آخرین وضعیت قرارداد ایران ایر با ای تی آر/ تمهیدات ایران ایر در قرارداد با ایرباس و بوئینگ
مدیرعامل ایران ایر با بیان این که این شرکت در شرایط احتمالی تحریمها، هیچ جریمهای را برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند اما امکان تحویل آنها به ایران ایر وجود ندارد را نمیپردازد، خبر داد که مذاکرات ایران ایر با ای تی آر به پیمان رسیده است و به زودی این قرارداد امضا خواهد شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، فرهاد پرورش درباره وقوع شرایط احتمالی و برگشت تحریمها و یا وضع تحریمهای جدید و تاثیر آن بر قراردادهای خریدهواپیما از بوئینگ و ایرباس، گفت: در قرارداد بوئینگ پیشبینی شده است که پیش پرداختها البته بدون بهره به ایران ایر بازگردانده شود. همچنین درباره هواپیماهایی که درخط تولید هستند و هنوز به ایران ایرتحویل داده نشدهاند هم پیشبینیهایی در قرارداد شده است.
مدیرعامل ایران ایربا بیان اینکه در وقوع شرایط احتمالی مانند بازگشت تحریمها در قراردادها پیش بینی کردیم برای هواپیماهایی که درخط تولید هستند فرصت مذاکره برای دوطرف بگذاریم، گفت: قراربر این است برای هواپیماهایی که هنوز تحویل ایران ایر نشدهاند و درخط تولید هستند درشرایط برگشت تحریمها، ایرباس یا بوئینگ به طرفیت از ایرانایر مشتری جدید برای هواپیماها پیدا کند و یا اینکه ایران ایر خود مشتری به این شرکتها معرفی کنند.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که قرار نیست ایران ایر درشرایط برگشت تحریمها برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند ولی شرکتها امکان تحویل آن را به ایران ایر ندارند، جریمهای بپردازد.
مدیرعامل ایرانایر گفت: طبق قرارداد بوئینگ پیش پرداختهای ایران ایر را میپردازد اما اینکه چگونه این پیش پرداختها به ایران ایر برمیگردد هنوز جای بحث دارد.
پرورش با تاکید براین که نکته مهم این است که شرایط احتمالی یعنی برگشت تحریمها در کدام یک از مراحل خرید هواپیما رخ دهد، گفت: قراربراین است که پیش پرداختها به ایرباس و بوئینگ از نیم درصد شروع شود و یک و نیم درصد، پنج درصد تا بیست درصدهم در بازههای زمانی مختلف برای خرید هواپیما به عنوان پیش پرداخت به شرکتهای سازنده هواپیما پرداخت خواهیم کرد، حال این که ممکن است تحریمها درهر کدام از این مراحل برگردد که برای هرکدام از این حالات پیش بینیهایی را در قرارداد گنجاندهایم.
وی افزود: طبق متنی که اوفک ۱۵ دسامبر منتشرکرده است تحریمهای جدید عطف بهماسبق نخواهد شد و فرصتی برای تعیین تکلیف قراردادها داده میشود حال اینکه چقدر بر این تعهدات خود پایبند باشد یک بحث جدا است.
پرورش با بیان این که تمام دستگاهها خواستههای خود را دربحث مذاکره برای قراردادهای پس از برجام به وزارت امورخارجه منتقل میکنند، گفت: چندی پیش طبق مذاکراتی که وزارت امور خارجه برای روشن شدن برخی از ابهامات قرارداد با اوفک انجام داده بود، اوفک متنی را منتشرکرد که برخی از ابهامات در آن متن رفع شد.
مدیرعامل ایران ایر با اشاره به مشکل «کدشیرینگ» که برای شرکت هواپیمایی ایران ایر با شرکتهای هواپیمایی خارجی ایجاد شده بود، گفت: اخیرا اوفک متنی را منتشر کرده بود که در آن ابهاماتی وجود داشت و برای شرکتهایی که با آنها کدشیرینگ داشتیم به این معنا که دراین قراردادها برخی از خدمات ایرلاینها که از سوی یکدیگر پشتیبانی میشود، مشکلاتی ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: در قالب کدشیرینگ برخی از ایرلاینها با یکدیگر طبق تفاهماتی بر روی یک سیستم بلیت میفروشند که اوفک با اظهاراتی راجع به پرواز به ایران ابهاماتی را برای ایرلاینهای خارجی که در این تفاهم با ایران ایر هستند ایجاد کرده بود.
پرورش تاکید کرد: پس از انتقال این مشکل به اوفک، این سازمان متنی را منتشر کرد که دراین متن جدید ابهامات کد شیرینگ برطرف شد و به ما اعلام کردند منظوری نداشتهاند و متن را اصلاح کردند حال اینکه واقعا منظوری نداشتند یا اینکه شیطنت کردند، یک بحث جداگانه است.
مدیرعامل ایران ایر به ایلنا گفت: اوفک اعلام کرد در قضیه کدشیرینگ هدفش تسهیل شرایط همکاری ایرلاینهای خارجی با ایران ایر بوده اما این تسهیل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بود.
وی درباره شرایط برگشت تحریمها و تاثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما گفت: اوفک به ما اعلام کرده است که تحریمهای جدید شامل قراردادهای گذشته نمیشود حال این که چقدر به این تعهد خود پایبند باشد را نمیدانیم و اینکه ایران ایر در چه بازه زمانی و حضور در دادگاهها بتواند از حقوق خود دفاع کند.
پرورش تاکید کرد: نمیتوانیم بگوییم چون پنج سال آینده چه اتفاقی میافتد و آینده برای ما روشن نیست بنابراین نباید در شرایط پسابرجام هواپیما بخریم. واقعیت این است که شرایط برای چند سال دیگر برای ما مشخص نیست اما باید حداکثر توان خود را بگذاریم تا در این شرایط پیش آمده به نفع کشورمان اقدام کنیم.
وی ادامه داد: تیم حقوقی ایران ایر و دو مشاوره حقوقی بیرون از مجموعه ایران ایر و یک شرکت مشاوره حقوقی خارجی، تمام جوانب و ریسکهای قرارداد خرید هواپیما را بررسی کردهاند و سعی کردیم ریسکها را تا حد ممکن کاهش دهیم.
پرورش درباره استفاده از مشاوره خارجی گفت: در بسیاری از بحثهای این قرارداد از مشاوره یک شرکت خارجی استفاده کردهایم اما واقعیت این است که شرکت خارجی برخی از مسائل مربوط به ایران را نمیفهمد و درکی از بازگشت تحریمها ندارد. دراین موضوعات مشاوران داخلی ورود کردهاند و جوانب را سنجیدهاند.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم چنین گفت:بر اساس قرارداد نهایی دوم دی ماه با ایرباس؛ ۱۰۰ فروند هواپیما در ۱۰ سال تحویل ایران میشود.
فرهاد پرورش افزود: ۴۶ فروند هواپیما از این هواپیماها از خانواده A۳۲۰، تعداد ۳۸ فروند هواپیما از خانواده A۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده A۳۵۰ است.
وی گفت: ارزش اسمی قرارداد ۲۰ میلیارد دلار است که ۱۵ درصد آن از شرکت هما و ۸۵ درصد نیز از طریق فاینانس تامین می شود.
پرورش اظهار داشت: هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و بازپرداخت آنها با توجه به زمان ورود هر هواپیما ۲۸ ساله است.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: شرکت سازنده هواپیما ایرباس، یکی از اولین شرکتهایی بود که بعد از امضای توافق هستهای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، با ایران تفاهمنامه امضا کرد.
پرورش افزود: پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایرانایر و ایرباس، بهمن پارسال (ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی) به امضا رسید.
در آن پیشقرارداد مقرر شد ۱۱۸ فروند انواع هواپیمای ایرباس شامل ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۱ و ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، تعداد ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ پهنپیکر برای ایرانایر خریداری شود که بعدها این پیشقرارداد به ۱۰۰ فروند هواپیما کاهش یافت.
پرورش افزود : ایرباسهای پهنپیکر ۳۸۰ نیز در قرارداد هما و ایرباس بود که درحال حاضر به دلیل نبود زیرساختهای مناسب فنی برای این هواپیما در کشور از فهرست درخواست ایران ایر حذف شد.
مدیرعامل ایران ایر گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷ تا ۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس تحویل میگیریم.
وی همچنین به خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ATR اشاره کرد و گفت: مذاکرات این قرارداد به پیمان رسیده است و به زودی این قرارداد امضا خواهد شد.
پرورش گفت: ظرفیت این هواپیماها ۷۰ نفر است و در مسیر های داخلی به کار گرفته می شود.
انتهای پیام/
مدیرعامل ایران ایربا بیان اینکه در وقوع شرایط احتمالی مانند بازگشت تحریمها در قراردادها پیش بینی کردیم برای هواپیماهایی که درخط تولید هستند فرصت مذاکره برای دوطرف بگذاریم، گفت: قراربر این است برای هواپیماهایی که هنوز تحویل ایران ایر نشدهاند و درخط تولید هستند درشرایط برگشت تحریمها، ایرباس یا بوئینگ به طرفیت از ایرانایر مشتری جدید برای هواپیماها پیدا کند و یا اینکه ایران ایر خود مشتری به این شرکتها معرفی کنند.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که قرار نیست ایران ایر درشرایط برگشت تحریمها برای هواپیماهایی که در خط تولید هستند ولی شرکتها امکان تحویل آن را به ایران ایر ندارند، جریمهای بپردازد.
مدیرعامل ایرانایر گفت: طبق قرارداد بوئینگ پیش پرداختهای ایران ایر را میپردازد اما اینکه چگونه این پیش پرداختها به ایران ایر برمیگردد هنوز جای بحث دارد.
پرورش با تاکید براین که نکته مهم این است که شرایط احتمالی یعنی برگشت تحریمها در کدام یک از مراحل خرید هواپیما رخ دهد، گفت: قراربراین است که پیش پرداختها به ایرباس و بوئینگ از نیم درصد شروع شود و یک و نیم درصد، پنج درصد تا بیست درصدهم در بازههای زمانی مختلف برای خرید هواپیما به عنوان پیش پرداخت به شرکتهای سازنده هواپیما پرداخت خواهیم کرد، حال این که ممکن است تحریمها درهر کدام از این مراحل برگردد که برای هرکدام از این حالات پیش بینیهایی را در قرارداد گنجاندهایم.
وی افزود: طبق متنی که اوفک ۱۵ دسامبر منتشرکرده است تحریمهای جدید عطف بهماسبق نخواهد شد و فرصتی برای تعیین تکلیف قراردادها داده میشود حال اینکه چقدر بر این تعهدات خود پایبند باشد یک بحث جدا است.
پرورش با بیان این که تمام دستگاهها خواستههای خود را دربحث مذاکره برای قراردادهای پس از برجام به وزارت امورخارجه منتقل میکنند، گفت: چندی پیش طبق مذاکراتی که وزارت امور خارجه برای روشن شدن برخی از ابهامات قرارداد با اوفک انجام داده بود، اوفک متنی را منتشرکرد که برخی از ابهامات در آن متن رفع شد.
مدیرعامل ایران ایر با اشاره به مشکل «کدشیرینگ» که برای شرکت هواپیمایی ایران ایر با شرکتهای هواپیمایی خارجی ایجاد شده بود، گفت: اخیرا اوفک متنی را منتشر کرده بود که در آن ابهاماتی وجود داشت و برای شرکتهایی که با آنها کدشیرینگ داشتیم به این معنا که دراین قراردادها برخی از خدمات ایرلاینها که از سوی یکدیگر پشتیبانی میشود، مشکلاتی ایجاد شده بود.
وی ادامه داد: در قالب کدشیرینگ برخی از ایرلاینها با یکدیگر طبق تفاهماتی بر روی یک سیستم بلیت میفروشند که اوفک با اظهاراتی راجع به پرواز به ایران ابهاماتی را برای ایرلاینهای خارجی که در این تفاهم با ایران ایر هستند ایجاد کرده بود.
پرورش تاکید کرد: پس از انتقال این مشکل به اوفک، این سازمان متنی را منتشر کرد که دراین متن جدید ابهامات کد شیرینگ برطرف شد و به ما اعلام کردند منظوری نداشتهاند و متن را اصلاح کردند حال اینکه واقعا منظوری نداشتند یا اینکه شیطنت کردند، یک بحث جداگانه است.
مدیرعامل ایران ایر به ایلنا گفت: اوفک اعلام کرد در قضیه کدشیرینگ هدفش تسهیل شرایط همکاری ایرلاینهای خارجی با ایران ایر بوده اما این تسهیل مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بود.
وی درباره شرایط برگشت تحریمها و تاثیر آن بر قراردادهای خرید هواپیما گفت: اوفک به ما اعلام کرده است که تحریمهای جدید شامل قراردادهای گذشته نمیشود حال این که چقدر به این تعهد خود پایبند باشد را نمیدانیم و اینکه ایران ایر در چه بازه زمانی و حضور در دادگاهها بتواند از حقوق خود دفاع کند.
پرورش تاکید کرد: نمیتوانیم بگوییم چون پنج سال آینده چه اتفاقی میافتد و آینده برای ما روشن نیست بنابراین نباید در شرایط پسابرجام هواپیما بخریم. واقعیت این است که شرایط برای چند سال دیگر برای ما مشخص نیست اما باید حداکثر توان خود را بگذاریم تا در این شرایط پیش آمده به نفع کشورمان اقدام کنیم.
وی ادامه داد: تیم حقوقی ایران ایر و دو مشاوره حقوقی بیرون از مجموعه ایران ایر و یک شرکت مشاوره حقوقی خارجی، تمام جوانب و ریسکهای قرارداد خرید هواپیما را بررسی کردهاند و سعی کردیم ریسکها را تا حد ممکن کاهش دهیم.
پرورش درباره استفاده از مشاوره خارجی گفت: در بسیاری از بحثهای این قرارداد از مشاوره یک شرکت خارجی استفاده کردهایم اما واقعیت این است که شرکت خارجی برخی از مسائل مربوط به ایران را نمیفهمد و درکی از بازگشت تحریمها ندارد. دراین موضوعات مشاوران داخلی ورود کردهاند و جوانب را سنجیدهاند.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم چنین گفت:بر اساس قرارداد نهایی دوم دی ماه با ایرباس؛ ۱۰۰ فروند هواپیما در ۱۰ سال تحویل ایران میشود.
فرهاد پرورش افزود: ۴۶ فروند هواپیما از این هواپیماها از خانواده A۳۲۰، تعداد ۳۸ فروند هواپیما از خانواده A۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده A۳۵۰ است.
وی گفت: ارزش اسمی قرارداد ۲۰ میلیارد دلار است که ۱۵ درصد آن از شرکت هما و ۸۵ درصد نیز از طریق فاینانس تامین می شود.
پرورش اظهار داشت: هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و بازپرداخت آنها با توجه به زمان ورود هر هواپیما ۲۸ ساله است.
مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: شرکت سازنده هواپیما ایرباس، یکی از اولین شرکتهایی بود که بعد از امضای توافق هستهای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، با ایران تفاهمنامه امضا کرد.
پرورش افزود: پیش قرارداد خرید ۱۱۸ فروند انواع هواپیمای ایرباس بین ایرانایر و ایرباس، بهمن پارسال (ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی) به امضا رسید.
در آن پیشقرارداد مقرر شد ۱۱۸ فروند انواع هواپیمای ایرباس شامل ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۱ و ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، تعداد ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ پهنپیکر برای ایرانایر خریداری شود که بعدها این پیشقرارداد به ۱۰۰ فروند هواپیما کاهش یافت.
پرورش افزود : ایرباسهای پهنپیکر ۳۸۰ نیز در قرارداد هما و ایرباس بود که درحال حاضر به دلیل نبود زیرساختهای مناسب فنی برای این هواپیما در کشور از فهرست درخواست ایران ایر حذف شد.
مدیرعامل ایران ایر گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷ تا ۸ فروند هواپیما از شرکت ایرباس تحویل میگیریم.
وی همچنین به خرید ۲۰ فروند هواپیما از شرکت ATR اشاره کرد و گفت: مذاکرات این قرارداد به پیمان رسیده است و به زودی این قرارداد امضا خواهد شد.
پرورش گفت: ظرفیت این هواپیماها ۷۰ نفر است و در مسیر های داخلی به کار گرفته می شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *