موفقیت فعلی سایپا مرهون اقتصاد مقاومتی است
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این کنفرانس که با محورهای کیفیت، بهرهوری، تعالی سازمانی، مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک، رقابت و مدیریت بازار در دو بخش علمی پژوهشی و علمی کاربردی برگزار شد، تصریح کرد: با استفاده از روشهایی از جمله اجرای طرح اتوخدمت، سرمایهگذاری بر روی پروژههای توسعه محصول، اصلاح ساختار سرمایه و تجدید ارزیابی داراییها، سایپا از بحران خارج شده و به مرحله آرامش و ثبات رسیده است.
وی با اشاره به اجرای طرحهای نوین تامین نقدینگی در گروه سایپا افزود: با اتخاذ روشهای نوین مالی و اقتصادی موفق شدیم نقدینگی مورد نیاز را جذب کرده و خطوط تولید سایپا را به ثبات مدنظر برسانیم.
جمالی با بیان این مطلب که سایپا با درک صحیح از اقتصاد مقاومتی به دنبال مهمترین هدف آن یعنی تابآوری سازمانی و مقاومسازی خود بوده است، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم در این مدت، تصمیمهای سازمانی بر اساس اقدام عملی به اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم با استفاده از این ابزار قدرتمند، از بحران عبور کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اصلیترین راهبرد خود در اقتصاد مقاومتی را مهار آثار تحریمها تعریف کردیم و توانستیم از طریق راهکارهای ابتکاری نظیر تامین منابع مالی ازبازارهای پول و سرمایه، کاهش هزینهها و اصلاح ساختار سرمایه، بهرهبرداری از حداکثر ظرفیت تولید و توسعه محصولات جدید برروی پلتفرمهای موجود گروه سایپا و ایجاد پایداری در تولید به اهداف خود در این بخش دست یابیم.
جمالی افزود: جلوگیری از سرمایهگذاریهای غیر استراتژیک و اجتناب از خروج غیرضروری نقدینگی از دیگر سیاستهایی بود که در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه گروه خودروسازی سایپا لازمه تبدیل شدن به یک گروه مقاوم در برابر تهدیدها و آسیبها را توسعه محصولات با تمرکز بر توان و دانش متخصصان ایرانی و اصلاح ساختار سرمایه میداند و در این مسیر به تلاش خود ادامه خواهد داد، گفت: از طریق ارتقا اعتماد عمومی و جلب رضایت مشتریان، تولید پایدار و کاهش قیمت تمام شده توانستیم شعار خود را محقق کنیم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: توسعه سرمایهگذاریهای مولد نظیر سرمایهگذاری برروی پلتفرمهای نوین و تمرکز بر تحقیقات و نوآوری، ایجاد مگاپلتفرم اختصاصی گروه سایپا و توسعه محصولات SP0 ,SP100 برروی آن، تشکیل جوینت ونچرهای جدید جهت افزایش ارزش داراییها، ارایه یک محصول جدید در هر سال، خروج از سرمایهگذاریهای نامرتبط، کاهش سرمایهگذاری در کسبوکارهای غیر مولد و غیر استراتژیک، افزایش سرمایه شرکتهای گروه از طریق بروزآوری ارزش سرمایهگذاریهای بلند مدت، بروزآوری ارزش داراییهای شرکتهای گروه، سود انباشته و آورده سهامداران و ایجاد امکان تامین مالی از بازارهای پول و سرمایه به عنوان راهبردهای گروه سایپا برای دستیابی به اهداف مقاومسازی محسوب میشوند.
وی در ادامه به افزایش سرمایه 6هزار و 553 میلیاردتومانی در گروه سایپا اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار سرمایه توانسته سایپا را در مسیر رشد قرار داده و این مجموعه را از بحران خارج کند.
جمالی ضمن تشریح نحوه اجرای برنامه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا، تصریح کرد: برخی از شرکتهای گروه دارای زنجیره ارزش ناقص بودند که برای بهبود آن شرکتهای مرتبط را به شرکتهای زیر گروه آنها منتقل کردیم و در نتیجه از محل بدهی آنها به سایپا، 2هزار و 664 میلیارد تومان افزایش سرمایه ایجاد شد، ضمن این که افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا آورده نقدی سهامداران را در دستور کار قرار دادیم که نتیجه آن880 میلیارد تومان افزایش سرمایه بوده است.
وی تاکید کرد: هماکنون در فاز سه در مرحله ادغام، فریز و یا واگذاری برخی از شرکتهای گروه سایپا قرار داریم که پیشبینی میشود پس از اصلاح سازماندهی، تعداد شرکتهای گروه از 84 شرکت به 70 شرکت کاهش یابد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که گروه سایپا تا پایان آذر امسال، تعداد 140هزار و 860 دستگاه خودرو بیش از مدت مشابه سال 94 تولید کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نتایج اصلاح ساختار سرمایه در گروه سایپا افزایش تولید بوده و نتیجه اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی در 9 ماهه سال 95 افزایش تولید 35.5 درصدی نسبت به 9 ماهه سال 93 و 54.2 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 94 بوده است.
جمالی افزود: از دیگر نتایج اصلاح ساختار سرمایه، افزایش ارزش بازار شرکت سایپا به میزان 4هزار و 905 میلیارد تومان و سود 655 میلیارد تومانی شرکت سایپا به جای زیان پیشبینی شده 305 میلیارد تومانی بوده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در خاتمه از عرضه خودرو ساینا با گیربکس اتوماتیک در اسفندماه خبر داد و اظهارکرد: افزایش 6.3 درصدی سهم بازار از 33.7 درصد به 40 درصد، برخورداری از بیشترین درصد افزایش سهم بازار در بین همه خودروسازان داخلی و واردکنندگان، تولید 9 محصول جدید و عرضه آنها به بازار و آغاز همکاری با کمپانی سیتروئن فرانسه و فروش 50 درصد از سهام سایپاکاشان به این شرکت با چندین برابر قیمت نسبت به زمان قبل از اصلاح ساختار سرمایه از جمله مهمترین دستاوردهای سایپا محسوب میشوند.