از 500 میلیون دلار سیستان تا 16 میلیارد دلار خرید هواپیما
اگر از موضوع مهمی مانند نقش آقای وزیر در فتنه 88 و حمایت او از یکی از سران فتنه بگذریم هم، نمی توان از قصور و ضعف در مسئولیتی که او در دولت دارد گذشت.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از اتاق خبر 24، وزارت راه و شهرسازی که سکان آن در دست عباس آخوندی است، از همان زمان که پست وزارت را تحویل گرفت، به جای کار و اقدامات عمرانی در حوزه فعالیت شهری و راه، به سیاسی کاری پرداخت و هر آنچه که از گذشته انجام شده بود بد جلوه داده شد، اما در این سه سال وزارت او اقدام در خور توجهی دیده نشد، حتی طرح هایی هم که از سوی وزارتخانه پیشنهاد و آغاز شد به سرانجام نرسید.
یکی از مواضع و سخنان معروفی که آقای آخوندی درباره یکی از پروژه های دولت پیشین بر زبان رانده بود، این جمله است؛«مسکن مهر طرح مزخرفی است»
اما کم کاری او در زمینه مسکن مهر هر بار باعث شد تا طرح های در دست اجرای مسکن مهر در کشور با تأخیر روبرو شود که به مردم هم هزینه های بیشتری تحمیل کرد.
پروژه های مسکن مهری وجود دارد که بر اساس وعده وزارت مسکن تا پایان سال 96 هم شاید به پایان نرسد در حالی که سهم آورده از سوی مردم پرداخت شده و در این سال ها بارها متقاضیان با افزایش هزینه روبرو شده اند.
یکی از کارهای مهم و اساسی که وزرات راه باید انجام دهد گسترش شبکه ریلی کشور و بهینه سازی و به روز کردن راه آهن است.
در پیشرفته ترین کشورهای دنیا بر روی حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری زیادی شده است، به همین خاطر مسیرهای طولانی هم با استفاده از قطار با سرعت بالا طی می شود. هزینه نقل و انتقال با راه آهن بسیار ارزان تر از هواپیما است.
هر چند کشورهای پیشرفته از نقل و انتقال هوایی هم بهره خوبی می برند اما اولویت آنها ابتدا گسترش شبکه ریلی کشور بوده است.
هم اکنون وضعیت شبکه ریلی ایران از وضعیت خطوط هوایی وخیم تر است، ریل ها قدیمی و متعلق به چند ده سال پیش است، سیستم ناوبری نامناسب و قدیمی، لکوموتیوها هم دست کمی از بقیه شرایط ندارد، و واگن ها هم همینگونه،خدماتی هم که ارائه می شود نیاز به کفتن ندارد، کافی است یک بار از قطار برای سفر استفاده کنید تا متوجه شوید که تا چه اندازه کیفیت دارد.
راه های کشور را هم که خودتان بهتر می دانید در چه وضعیت و شرایطی است.
سال 1394 بیش از 16 هزار نفر بر اثر تصادفات و سوانح جاده ای جان باختند و تنها در شهریور سال 1395 بیش از 800 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.
با توجه به شرایط موجود در سیستم حمل و نقل ریلی و جاده ای، اولویت با کدام یک از سیستم های حمل و نقل است؟ ریلی، جاده ای یا هوایی؟
نتایج یک نظرسنجی در بهمن سال 94 از مردم در برنامه پایش نشان داد فقط کمی بیش از 5 درصد مردم اولویت تخصیص دلارهای آزاد شده را در خرید هواپیما میدانند.
در این نظرسنجی 30 درصد تجهیز بیمارستانها، 17/09 درصد تجهیز مدارس و نزدیک 7 درصد گسترش راهآهن را اولویت خود معرفی کردند و بیش از 40 درصد هم به سایر نیازها رأی دادند.
این نظرسنجی از سال گذشته تاکنون هر اندازه هم تغییر کرده باشد، نمیتواند 5 درصد موافق را به 95 درصد برساند.
سانحه قطار در سمنان اولویت و اهمیت بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی را بیشتر نشان داد. در این سانحه 45 نفر از هموطنانمان کشته و 103 نفر مصدوم داشت.
از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است، اما در ایران برعکس است، ما پیشگیری را بی اهمیت می پنداریم و پس از مبتلا شدن مشغول درمان می شویم که هزینه های زیادی را هم به کشور تحمیل می کند.
دولت پس از برجام نخستین کاری که کرد تلاش برای خرید هواپیماهای مسافربری از بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه بود.
پیگیری خرید از آنها به این سادگی ها هم نیست، از زمان آغاز مذاکرات تاکنون که گفته شد قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ آمریکا امضا شده است، بالا و پایین زیادی داشت.اما دولت اصرار بر خرید این هواپیماها از دو شرکت بزرگ اروپایی و آمریکایی دارد.
بوئینگ اعلام کرده که قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به ایران نهایی شده و طی 10 سال به مرور تحویل ایران می شود. ارزش دلاری این تعداد هواپیما 16 میلیارد و 600 میلیون دلار است.
قرار است تعدادی هواپیمای مسافربری هم از شرکت ایرباس خریداری شود، که هنوز نهایی نشده است.
آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، خبری را اعلام کرد که البته دولت پس از گذشت 3 سال هنوز آن را اجرای نکرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس موافقت و دستور رهبر انقلاب 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان اختصاص یافته است.
اما به نظر می رسد که از این مبلغ هنوز یک دلار هم پرداخت نشده و استان محروم سیستان و بلوچستان که به خاطر مسائل بسیاری، از اهمیت بالایی هم برخوردار است، از این سهم محروم است.
توجه داشته باشید که قرار است برای خرید نقدی هواپیماهای مسافربری از بوئینگ، 16 میلیارد و 600 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خرید اختصاص یابد.
در ماجرای سانحه قطار در سمنان، چند تن از مسئولین و کارکنان راه آهن برکنار شدند و مدیرعامل راه آهن هم استعفا کرد، وزیر هم به عذرخواهی بسنده کرد، اما با همه اینها، داغ از دست دادن عزیزان در آن قطار همچنان باقی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح آقای آخوندی را ارائه داده اند اما تلاش زیادی برای جلوگیری از آن از سوی دولت و اعضای کابینه آغاز شده است. اما بهتر بود خود وزیر استعفا می کرد تا هزینه ها کمتر شود.
حال چرا با این شدت از او حمایت می شود تا از استیضاح جلوگیری شود، جای سوال دارد اما باید هم مردم را قانع کرد و هم اعتماد سازی نمود.
مردم به خاطر حقوق های نجومی، اختلاس 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق فرهنگیان و مسائل دیگر از جمله برجام، به اندازه کافی ضربه خورده اند، می توان از این ضربات کاست و با اولویت سنجی علمی آن 16 میلیارد دلار را در جایی که نیاز است خرج کرد.
البته اگر قرار است این 16 میلیارد دلار معلوم نشود کجا خرج شده همان بهتر که هواپیما خریداری شود، حداقل به اینگونه 80 هواپیما پس از 10 سال وارد ایران می شود.
انتهای پیام/
یکی از مواضع و سخنان معروفی که آقای آخوندی درباره یکی از پروژه های دولت پیشین بر زبان رانده بود، این جمله است؛«مسکن مهر طرح مزخرفی است»
اما کم کاری او در زمینه مسکن مهر هر بار باعث شد تا طرح های در دست اجرای مسکن مهر در کشور با تأخیر روبرو شود که به مردم هم هزینه های بیشتری تحمیل کرد.
پروژه های مسکن مهری وجود دارد که بر اساس وعده وزارت مسکن تا پایان سال 96 هم شاید به پایان نرسد در حالی که سهم آورده از سوی مردم پرداخت شده و در این سال ها بارها متقاضیان با افزایش هزینه روبرو شده اند.
یکی از کارهای مهم و اساسی که وزرات راه باید انجام دهد گسترش شبکه ریلی کشور و بهینه سازی و به روز کردن راه آهن است.
در پیشرفته ترین کشورهای دنیا بر روی حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری زیادی شده است، به همین خاطر مسیرهای طولانی هم با استفاده از قطار با سرعت بالا طی می شود. هزینه نقل و انتقال با راه آهن بسیار ارزان تر از هواپیما است.
هر چند کشورهای پیشرفته از نقل و انتقال هوایی هم بهره خوبی می برند اما اولویت آنها ابتدا گسترش شبکه ریلی کشور بوده است.
هم اکنون وضعیت شبکه ریلی ایران از وضعیت خطوط هوایی وخیم تر است، ریل ها قدیمی و متعلق به چند ده سال پیش است، سیستم ناوبری نامناسب و قدیمی، لکوموتیوها هم دست کمی از بقیه شرایط ندارد، و واگن ها هم همینگونه،خدماتی هم که ارائه می شود نیاز به کفتن ندارد، کافی است یک بار از قطار برای سفر استفاده کنید تا متوجه شوید که تا چه اندازه کیفیت دارد.
راه های کشور را هم که خودتان بهتر می دانید در چه وضعیت و شرایطی است.
سال 1394 بیش از 16 هزار نفر بر اثر تصادفات و سوانح جاده ای جان باختند و تنها در شهریور سال 1395 بیش از 800 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.
با توجه به شرایط موجود در سیستم حمل و نقل ریلی و جاده ای، اولویت با کدام یک از سیستم های حمل و نقل است؟ ریلی، جاده ای یا هوایی؟
نتایج یک نظرسنجی در بهمن سال 94 از مردم در برنامه پایش نشان داد فقط کمی بیش از 5 درصد مردم اولویت تخصیص دلارهای آزاد شده را در خرید هواپیما میدانند.
در این نظرسنجی 30 درصد تجهیز بیمارستانها، 17/09 درصد تجهیز مدارس و نزدیک 7 درصد گسترش راهآهن را اولویت خود معرفی کردند و بیش از 40 درصد هم به سایر نیازها رأی دادند.
این نظرسنجی از سال گذشته تاکنون هر اندازه هم تغییر کرده باشد، نمیتواند 5 درصد موافق را به 95 درصد برساند.
سانحه قطار در سمنان اولویت و اهمیت بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی را بیشتر نشان داد. در این سانحه 45 نفر از هموطنانمان کشته و 103 نفر مصدوم داشت.
از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است، اما در ایران برعکس است، ما پیشگیری را بی اهمیت می پنداریم و پس از مبتلا شدن مشغول درمان می شویم که هزینه های زیادی را هم به کشور تحمیل می کند.
دولت پس از برجام نخستین کاری که کرد تلاش برای خرید هواپیماهای مسافربری از بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه بود.
پیگیری خرید از آنها به این سادگی ها هم نیست، از زمان آغاز مذاکرات تاکنون که گفته شد قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ آمریکا امضا شده است، بالا و پایین زیادی داشت.اما دولت اصرار بر خرید این هواپیماها از دو شرکت بزرگ اروپایی و آمریکایی دارد.
بوئینگ اعلام کرده که قرارداد فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به ایران نهایی شده و طی 10 سال به مرور تحویل ایران می شود. ارزش دلاری این تعداد هواپیما 16 میلیارد و 600 میلیون دلار است.
قرار است تعدادی هواپیمای مسافربری هم از شرکت ایرباس خریداری شود، که هنوز نهایی نشده است.
آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، خبری را اعلام کرد که البته دولت پس از گذشت 3 سال هنوز آن را اجرای نکرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که بر اساس موافقت و دستور رهبر انقلاب 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبادانی استان اختصاص یافته است.
اما به نظر می رسد که از این مبلغ هنوز یک دلار هم پرداخت نشده و استان محروم سیستان و بلوچستان که به خاطر مسائل بسیاری، از اهمیت بالایی هم برخوردار است، از این سهم محروم است.
توجه داشته باشید که قرار است برای خرید نقدی هواپیماهای مسافربری از بوئینگ، 16 میلیارد و 600 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای خرید اختصاص یابد.
در ماجرای سانحه قطار در سمنان، چند تن از مسئولین و کارکنان راه آهن برکنار شدند و مدیرعامل راه آهن هم استعفا کرد، وزیر هم به عذرخواهی بسنده کرد، اما با همه اینها، داغ از دست دادن عزیزان در آن قطار همچنان باقی است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح آقای آخوندی را ارائه داده اند اما تلاش زیادی برای جلوگیری از آن از سوی دولت و اعضای کابینه آغاز شده است. اما بهتر بود خود وزیر استعفا می کرد تا هزینه ها کمتر شود.
حال چرا با این شدت از او حمایت می شود تا از استیضاح جلوگیری شود، جای سوال دارد اما باید هم مردم را قانع کرد و هم اعتماد سازی نمود.
مردم به خاطر حقوق های نجومی، اختلاس 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق فرهنگیان و مسائل دیگر از جمله برجام، به اندازه کافی ضربه خورده اند، می توان از این ضربات کاست و با اولویت سنجی علمی آن 16 میلیارد دلار را در جایی که نیاز است خرج کرد.
البته اگر قرار است این 16 میلیارد دلار معلوم نشود کجا خرج شده همان بهتر که هواپیما خریداری شود، حداقل به اینگونه 80 هواپیما پس از 10 سال وارد ایران می شود.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *