و ارایه شناسه ملی اشخاص حقوقی بخشی از خدمات این درگاه است.
کارگر ادامه داد: ایجاد کارتابل اختصاصی و تبادل اطلاعاتی با دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق، پیگیری روند و نتیجه خدمات الکترونیک درخواستی، تصدیق اصالت اوراق دفاتر اسناد رسمی، پیگیری استعلام الکترونیک ملک، پیگیری وضعیت پرونده های تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های فاقد سند، پیگیری خدمات الکترونیک مالکیت صنعتی، استعلام نام شرکتها و موسسات غیر تجاری، جستجوی سردفتران دفاتر اسناد رسمی و جستجوی سردفتران دفاتر ازدواج و طلاق نیز در این درگاه در دسترس است و کاربران مقتضی نیاز خود می توانند از این خدمات بهره ببرند.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به یکی دیگر از خدمات سازمان ثبت اشاره کرد و گفت: سامانه مدیریت کشوری املاک یکی دیگر از خدمات الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
وی گفت: سامانه مدیریت کشوری املاک، سیستمی است جهت پردازش و ذخیره و بازاریابی فعالیتهای درون واحد ثبتی که توسط نیروهای بایگانی، دفتر املاک، دفتربازداشتی و سایر کاربران واحد ثبتی جهت پاسخگویی به دفترخانه وارباب رجوع مورد استفاده قرار میگیرد.
کارگر بیان کرد: این سامانه هم اکنون در تمامی واحدهای ثبتی کشور درحال بهره برداری بوده و با ایجاد بستری یکپارچه و متمرکز باعث کاهش زمان پاسخگویی به متقاضیان شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر رویههایی مثل صدور سند مالکیت تک برگی، پاسخ گویی به استعلامها، ثبت نقل و انتقالات، انجام تفکیک عرصه، آپارتمان، تجمیع عرصه، تخریب و نوسازی املاک، افراز، بازداشت، رفع بازداشت، رهن، فک رهن، پاسخگویی به استعلامات دادگاهها و صدور دفتر املاک الکترونیکی در این سامانه مکانیزه شده اند.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کاهش خطای کاربر با کنترلهایی نظیر بررسی سهام مالکیت، جلوگیری از ورود اطلاعات تکراری و کاهش زمان پاسخ گویی از دستاوردهای ایجاد سامانه مدیریت کشوری املاک است.
وی گفت: همچنین با راه اندازی این سامانه، سرویس دهی متمرکز به واحدهای ثبتی، افزایش بهره وری پرسنل، جلوگیری از گم شدن اطلاعات با مکانیزه کردن بیشتر درگاههای ورودی، ایجاد دفاتر املاک به صورت الکترونیکی در سیستم به صورت متمرکز، امکان ارائه آمار و اطلاعات لازم با توجه به نیاز سازمان و اعلام بازداشتها بصورت آنلاین به دفاتر اسناد رسمی جهت جلوگیری از سواستفاده احتمالی فراهم شده است.
کارگر گفت: دفتر الکترونیک املاک نیز از فناوری های نوین استفاده شده در سازمان ثبت اسناد و املاک است. با عنایت به ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص لزوم ثبت در دفاتر املاک، طی فعالیت قریب به 90 ساله ثبت ملک در کشور 300 هزار دفتر املاک ایجاد شده است که از یکسو مشکلات مربوط به فضای اداری و هزینه نگهداری این دفتاتر که با گذر زمان تعداد این دفاتر افزایش یافته و از سویی دیگر نوع استفاده و مراجعه مکرر به این دفاتر برای تحریر اطلاعات جدید و یا مشاهده وکنترل اطلاعات قبلی فرسوده شدن این دفاتر را سرعت میبخشد.
این مقام مسئول بیان کرد: همچنین با یکپارچه سازی نوع نگارش تحریر اطلاعات در دفاتر املاک باعث کند شدن ارائه خدمت به مراجعین ثبتی میشد. سازمان ثبت بر آن شد تا پس از اصلاح قانون و ورود اطلاعات ثبتی سراسر کشور در بانک جامع املاک با راه اندازی دفتر املاک الکترونیکی را از تاریخ 1/4/95 جایگزین دفاتر سنتی قدیمی کند.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیکی ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مهمترین مزایای بهره برداری از دفتر املاک الکترونیکی اشاره کرد و گفت: افزایش سرعت و دقت در انجام امور، کاهش خطای انسانی در ثبت دفاتر، شفاف سازی مالکیت ها، کاهش هزینه های ثبتی، ارتقا سلامت اداری، جلوگیری از جعل، بروزرسانی لحظه ای اطلاعات اراضی و املاک، نظارت آنی بر نقل وانتقالات رسمی معاملات و کوتاه شدن دست زمین خواران از مزایای مهم این دفاتر است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *