جنوب شهر، مقصد اتوبوس های صفر کیلومتر پایتخت
به گزارش گروه جامعه ، مازیار حسینی گفت: هزینه حمل و نقل، عاملی اثرگذار در سبد هزینه های خانواده هاست و توسعه خطوط اتوبوس و مترو به اقصی نقاط تهران به ویژه مناطق جنوبی شهر، سهم اساسی در متعادل نگه داشتن هزینه سفرهای شهری داشته است.
وی افزود: به همین دلیل، امروز استفاده از اتوبوس و مترو، علاوه بر سهولت و سرعت، به دلیل نرخ مناسب، انتخاب اول بسیاری از شهروندان به ویژه ساکنان جنوب شهر است و از این رو، با تمام توان سعی داریم تا فاصله دسترسی به ایستگاه های حمل و نقل عمومی در هر نقطه از شهر را به حداكثر 350 متر برسانیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این كه عملكرد مدیریت شهری در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی طی دهه گذشته بسیار مثبت بوده و سهم 40 درصدی حمل و نقل عمومی در برابر سهم 60 درصدی حمل و نقل شخصی در 10 سال قبل، امروز به سهم 60 درصدی حمل و نقل عمومی در برابر سهم 40 درصدی حمل و نقل شخصی رسیده، تأكید كرد: اگر این نسبت همچنان باقی مانده بود و شاهد افزایش 20 درصدی سهم حمل و نقل عمومی در سفرهای شهری نبودیم، امروز خیابان های تهران صد در صد قفل شده بودند.
مدیران از اتاق کار و پشت میز خود به سطح شهر و به میان شهروندان بیایند
حسینی با اشاره به این که البته به موازات تقویت حمل و نقل عمومی در جنوب شهر، خطوط اتوبوسرانی و مترو در مناطق غربی تهران نیز باید تقویت شوند، اظهار کرد: به عنوان نمونه باید نسبت به راه اندازی خطوط جدید اتوبوسرانی در ابتدای بزرگراه نیایش از خیابان حضرت ولی عصر (عج) که محل تجمع انبوه مسافران است به مراکز پر جمعیت غرب شهر اقدام کنیم، ضمن این که موضوع جا به جایی مسافران در نقاط تبادل سفر مانند میدان ونک و زیر پل سید خندان نیز باید بازنگری شود.
وی با بیان این که مدیران حمل و نقل شهری باید کف خیابان حضور داشته باشند و از اتکای صرف به گزارش هایی که به دست آنها می رسد خودداری کنند، تصریح کرد: مدیران از اتاق های کار و پشت میزهای خود باید خارج شوند و به سطح شهر و میان شهروندان بیایند تا از نزدیک مشکلات مردم را حس نموده و برای حل آنها چاره اندیشی نمایند.
تقدم مصالح اکثریت بر منافع اقلیت
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این که یک طرح مهندسی خوب، طرحی است که با اجرای آن، منافع حداکثری تأمین و رضایت اکثریت جلب شود، هر چند ممکن است در این میان، منافع حداقلی تأمین نشده و رضایت اقلیت جلب نشود، اظهار کرد: ممکن نیست یک طرح بتواند همه را راضی کند و از این رو، نباید به خاطر منافع اقلیت، مصالح اکثریت را زیر پا بگذاریم و به عنوان نمونه، یکی از اصول مهندسی، وصل کردن شبکه بزرگراهی است و اگر این اتصال، احیاناً به منفعت تعداد قلیلی آسیب بزند، باید مصلحت جمع کثیری که از این امکان برخوردار می شوند، مد نظر قرار گیرد.
حسینی با خطاب قرار دادن مدیران حمل و نقل شهری مبنی بر این که باید نبض کار را به دست بگیرید و با گوشت و پوست و استخوان خود، مسائل و مشکلات مردم را لمس کنید، گفت: در شرایط خاصی مانند بارندگی، همه مدیران باید کاور کار بپوشند و در نقاط حساس شهر حاضر باشند و با حضور عملیاتی در صحنه و در کنار مردم، معضلات حوزه کاری خود را رفع نمایند، چرا که اگر مردم مطمئن باشند مسئولان تحت هر شرایطی در کنار آنها هستند، سختی ها را راحت تر تحمل می کنند.
وی با تأکید بر لزوم رسیدگی جدی به وضعیت حمل و نقل عمومی در جنوب شهر، در خصوص درخواست راه اندازی سه خط جدید اتوبوسرانی در منطقه 18 که بر اساس درخواست ساکنان این منطقه و بر مبنای بررسی های کارشناسی از سوی معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 18 در این جلسه مطرح شد نیز ضمن تأکید مجدد بر توجه ویژه به مناطق جنوبی شهر، به مدیرعامل شرکت واحد دستور داد تا ظرف مدت 10 روز، نسبت به ایجاد سه خط جدید اتوبوسرانی در این منطقه اقدام کند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در خصوص اتوبوس های جدیدی که وارد تهران می شوند، مناطق جنوبی شهر از اولویت برخوردارند، اظهار کرد: خود را موظف می دانیم برای مردم شریف جنوب شهر که عموماً قادر به خرید خودروی شخصی صفر کیلومتر نیستند، حداقل امکان استفاده از اتوبوس های صفر کیلومتر را فراهم نماییم و از این رو، باید نسبت به جوان نمودن ناوگان پیر اتوبوسرانی در جنوب شهر که میانگین عمر آن به حدود 10 سال می رسد، از طریق ورود اتوبوس های نو گام برداریم.
حسینی با بیان این که بزرگراه سراسری آزادگان که محل عبور انواع حودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و فوق سنگین است و علاوه بر کارکرد یک بزرگراه درون شهری، عملکرد یک کمربند برون شهری را نیز ایفاء می کند، تصریح کرد: امیدواریم با اتمام کمربندی جنوب تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی، بار ترافیک خودروهای عبوری از این بزرگراه کم شود.
انتهای پیام/