"ب ام و" هیچ نماینده رسمی در ایران ندارد/ غیبت برندهای مطرح با وجود مهلت دوباره وزارت صنعت
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ،در حالی چند روز گذشته سيد على امانت، معاون امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت،معدن و تجارت، از به پايان رسيدن مهلت 9 ماههاى كه وزارت صنعت،معدن تجارت براى اخذ مجوز نمايندگىهاى برندهاى خارجى از شركتهاى مادر براى فعاليت در ايران خبر داد كه قرار است در هفته جارى جلسهاى با نمايندگىهايى كه تا به حال نتوانستهاند مجوز لازم را دريافت كنند برگزار شود.
به گفته وی حدود 43 شركت بايد براى اخذ مجوز اقدامات لازم را انجام مى دادند كه از اين تعداد فقط 10 شركت موفق شدند مجوز لازم را از شركتهاى مادر دريافت كنند.
این 10 شرکت از جمله شرکتهایی هستند که در گذشته از طریق شرکتهای واسطه مشغول به فعالیت بودهاند اما در حال حاضر موفق به اخذ مجوز از شرکتهای مادر شدهاند و میتوانند به صورت رسمی فعالیت خود را در کشور ادامه دهند.
کارشناس اداره ثبت نمایندگی شرکتهای خارجی وزارت صنعت در گفتوگو با خبرنگار میزان گفت: برخی از شرکتهای فعال در بازار خودرو ایران هنوز نتوانسته اند از شرکتهای بزرگ خودرویی مانند "ب او و" مجوزهای لازم را اخذ کنند و جلسهی هفته جاری وزارت صنعت به همین خاطر برگزار خواهد شد.
وی در خصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر فعالیت مستقیم "ب ام و" در بازار ایران گفت: هنوز هیچ شرکت خودرویی نتواسته مجوز رسمی از "ب ام و" کسب کند و به طور مستقیم رسمی فعالیت داشته باشد.
این در حالیست که موسوی مدیر بازاریابی و فروش پرشیا خودرو هم در نشست خبری خود با خبرنگاران به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: تاکنون نتوانسته اند مجوز رسمی از "ب ام و" اخذ کنند و در حال مذاکره با این برند خودرویی برای دریافت مجوز رسمی هستند.
وی تاکید کرده بود: این مذاکرات مشخص نیست تا کی ادامه داشته باشد و کی به سرانجام برسد.
با توجه به این موضوع در جلسه هفته جاری که قرار است با حضور اعضاى حوزه معاونتهاى امور بازرگانى و اقتصادى وزارت صنعت، معدن تجارت و مديران شركتها برگزار شود،قرار است وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص مشكلاتى كه بر سر راه اخذ مجوز اين نمايندگىها وجود دارد بحث شود و در صورت عدم توانایی این نمایندگیها در اخذ مجوز از فعالیت این نمایندگیها جلوگیری شود.
حال به صورت کلی میتوان گفت با استناد به این که مهلت وزارت صنعت برای بار دوم برای اخذ مجوز این شرکتها به پایان رسیده، 10شرکتی که مجوز خود را از شرکت مادر دریافت کردهاند در مقابل 43شرکتی که با نام برندهای مختلف و مشهور در ایران به فعالیت خود ادامه میدهند تقریبا کمتر از یک چهارم بوده و مشخص است که این شرکتها هم تذکرات وزارتخانه را جدی نگرفتهاند.