ارتش پاکستان: راهروی اقتصادی "چین-پاکستان" به موقع تکمیل خواهد شد
فرمانده ارتش پاکستان در تازه ترین اظهار نظر درباره طرح چند ده میلیارد دلاری راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان تاکید کرد: ارتش متعهد است تا این طرح در زمان مقرر تکمیل و به مرحله بهره برداری برسد.
به گزارش سرویس بین الملل به نقل از روابط عمومی ارتش پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا که روز گذشته برای شرکت در مراسم دانش آموختگی دانشگاه افسری ارتش در پایگاه نظامی شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان، به این منطقه سفر کرده بود، گفت : بهره برداری به موقع از طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان می تواند به توسعه ایالت بلوچستان و دیگر نقاط پاکستان کمک شایانی کند.
ایالت نه چندان آرام پاکستان، یکی از اصلی ترین مسیرهای عبور طرح راهروی اقتصادی یاد شده است و بندر گوادر به عنوان قطب مهم این طرح بزرگ اقتصادی نیز در ایالت بلوچستان واقع شده است.
ارتش پاکستان به منظور تامین امنیت مهندسان و کارگران چینی یک نیروی زبده نظامی تشکیل داده است .
وی در پاسخ تلویحی به گروهی از جدایی طلبان که هراز گاهی سخن از تلاش برای جدا کردن بلوچستان از پاکستان می زنند، با تاکید بر اینکه ایالت بلوچستان جزئی جدایی ناپذیر از خاک پاکستان است گفت: منابع طبیعی در ایالت بلوچستان باید کشف و استخراج شود و برای بهبود وضع معیشت مردم بلوچ، هزینه شود .
فرمانده ارتش پاکستان همچنین با بیان اینکه توسعه بلوچستان، باعث تقویت صلح و امنیت در این منطقه و دیگر مناطق پاکستان خواهد شد، تاکید کرد: عدم توجه به این مسئله باعث شده تا عناصری (داخلی و خارجی) در پی ناامن کردن ایالت بلوچستان باشند.
ژنرال باجوا که خود سال ها در منطقه بلوچستان به عنوان یکی از افسران ارشد ارتش خدمت کرده است، گفت: من از صمیم قلب به این ایالت علاقه دارم .
مقامات سیاسی و نظامی پاکستان بارها هند را متهم به اقدامات تخریبی در پاکستان و به ویژه در ایالت بلوچستان برای سنگ اندازی در مسیر اجرای طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان کرده اند؛ اتهاماتی که هند بارها آن را رد کرده است .
قرار است مسیر جاده ای و ریلی از شهر کاشغر در استان سین کیانگ در چین تا بندر در حال توسعه گوادر در جنوب ایالت بلوچستان به طول حدود سه هزار کیلومتر با سرمایه گذاری حدود 50 میلیارد دلار از سوی چین احداث شود. این بندرگاه پس از تکمیل، برای مدت 40 سال به چین واگذار خواهد شد .
از سوی دیگر طرح دالان اقتصادی باعث بروز اختلافاتی میان دولت های ایالتی داخل پاکستان بویژه ایالت سند ، بلوچستان ، خیبرپختونخوا و منطقه گلگیت-بلتستان در شمال پاکستان شده است.
سیاستمداران و مسئولان ایالتی در هر یک از این ایالت ها و مناطق خواهان عبور مسیر های جاده ای و ریلی طرح راهروی اقتصادی یاد شده از ایالت های خود هستند تا مردم آن مناطق از فواید این طرح اقتصادی-ترانزیتی بهره بیشتری ببرند.
دولت مرکزی پاکستان اعلام کرده برای ساخت این مسیر، حقوق همه ایالت ها را در نظر گرفته است .
ایالت نه چندان آرام پاکستان، یکی از اصلی ترین مسیرهای عبور طرح راهروی اقتصادی یاد شده است و بندر گوادر به عنوان قطب مهم این طرح بزرگ اقتصادی نیز در ایالت بلوچستان واقع شده است.
ارتش پاکستان به منظور تامین امنیت مهندسان و کارگران چینی یک نیروی زبده نظامی تشکیل داده است .
وی در پاسخ تلویحی به گروهی از جدایی طلبان که هراز گاهی سخن از تلاش برای جدا کردن بلوچستان از پاکستان می زنند، با تاکید بر اینکه ایالت بلوچستان جزئی جدایی ناپذیر از خاک پاکستان است گفت: منابع طبیعی در ایالت بلوچستان باید کشف و استخراج شود و برای بهبود وضع معیشت مردم بلوچ، هزینه شود .
فرمانده ارتش پاکستان همچنین با بیان اینکه توسعه بلوچستان، باعث تقویت صلح و امنیت در این منطقه و دیگر مناطق پاکستان خواهد شد، تاکید کرد: عدم توجه به این مسئله باعث شده تا عناصری (داخلی و خارجی) در پی ناامن کردن ایالت بلوچستان باشند.
ژنرال باجوا که خود سال ها در منطقه بلوچستان به عنوان یکی از افسران ارشد ارتش خدمت کرده است، گفت: من از صمیم قلب به این ایالت علاقه دارم .
مقامات سیاسی و نظامی پاکستان بارها هند را متهم به اقدامات تخریبی در پاکستان و به ویژه در ایالت بلوچستان برای سنگ اندازی در مسیر اجرای طرح راهروی اقتصادی چین-پاکستان کرده اند؛ اتهاماتی که هند بارها آن را رد کرده است .
قرار است مسیر جاده ای و ریلی از شهر کاشغر در استان سین کیانگ در چین تا بندر در حال توسعه گوادر در جنوب ایالت بلوچستان به طول حدود سه هزار کیلومتر با سرمایه گذاری حدود 50 میلیارد دلار از سوی چین احداث شود. این بندرگاه پس از تکمیل، برای مدت 40 سال به چین واگذار خواهد شد .
از سوی دیگر طرح دالان اقتصادی باعث بروز اختلافاتی میان دولت های ایالتی داخل پاکستان بویژه ایالت سند ، بلوچستان ، خیبرپختونخوا و منطقه گلگیت-بلتستان در شمال پاکستان شده است.
سیاستمداران و مسئولان ایالتی در هر یک از این ایالت ها و مناطق خواهان عبور مسیر های جاده ای و ریلی طرح راهروی اقتصادی یاد شده از ایالت های خود هستند تا مردم آن مناطق از فواید این طرح اقتصادی-ترانزیتی بهره بیشتری ببرند.
دولت مرکزی پاکستان اعلام کرده برای ساخت این مسیر، حقوق همه ایالت ها را در نظر گرفته است .
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *