اقتصاد مردمی، اولویت شهرداری در تدوین برنامه پنج ساله توسعه

14:50 - 10 دی 1395
کد خبر: ۲۶۱۶۱۵
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به تاکید شهردار بر اقتصاد مردمی گفت: برنامه پنج ساله سوم شهرداری به گونه ای طراحی می شود تا واگذاری اداره شهر به شهروندان تحقق یابد.

اقتصاد مردمی، اولویت شهرداری در تدوین برنامه پنج ساله توسعهبه گزارش گروه جامعه خبرگزای میزان، بابک نگاهداری در نشست کارگروه تعیین اولویت های برنامه پنج ساله سوم شهرداری با بیان اینکه رویکرد اصلی برنامه پنج ساله سوم واگذاری اداره امور شهر به مردم است، اظهار کرد: برای تحقق این رویکرد به طو قطع از دیدگاه های شورایاران محلات در تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه با تلاش ها و رایزنی های مداوم نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران رابطه شورایاری ها با شهرداری تهران وارد مرحله جدیدی می شود، عنوان کرد: اگر شورایاری ها تاکنون هم یاران مدیریتی شهرداری در محلات بودند، امروز با ایجاد رویکرد نوینی که در حال شکل گیری است در کنار این هم یاری در سطح محلات، نقش هم فکری شهرداری تهران در سطوح برنامه ریزی کلان را ایفا می کنند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه این فرصت ها با رایزنی های انجام شده به دست آمده است، ادامه داد: با محترم شمردن این فرصت ها باید نهایت استفاده را از دیدگاه های شورایاران محلات در تدوین برنامه پنج ساله ببریم.

نگاهداری اضافه کرد: با تلاش های نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران این باور در شهرداری به وجود آمده است که اراده جمعی شورایاری ها باید در تدوین برنامه پنج ساله تهران، تبلور و بروز و ظهور پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین رکن در تدوین برنامه سوم، داشتن تحلیل درست از تمام محلات شهر است، عنوان کرد: در هیچ نهادی به اندازه شورایاری ها نسبت به سطوح میدانی و عملیاتی شهر تهران اشراف و آگاهی وجود ندارد، بنابراین با توجه به این مهم با باور جدی به لحاظ دیدگاه های شورایاری ها در تدوین برنامه پنج ساله تلاش می کنیم.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه در تدوین برنامه در مرکز مطالعات نظرات گروه ها و اقشار مختلف در کلیه سطوح ها در حال جمع آوری است، اعلام کرد: در قالب کارگروه های برنامه پنج ساله بر آن شدیم تا از دیدگاه های عالی ترین سطوح مدیران شهری که شهردار و معاونان وی هستند تا شهرداری های مناطق و شورایاری ها استفاده کنیم.

نگاهداری ادامه داد: با همکاری ها و رایزنی های انجام شده در کمیسیون کلانشهر دولت حضور پیدا کرده و بحث های خود را در این زمینه ارائه دادیم،همچنین در دبیر خانه مجمع تشخیص نظام نیز حضور پیدا کرده و در کمیسیون شهری مجمع موارد مهم برنامه را ارائه کردیم تا از سیاست های حاکم در برنامه پنج ساله سوم این مجموعه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های پنج ساله دولت سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را دارد، خاطرنشان کرد: نقش شهرها و مدیریت شهری در دنیای امروز بسیار مهم است و امیدواریم که در سیاست های حاکم بر برنامه پنج ساله شهرداری ها نیز ابلاغیه ای توسط مقام معظم رهبری داشته باشیم چرا که این مهم حرکت رو به جلو برای تثبیت و نهادینه سازی برنامه ریزی ها در مدیریت شهری به شمار می رود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران با اشاره به حضور شهرداری تهران در کمیسیون کلانشهرهای دولت، تصریح کرد: برای تحقق مدیریت شهری یکپارچه که خواسته همه فعالان و مدیران شهری است نیاز است تا از چالش هایی که سال ها است بین دولت و مدیریت شهری وجود دارد و بدون راه حل مناسب باقی مانده، فهرستی تهیه و در قالب کمیسیون کلانشهرهای دولت حل و فصل آن را دنبال می کنیم.

نگاهداری با اشاره به مشارکت دانشگاه ها در تدوین برنامه پنج ساله سوم، بیان کرد: 15 نشست برای تحقیق برنامه پنج ساله برنامه ریزی شده که بخشی از آن در دانشگاه ها برگزار شده است و بخشی دیگر از آن نیز تا انتهای سال برگزار می شود.

وی با بیان اینکه نگاه و نظر پژوهشگران شهری را نیز در تدوین برنامه پنج ساله داریم، اظهار کرد: تمامی نظرات جمع آوری شده برای تعیین اولویت های برنامه پنج ساله، در اختیار شورایاری ها قرار می گیرد و اگر تضادی بین نظرات شورایارن با فعالان شهری وجود داشته باشد قول می دهم نظر شورایاری ها برای تعیین اولویت های تدوین برنامه سوم ارجع گذاشته شود.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *