قبرهای چند صد میلیون تومانی سنخیتی با سبک زندگی اسلامی ندارد
وقتش که برسد باید رخت بربندی و به خانه ابدی خود سفر کنی؛ آن وقت برد با آدمهایی است که در این دنیا به بهترین شکل زندگی کردهاند یعنی با بهرهگیری از سبک زندگی سالم و با ایمان و توکل به خدا و سعی و تلاش در این دنیا، آن دنیای خود را آباد کردهاند.
به نقل از جوان، شتری است که در خانه همه ما میخوابد. مرگ را میگویم. تجربهای که هیچ کس از آن بینصیب نخواهد ماند. حالا فرقی هم نمیکند فقیر باشی یا ثروتمند، قوی باشی یا ضعیف، باایمان باشی یا خدای ناکرده بیایمان، زن باشی یا مرد، کوچک باشی یا بزرگ، رئیس باشی یا مرئوس، نه، اینها هیچ کدامشان فرقی نمیکند.
وقتش که برسد باید رخت بربندی و به خانه ابدی خود سفر کنی. آن وقت برد با آدمهایی است که در این دنیا به بهترین شکل زندگی کردهاند یعنی با بهرهگیری از سبک زندگی سالم و با ایمان و توکل به خدا و سعی و تلاش در این دنیا، آن دنیای خود را آباد کردهاند.
مرگ که فرابرسد دیگر فرقی نمیکند آدم قبلش چه کاره بوده است. اصلاً کی بوده و در نظر مردم چگونه بوده است. تنها او میماند و پروندهای که ضمیمه جنازهاش میشود و به قول معروف با خودش از این دنیا فقط دو متر پارچه سفید به نام کفن میبرد.
هرچقدر هم که ثروتمند باشد بازهم فرقی نمیکند او غیر از دو متر پارچه سفید و یک کارنامه که ضمیمه جنازهاش شده است هیچ چیز دیگری نمیتواند با خودش ببرد.
فخرفروشی بعد از مرگ
اگر فردی هر قدر هم ثروتمند باشد و در این دنیا خدای ناکرده به فخرفروشی شهرت داشته باشد در لحظه مرگ هیچ چیز به کارش نمیآید.
با این حال رفتار برخی از ما آدمها حتی تا لحظه مرگ و رفتار برخی از بازماندگان متوفی حتی بعد از مرگ وی به گونهای است که بعد از مرگ هم شاهد فخرفروشی، تجملات و توجه به ظواهر هستیم. به عنوان مثال خرید قبرهای گرانقیمت آن هم در بهترین قبرستان شهر یا اماکن معروف شاید نمونهای از فخرفروشی و تجملات باشد.
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که همه کسانی که در قبرستانهای گران قیمت دفن میشوند به دنبال فخرفروشی یا تجملات نیستند بلکه شاید به عنوان مثال آرزوی هر مؤمنی باشد که در قبرستان مجاور حرم امام یا امامزادهای دفن شود یا اینکه برخی از قبور به خدام و کارکنان بقاع متبرکه و حرم امامزادگان اهدا میشود یا اینکه فردی سالها قبل زمانی که این قبرها ارزان بوده نسبت به خرید آنان اقدام کرده است. اما با این حال باید توجه داشت که در زیر آسمان شهر و در جامعهای که آن را جامعه اسلامی میخوانیم آدمهایی هستند که به نان شبشان نیازمندند یا اینکه افرادی هستند که سالهای سال است رنج اجارهنشینی را به جان خریده و در خانهای محقر در گوشهای از شهر زندگی میکنند بنابر این بهتر این است که به جای خرید قبرهای گرانقیمت به فکر آنان باشیم.
آیا بهتر نیست افراد به جای خرید قبرهای گرانقیمت و برگزاری مجالس ترحیم پرهزینه به فکر رفع نیازهای محرومان باشند؟ اقدامی که به طور حتم و به مراتب بهتر از داشتن یک قبر گرانقیمت است.
آرامگاه خانوادگی در بهشت زهرا 200 میلیون تومان
برای بررسی موضوع ابتدا سری به سایت بهشت زهرا میزنم و قیمت قبرها را در این سایت مشاهده میکنم. در درجه اول شاید قیمت قبرها ارزان به نظر میرسد یعنی 500 هزار تومان به ازای هر قطعه قبر که البته این قیمت هر قبر در قطعه جاری است.
به همین نسبت قیمت قبرها در قطعات مختلف یا به اصطلاح فازهای دیگر فرق میکند تا به قیمت هر قطعه به هفت میلیون تومان هم میرسد، البته در برخی دیگر از قسمتهای بهشت زهرا قیمت قبر به 20 میلیون تومان هم میرسد که البته این قیمت سال 94 است.
اما موضوع به همینجا ختم نمیشود و قیمت قبر در بهشت زهرا از این رقمها بالاتر هم میرسد و آن زمانی است که کسی بخواهد مقبره خانوادگی داشته باشد، آن وقت است که قیمت آرامگاه خانوادگی در بهشت زهرای تهران تا 200 میلیون تومان هم میرسد.
قیمت قبر گرانتر از قیمت آپارتمان
در ادامه بررسیهای خود به بررسی قیمت قبر در سایر اماکن معروف تهران میپردازم.
به عنوان مثال آرامستان مجاور امامزاده صالح در تهران یکی از اماکنی است که بسیاری از افراد دوست دارند در کنار این امامزاده دفن شوند اما شاید باورتان نشود که قیمت قبر در این آرامستان گاه با قیمت یک واحد آپارتمان لوکس در تهران برابری میکند. گاه حتی قبرهایی را در این قبرستان میبینیم که قیمتشان از قیمت یک واحد آپارتمان لوکس در یکی از بهترین نقاط تهران هم گرانتر است.
قبرهایی با قیمتهای چند صد میلیون تومانی که به نظر میرسد هیچ سودی برای میت بیچاره ندارد و جز فخرفروشی برای بازماندگان نتیجه دیگری از آن نمیتوان دید.
قیمت قبرها به حدی گران است که برخی از مسئولان هم به آن انتقاد دارند. به عنوان مثال مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفته است: «قیمت یک قبر در امامزاده صالح 700 میلیون تومان است.»
اظهارات این عضو شورای شهر تهران نشان میدهد که حتی مسئولان نیز نسبت به قیمت قبر در اماکن مختلف تهران انتقاد دارند اما انصافاً چرا کسی با این قیمتهای نجومی هیچ برخوردی نمیکند.
قبر یک میلیارد تومانی در شهرری
اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید قیمت هر قبر در قسمتهایی از صحن شاه عبدالعظیم، 600 میلیون تومان است. قیمت قبر در قسمت صحن شاه عبدالعظیم، 600 میلیون تومان است اما قیمتها بالاتر هم میرود و تا یک میلیارد تومان هم میرسد. اما باید گفت قیمت دیگر مکانهای حرم هم از 25 میلیون تومان شروع میشود و به 50 میلیون تومان میرسد. اما جولان قبرهای گرانقیمت در تهران و شهرری به همین جا ختم نمیشود و قیمت قبر در برخی دیگر از قبرستانهای بقاع متبرکه و حرم امامزادگان سر به فلک میکشد. به عنوان مثال قیمت هر قطعه قبر در آرامستان امامزاده عبدالله در شهر ری بسیار گران است و افرادی که بخواهند عزیزانشان را در این آرامستان دفن کنند باید 300 تا 400 میلیون تومان بپردازند.
آنان که به خاک میارزند، آنان که در گور میلرزند
این همه درحالی است که قیمت هر قطعه قبر در حرم مطهر رضوی در مشهد 102 میلیون تومان است که البته این قیمت قبر در قطعات معمولی و عادی بهشت ثامنالائمه (ع) در حرم مطهر رضوی است و قیمت قبر در برخی دیگر از قسمتهای این آرامستان افزایش مییابد.
بررسیها نشان میدهد قیمت قبر در آرامستانهای مختلف بالاست و اگر قرار باشد افراد، عزیز از دست رفته خود را در قبرستان غیرمعمولی و در جایی غیر از آرامستان عمومی شهر دفن کنند باید چند ده و حتی چند صد میلیون تومان بپردازند.
شرفالمکان بالمکین
این در حالی است که اسلام به عنوان دین مبین آسمانی بر سادهزیستی، پرهیز از ریخت و پاش و اسراف و نیز پرهیز از تجملگرایی و چشم و همچشمی و فخرفروشی به شدت تأکید دارد و در برخی از احادیث و روایات این گونه رفتاها حتی گناه کبیره به حساب میآید. با این حال برخی افراد بعد از فوت بستگان خود دست به اقداماتی میزنند که واقعاً تأسفآور است و موجب میشود پیکر مردهشان نیز در گور بلرزد.
اینکه برای یک میت قبری در یکی از آرامستانها به مبلغ 700 میلیون تومان یا در یکی دیگر از آرامستانها یک میلیارد تومان خریداری شود هیچ توجیه شرعی ندارد و به نظر میرسد بهتر این است که به جای خرید این قبرهای گرانقیمت اقدامی برای رفع نیازمندیهای محرومان شود چراکه این گونه اقدامات علاوه بر اینکه میتواند باعث تقویت و توسعه کارهای نیک و رفتارهای خیرخواهانه شود در برزخ و آخرت بیشتر برای میت سودمند خواهد بود.
در همین ارتباط وقتی با حجتالاسلام والمسلمین محمد مولایی کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه صحبت میکنم وی نیز با انتقاد از رواج این گونه رفتارها میگوید: اینکه فردی به خاطر توانایی مالی که دارد برای عزیز از دست رفته خود قبر گرانقیمتی را در یکی از آرامستانهای مهم شهر بخرد در درجه اول کار پسندیدهای به نظر نمیرسد و افراد میتوانند به جای صرف این هزینه گزاف به فکر رفع نیازمندیهای محرومان باشند.
وی با بیان اینکه قبر گران هیچ تضمینی برای آسایش و آرامش میت در آن نیست با اشاره به حدیث «شرف المکان بالمکین» میگوید: باید توجه کنیم که مسئله اصلی این است که میت باید به خاک ارزش دهد نه خاک به میت.
وی اضافه میکند: در دین مبین اسلام در خصوص اسراف و تجملگرایی بارها صحبت شده و مسلمانان از این عمل نهی شدهاند و بهتر این است که افراد به جای خرید قبرهای گرانقیمت که هیچ سودی برای میت ندارد به فکر انجام رفتارهای پسندیده دیگری باشند.
ماجرای قبرها و ملائکه نقاله
این استاد حوزه علمیه در ادامه صحبتهای خود به نکته جالبی نیز اشاره میکند که شنیدن آن خالی از لطف نیست و برای کسانی که تاکنون این موضوع را نشنیدهاند میتواند جالب توجه باشد.
این کارشناس مذهبی به موضوعی به نام «ملائکه نقاله» اشاره میکند که این ملائکه کارشان جابهجایی و انتقال میت است، به این صورت که اگر فرد گناهکاری در یک مکان مناسب مانند مجاورت در کنار حرم امام یا امامزادهای دفن شود که لیاقت دفن در این مکان را ندارد همان شب اول قبر او را به مکان دیگری منتقل میکنند.
وی در ادامه میگوید: عکس این موضوع نیز وجود دارد و اگر مؤمنی فوت کند و او را در یک قبرستان دور افتاده دفن کنند ملائک نقاله به اذن الهی شب اول قبر او را از آن قبرستان به مکانی معنوی و به قبری در مجاورت اولیای خود منتقل خواهند کرد.
حجتالاسلام والمسلمین مولایی در ادامه صحبتهای خود به احادیثی در این خصوص اشاره میکند و میافزاید: امام صادق (ع) میفرماید «خداوند متعال 70 هزار فرشته خلق کرده که آنها را ملائکه نقاله میگویند و آنان در تمام روی زمین پراکنده و جنازههای اموات را میگیرند و در جایی که مناسب آنها باشد دفن میکنند. حتی آن جنازهها را از داخل تابوت و کفن برمیدارند و دیگری را به جای آن میگذارند به طوری که شما نمیتوانید ببینید و نه درک کنید و از قدرت پروردگار هم بعید نیست.»
وی میگوید: این حدیث در کتاب حیات پس از مرگ نوشته مرحوم شیخ عباس قمی درج شده است.
این کارشناس مذهبی در ادامه به بیان روایتی در این خصوص نیز میپردازد و میگوید: از میثم تمار نقل شده که به امیر المؤمنین حضرت امام علی (ع) عرض کرد فدایت شوم آیا اذن میدهی جنازه برادرم را به سوی مدینه انتقال دهم؟ حضرت فرمود: لازم نیست اگر برادر تو از صالحان باشد بدون اینکه بدانی و زحمتی درباره انتقال آن متحمل شوی او را به آن مکان منتقل میکنند.
صحبتهای این کارشناس مذهبی به خوبی نشان میدهد که آنچه در شب اول قبر، عالم برزخ و دنیای آخرت و حیات پس از مرگ اهمیت دارد اعمال خوب و بد انسانها و رفتارهای آنان در این دنیاست وگرنه قبر گرانقیمت و چند صد میلیونی، مراسم پرخرج ترحیم و ولیمه پرهزینه هیچ سودی برای میت ندارد. حال اینکه در همسایگی من و شما آدمهایی زندگی میکنند که به دلیل بیماری، فقر و نداری شرایط بسیار سختی را تجربه میکنند و رسیدگی به حال محرومان و توجه به آنها برای میت و حتی برای بازماندگان بسیار سودمندتر خواهد بود.
راستی تا به حال فکر کردهاید که با یک میلیارد تومان پول یک قبر میشود حداقل خانه برای نیازمندان یا زوجهای جوان تهیه کرد. آیا این کار بهتر نیست؟ شما قضاوت کنید.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
وقتش که برسد باید رخت بربندی و به خانه ابدی خود سفر کنی. آن وقت برد با آدمهایی است که در این دنیا به بهترین شکل زندگی کردهاند یعنی با بهرهگیری از سبک زندگی سالم و با ایمان و توکل به خدا و سعی و تلاش در این دنیا، آن دنیای خود را آباد کردهاند.
مرگ که فرابرسد دیگر فرقی نمیکند آدم قبلش چه کاره بوده است. اصلاً کی بوده و در نظر مردم چگونه بوده است. تنها او میماند و پروندهای که ضمیمه جنازهاش میشود و به قول معروف با خودش از این دنیا فقط دو متر پارچه سفید به نام کفن میبرد.
هرچقدر هم که ثروتمند باشد بازهم فرقی نمیکند او غیر از دو متر پارچه سفید و یک کارنامه که ضمیمه جنازهاش شده است هیچ چیز دیگری نمیتواند با خودش ببرد.
فخرفروشی بعد از مرگ
اگر فردی هر قدر هم ثروتمند باشد و در این دنیا خدای ناکرده به فخرفروشی شهرت داشته باشد در لحظه مرگ هیچ چیز به کارش نمیآید.
با این حال رفتار برخی از ما آدمها حتی تا لحظه مرگ و رفتار برخی از بازماندگان متوفی حتی بعد از مرگ وی به گونهای است که بعد از مرگ هم شاهد فخرفروشی، تجملات و توجه به ظواهر هستیم. به عنوان مثال خرید قبرهای گرانقیمت آن هم در بهترین قبرستان شهر یا اماکن معروف شاید نمونهای از فخرفروشی و تجملات باشد.
البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که همه کسانی که در قبرستانهای گران قیمت دفن میشوند به دنبال فخرفروشی یا تجملات نیستند بلکه شاید به عنوان مثال آرزوی هر مؤمنی باشد که در قبرستان مجاور حرم امام یا امامزادهای دفن شود یا اینکه برخی از قبور به خدام و کارکنان بقاع متبرکه و حرم امامزادگان اهدا میشود یا اینکه فردی سالها قبل زمانی که این قبرها ارزان بوده نسبت به خرید آنان اقدام کرده است. اما با این حال باید توجه داشت که در زیر آسمان شهر و در جامعهای که آن را جامعه اسلامی میخوانیم آدمهایی هستند که به نان شبشان نیازمندند یا اینکه افرادی هستند که سالهای سال است رنج اجارهنشینی را به جان خریده و در خانهای محقر در گوشهای از شهر زندگی میکنند بنابر این بهتر این است که به جای خرید قبرهای گرانقیمت به فکر آنان باشیم.
آیا بهتر نیست افراد به جای خرید قبرهای گرانقیمت و برگزاری مجالس ترحیم پرهزینه به فکر رفع نیازهای محرومان باشند؟ اقدامی که به طور حتم و به مراتب بهتر از داشتن یک قبر گرانقیمت است.
آرامگاه خانوادگی در بهشت زهرا 200 میلیون تومان
برای بررسی موضوع ابتدا سری به سایت بهشت زهرا میزنم و قیمت قبرها را در این سایت مشاهده میکنم. در درجه اول شاید قیمت قبرها ارزان به نظر میرسد یعنی 500 هزار تومان به ازای هر قطعه قبر که البته این قیمت هر قبر در قطعه جاری است.
به همین نسبت قیمت قبرها در قطعات مختلف یا به اصطلاح فازهای دیگر فرق میکند تا به قیمت هر قطعه به هفت میلیون تومان هم میرسد، البته در برخی دیگر از قسمتهای بهشت زهرا قیمت قبر به 20 میلیون تومان هم میرسد که البته این قیمت سال 94 است.
اما موضوع به همینجا ختم نمیشود و قیمت قبر در بهشت زهرا از این رقمها بالاتر هم میرسد و آن زمانی است که کسی بخواهد مقبره خانوادگی داشته باشد، آن وقت است که قیمت آرامگاه خانوادگی در بهشت زهرای تهران تا 200 میلیون تومان هم میرسد.
قیمت قبر گرانتر از قیمت آپارتمان
در ادامه بررسیهای خود به بررسی قیمت قبر در سایر اماکن معروف تهران میپردازم.
به عنوان مثال آرامستان مجاور امامزاده صالح در تهران یکی از اماکنی است که بسیاری از افراد دوست دارند در کنار این امامزاده دفن شوند اما شاید باورتان نشود که قیمت قبر در این آرامستان گاه با قیمت یک واحد آپارتمان لوکس در تهران برابری میکند. گاه حتی قبرهایی را در این قبرستان میبینیم که قیمتشان از قیمت یک واحد آپارتمان لوکس در یکی از بهترین نقاط تهران هم گرانتر است.
قبرهایی با قیمتهای چند صد میلیون تومانی که به نظر میرسد هیچ سودی برای میت بیچاره ندارد و جز فخرفروشی برای بازماندگان نتیجه دیگری از آن نمیتوان دید.
قیمت قبرها به حدی گران است که برخی از مسئولان هم به آن انتقاد دارند. به عنوان مثال مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفته است: «قیمت یک قبر در امامزاده صالح 700 میلیون تومان است.»
اظهارات این عضو شورای شهر تهران نشان میدهد که حتی مسئولان نیز نسبت به قیمت قبر در اماکن مختلف تهران انتقاد دارند اما انصافاً چرا کسی با این قیمتهای نجومی هیچ برخوردی نمیکند.
قبر یک میلیارد تومانی در شهرری
اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید قیمت هر قبر در قسمتهایی از صحن شاه عبدالعظیم، 600 میلیون تومان است. قیمت قبر در قسمت صحن شاه عبدالعظیم، 600 میلیون تومان است اما قیمتها بالاتر هم میرود و تا یک میلیارد تومان هم میرسد. اما باید گفت قیمت دیگر مکانهای حرم هم از 25 میلیون تومان شروع میشود و به 50 میلیون تومان میرسد. اما جولان قبرهای گرانقیمت در تهران و شهرری به همین جا ختم نمیشود و قیمت قبر در برخی دیگر از قبرستانهای بقاع متبرکه و حرم امامزادگان سر به فلک میکشد. به عنوان مثال قیمت هر قطعه قبر در آرامستان امامزاده عبدالله در شهر ری بسیار گران است و افرادی که بخواهند عزیزانشان را در این آرامستان دفن کنند باید 300 تا 400 میلیون تومان بپردازند.
آنان که به خاک میارزند، آنان که در گور میلرزند
این همه درحالی است که قیمت هر قطعه قبر در حرم مطهر رضوی در مشهد 102 میلیون تومان است که البته این قیمت قبر در قطعات معمولی و عادی بهشت ثامنالائمه (ع) در حرم مطهر رضوی است و قیمت قبر در برخی دیگر از قسمتهای این آرامستان افزایش مییابد.
بررسیها نشان میدهد قیمت قبر در آرامستانهای مختلف بالاست و اگر قرار باشد افراد، عزیز از دست رفته خود را در قبرستان غیرمعمولی و در جایی غیر از آرامستان عمومی شهر دفن کنند باید چند ده و حتی چند صد میلیون تومان بپردازند.
شرفالمکان بالمکین
این در حالی است که اسلام به عنوان دین مبین آسمانی بر سادهزیستی، پرهیز از ریخت و پاش و اسراف و نیز پرهیز از تجملگرایی و چشم و همچشمی و فخرفروشی به شدت تأکید دارد و در برخی از احادیث و روایات این گونه رفتاها حتی گناه کبیره به حساب میآید. با این حال برخی افراد بعد از فوت بستگان خود دست به اقداماتی میزنند که واقعاً تأسفآور است و موجب میشود پیکر مردهشان نیز در گور بلرزد.
اینکه برای یک میت قبری در یکی از آرامستانها به مبلغ 700 میلیون تومان یا در یکی دیگر از آرامستانها یک میلیارد تومان خریداری شود هیچ توجیه شرعی ندارد و به نظر میرسد بهتر این است که به جای خرید این قبرهای گرانقیمت اقدامی برای رفع نیازمندیهای محرومان شود چراکه این گونه اقدامات علاوه بر اینکه میتواند باعث تقویت و توسعه کارهای نیک و رفتارهای خیرخواهانه شود در برزخ و آخرت بیشتر برای میت سودمند خواهد بود.
در همین ارتباط وقتی با حجتالاسلام والمسلمین محمد مولایی کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه صحبت میکنم وی نیز با انتقاد از رواج این گونه رفتارها میگوید: اینکه فردی به خاطر توانایی مالی که دارد برای عزیز از دست رفته خود قبر گرانقیمتی را در یکی از آرامستانهای مهم شهر بخرد در درجه اول کار پسندیدهای به نظر نمیرسد و افراد میتوانند به جای صرف این هزینه گزاف به فکر رفع نیازمندیهای محرومان باشند.
وی با بیان اینکه قبر گران هیچ تضمینی برای آسایش و آرامش میت در آن نیست با اشاره به حدیث «شرف المکان بالمکین» میگوید: باید توجه کنیم که مسئله اصلی این است که میت باید به خاک ارزش دهد نه خاک به میت.
وی اضافه میکند: در دین مبین اسلام در خصوص اسراف و تجملگرایی بارها صحبت شده و مسلمانان از این عمل نهی شدهاند و بهتر این است که افراد به جای خرید قبرهای گرانقیمت که هیچ سودی برای میت ندارد به فکر انجام رفتارهای پسندیده دیگری باشند.
ماجرای قبرها و ملائکه نقاله
این استاد حوزه علمیه در ادامه صحبتهای خود به نکته جالبی نیز اشاره میکند که شنیدن آن خالی از لطف نیست و برای کسانی که تاکنون این موضوع را نشنیدهاند میتواند جالب توجه باشد.
این کارشناس مذهبی به موضوعی به نام «ملائکه نقاله» اشاره میکند که این ملائکه کارشان جابهجایی و انتقال میت است، به این صورت که اگر فرد گناهکاری در یک مکان مناسب مانند مجاورت در کنار حرم امام یا امامزادهای دفن شود که لیاقت دفن در این مکان را ندارد همان شب اول قبر او را به مکان دیگری منتقل میکنند.
وی در ادامه میگوید: عکس این موضوع نیز وجود دارد و اگر مؤمنی فوت کند و او را در یک قبرستان دور افتاده دفن کنند ملائک نقاله به اذن الهی شب اول قبر او را از آن قبرستان به مکانی معنوی و به قبری در مجاورت اولیای خود منتقل خواهند کرد.
حجتالاسلام والمسلمین مولایی در ادامه صحبتهای خود به احادیثی در این خصوص اشاره میکند و میافزاید: امام صادق (ع) میفرماید «خداوند متعال 70 هزار فرشته خلق کرده که آنها را ملائکه نقاله میگویند و آنان در تمام روی زمین پراکنده و جنازههای اموات را میگیرند و در جایی که مناسب آنها باشد دفن میکنند. حتی آن جنازهها را از داخل تابوت و کفن برمیدارند و دیگری را به جای آن میگذارند به طوری که شما نمیتوانید ببینید و نه درک کنید و از قدرت پروردگار هم بعید نیست.»
وی میگوید: این حدیث در کتاب حیات پس از مرگ نوشته مرحوم شیخ عباس قمی درج شده است.
این کارشناس مذهبی در ادامه به بیان روایتی در این خصوص نیز میپردازد و میگوید: از میثم تمار نقل شده که به امیر المؤمنین حضرت امام علی (ع) عرض کرد فدایت شوم آیا اذن میدهی جنازه برادرم را به سوی مدینه انتقال دهم؟ حضرت فرمود: لازم نیست اگر برادر تو از صالحان باشد بدون اینکه بدانی و زحمتی درباره انتقال آن متحمل شوی او را به آن مکان منتقل میکنند.
صحبتهای این کارشناس مذهبی به خوبی نشان میدهد که آنچه در شب اول قبر، عالم برزخ و دنیای آخرت و حیات پس از مرگ اهمیت دارد اعمال خوب و بد انسانها و رفتارهای آنان در این دنیاست وگرنه قبر گرانقیمت و چند صد میلیونی، مراسم پرخرج ترحیم و ولیمه پرهزینه هیچ سودی برای میت ندارد. حال اینکه در همسایگی من و شما آدمهایی زندگی میکنند که به دلیل بیماری، فقر و نداری شرایط بسیار سختی را تجربه میکنند و رسیدگی به حال محرومان و توجه به آنها برای میت و حتی برای بازماندگان بسیار سودمندتر خواهد بود.
راستی تا به حال فکر کردهاید که با یک میلیارد تومان پول یک قبر میشود حداقل خانه برای نیازمندان یا زوجهای جوان تهیه کرد. آیا این کار بهتر نیست؟ شما قضاوت کنید.
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *