رشد 10 برابری تعداد دانشمندان ایرانی/ تحصیل 3 هزار دانشجوی علوم پزشکی ایرانی در دانشگاه های خارج
معاون وزیر علوم گفت: خوشبختانه رشد علمی ایران در سالهای اخیر ملموس بوده و تعداد دانشمندان ایرانی 10 برابر شده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، باقر لاریجانی روز چهارشنبه در افتتاحیه همایش بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی و نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و معارف اسلامی دانشگاههای علوم پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، گفت: برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی از تکالیفی است که در سیاست های کلی نظام سلامت برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیده شده است.
وی حضور در عرصه های جهانی را یکی از زمینه های دستیابی به این مهم ذکر کرد و گفت: در اسناد بالادستی کشور نیز به حضور در عرصه های جهانی بارها اشاره شده و لازم است دستگاههای کشور در برنامه ریزی های کلان خود به این امر توجه ویژه داشته باشند.
لاریجانی گفت: در تدوین برنامه های آموزش علوم پزشکی مسائل با نگاهی کلان مورد توجه قرار گرفته و باتوجه به رویکردها و چالش هایی که در سطوح مختلف نظام سلامت وجود دارد لازم است در آینده به سطوح پایین تر آموزش علوم پزشکی نیز توجه شود. تدوین نقشه راه بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی یکی از اقدامات ارزشمندی است که برای توجه به سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی طراحی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:گزارشی درخصوص دانشگاههای بین المللی منطقه منتشر شده که هشداری است برای دانشگاههای کشور ما که به صورت جدی تر به سمت بین المللی شدن حرکت کنند.
لاریجانی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور را به عنوان متولی تامین و تربیت نیروی انسانی مناسب و کیفی برای نظام سلامت کشور معرفی کرد و گفت: خوشبختانه طی دهه های اخیر پیشرفت های چشمگیری در این حوزه به وجود آمده و اقدامات صورت گرفته در این حوزه توسط برخی کشورهای جهان الگوبرداری می شود.
وی افزود: با وجود این پیشرفت ها، ظرفیت های زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی برای ورود در عرصه های بین المللی وجود دارد و باید تلاش کنیم مخاطبان بیشتری از سراسر جهان برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی کشور جذب کنیم و این کار مستلزم برنامه ریزی و طراحی نقشه روشن است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به تغییراتی که در نظام سلامت کشور ایجاد شده و همچنین تغییراتی که در پیش رو است، لازم بود تا برنامه مدون و چشم انداز روشنی برای توسعه حوزه آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شود. بر همین مبنا برنامه راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور طراحی و بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در راستای اجرایی سازی این راهبردها تدوین شد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: طرح اجرایی این بسته ها در قالب مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت تدوین شد و ماموریت های روشنی در قالب بسته های تحول به مناطق آمایشی کشور سپرده شده و در حال اجرا است و خوشبختانه طی این مدت کوتاه دستاوردهای ارزشمندی را برای آموزش علوم پزشکی کشور داشته که مورد توجه بسیاری از نهادهای بالادستی قرار گرفته است. بخش های مختلف کشور نیز ملزم به اجرای این الگو شده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: گسترش آموزش علوم پزشکی طی دهه های اخیر تنها محدود به بخش دولتی نبوده و بخش غیردولتی نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است. در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و حدود 90 واحد در بخش غیردولتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: حدود 250 هزار دانشجو در بخش دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند و بیش از 20 هزار عضو هیات علمی به این منظور در دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای دانشگاههای غیردولتی ارائه خدمت می کنند.
لاریجانی مثال هایی از روند رو به رشد آموزش علوم پزشکی در کشور ذکر کرد و اظهار داشت: همچنین جایگاه ایران در تولید علم نیز با رشد چشمگیری مواجه بوده است. بیش از 250 هزار سند علمی طی 9 سال گذشته در کشور تولید شده و تعداد دانشمندان کشور که جزو 1 درصد برتر دنیا هستند 10 برابر رشد داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به رشد 5 برابری تعداد دانشگاههای ایران که در 1% برتر قرار گرفتند اشاره کرد و اظهار داشت: طی 5 سال اخیر ایران جزو 4 کشور برتر منطقه به لحاظ تولیدات علمی در بانک اطلاعاتی ISI قرار گرفته و باید برای بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
لاریجانی اضافه کرد: پتانسیل های زیادی در کشور داریم و در صورتی که شبکه علم و فناوری کشور را خوب طراحی کنیم می توانیم از این پتانسیل ها بهره برداری کنیم. البته طی ماههای اخیر حجمه هایی به فضایی علمی کشور شد و لازم است به صورت هوشمندانه تری با این مسئله برخورد کنیم. مطالعاتی که در این خصوص انجام شده نشان می دهد افراد دخیل در تخلفات علمی افراد کم تجربه در حوزه پژوهش هستند و نباید بر این مبنا کل عرصه علمی کشور را زیر سوال ببریم و در عین حال هم باید با نگاهی سیستماتیک قوانین را به نحوی بازبینی شود که از این تخلفات پیشگیری شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کشورهای آسیایی بیشترین آمار ارسال دانشجو به دانشگاههای خارجی را دارند و طبق آمار ثبت شده در کشور ما حدود 3 هزار نفر در رشته های علوم پزشکی دانشگاههای خارجی تحصیل می کنند و این در حالی است حدود 1400 نفر دانشجوی خارجی با ثبت نام وارد دانشگاههای کشور شده اند که البته در هر دو حوزه تعداد بیشتری دانشجو وجود دارد که ثبت نشده است.
لاریجانی با اشاره به پیشرفت کشورهای منطقه در جذب دانشجوی خارجی گفت: برای رقابت در سطح منطقه لازم است برنامه ریزی و تلاش جامع تری برای این امر صوت پذیرد.
وی اضافه کرد: جای خوشحالی است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال ساماندهی برنامه های زیادی برای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی هستند و باتوجه به اینکه نقشه آمایش بین الملل تدوین شده لازم است دانشگاهها بر مبنای این نقشه وضعیت کشورهای موردنظر را رصد کنند و باتوجه به ظرفیت های دانشگاههای هر کشور مدل همکاری برای همکاری با هر کشور طراحی کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت سامانه Education Iran را بستر مناسبی برای معرفی ظرفیت های دانشگاهها به جهان معرفی کرد و گفت: دانشگاهها برنامه های مختلفی را در این سامانه درج کرده اند و لازم است با همکاری وزارت بهداشت تمامی برنامه هایی که اجرا می کنند را در سامانه بارگذاری کنند.
لاریجانی اعتباربخشی بین المللی را زمینه ای برای توسعه کیفیت آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: این برنامه با همکاری دانشگاههای می تواند به شکلی اثربخش دنبال شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تفاهم نامه های منعقد شده در زمینه برگزاری آزمون های بین المللی سخن گفت و خاطرنشان کرد: درحال رایزنی با موسسات مختلف برای استانداردسازی و بین المللی سازی آزمون های علوم پزشکی هستیم و این کار با رعایت ضوابط قانونی در دست پیگیری است.
وی به تغییر الگوی ارزشیابی دانشگاههای خارجی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه جدید علوه بر بررسی های کارشناسی مدنظر وزارت بهداشت، 700 دانشگاه برتر QS، 800 دانشگاه برتر تایمز و 500 دانشگاه برتر شانگهای در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفتند.
لاریجانی اضافه کرد: دانشگاهها باید برای گسترش ارتباطات بین المللی مناسب است این ارزشیابی را مورد توجه قرار دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزایش پذیرش دانشجوی بین المللی در مقاطع مختلف، تکمیل فرآیند اعتباربخشی بین المللی در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تسهیل راه اندازی دانشگاههای بین المللی با مشارکت مراکز معتبر خارجی، تکمیل ترجمه کوریکولومهای آموزشی، آمادگی برای اعزام بورسیه در راستای ماموریت های مناطق،به روز رسانی و ارتقای سامانه Education Iran و برگزاری دوره های مشترک منجر به مدرک تحصیلی با دانشگاههای معتبر خارج از کشور را از برنامه های آتی وزارت بهداشت در توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توانمندی ها و ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد می تواند به سمت مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست پیش برود که یکی از برنامه های مهم ورود به عرصه های بین المللی در حوزه های مختلف است.
وی حضور در عرصه های جهانی را یکی از زمینه های دستیابی به این مهم ذکر کرد و گفت: در اسناد بالادستی کشور نیز به حضور در عرصه های جهانی بارها اشاره شده و لازم است دستگاههای کشور در برنامه ریزی های کلان خود به این امر توجه ویژه داشته باشند.
لاریجانی گفت: در تدوین برنامه های آموزش علوم پزشکی مسائل با نگاهی کلان مورد توجه قرار گرفته و باتوجه به رویکردها و چالش هایی که در سطوح مختلف نظام سلامت وجود دارد لازم است در آینده به سطوح پایین تر آموزش علوم پزشکی نیز توجه شود. تدوین نقشه راه بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی یکی از اقدامات ارزشمندی است که برای توجه به سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی طراحی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:گزارشی درخصوص دانشگاههای بین المللی منطقه منتشر شده که هشداری است برای دانشگاههای کشور ما که به صورت جدی تر به سمت بین المللی شدن حرکت کنند.
لاریجانی حوزه آموزش علوم پزشکی کشور را به عنوان متولی تامین و تربیت نیروی انسانی مناسب و کیفی برای نظام سلامت کشور معرفی کرد و گفت: خوشبختانه طی دهه های اخیر پیشرفت های چشمگیری در این حوزه به وجود آمده و اقدامات صورت گرفته در این حوزه توسط برخی کشورهای جهان الگوبرداری می شود.
وی افزود: با وجود این پیشرفت ها، ظرفیت های زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی برای ورود در عرصه های بین المللی وجود دارد و باید تلاش کنیم مخاطبان بیشتری از سراسر جهان برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی کشور جذب کنیم و این کار مستلزم برنامه ریزی و طراحی نقشه روشن است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به تغییراتی که در نظام سلامت کشور ایجاد شده و همچنین تغییراتی که در پیش رو است، لازم بود تا برنامه مدون و چشم انداز روشنی برای توسعه حوزه آموزش علوم پزشکی کشور طراحی شود. بر همین مبنا برنامه راهبردی آموزش علوم پزشکی کشور طراحی و بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در راستای اجرایی سازی این راهبردها تدوین شد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: طرح اجرایی این بسته ها در قالب مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش عالی سلامت تدوین شد و ماموریت های روشنی در قالب بسته های تحول به مناطق آمایشی کشور سپرده شده و در حال اجرا است و خوشبختانه طی این مدت کوتاه دستاوردهای ارزشمندی را برای آموزش علوم پزشکی کشور داشته که مورد توجه بسیاری از نهادهای بالادستی قرار گرفته است. بخش های مختلف کشور نیز ملزم به اجرای این الگو شده اند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: گسترش آموزش علوم پزشکی طی دهه های اخیر تنها محدود به بخش دولتی نبوده و بخش غیردولتی نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است. در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و حدود 90 واحد در بخش غیردولتی وجود دارد.
وی اضافه کرد: حدود 250 هزار دانشجو در بخش دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند و بیش از 20 هزار عضو هیات علمی به این منظور در دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای دانشگاههای غیردولتی ارائه خدمت می کنند.
لاریجانی مثال هایی از روند رو به رشد آموزش علوم پزشکی در کشور ذکر کرد و اظهار داشت: همچنین جایگاه ایران در تولید علم نیز با رشد چشمگیری مواجه بوده است. بیش از 250 هزار سند علمی طی 9 سال گذشته در کشور تولید شده و تعداد دانشمندان کشور که جزو 1 درصد برتر دنیا هستند 10 برابر رشد داشته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به رشد 5 برابری تعداد دانشگاههای ایران که در 1% برتر قرار گرفتند اشاره کرد و اظهار داشت: طی 5 سال اخیر ایران جزو 4 کشور برتر منطقه به لحاظ تولیدات علمی در بانک اطلاعاتی ISI قرار گرفته و باید برای بهره برداری از این ظرفیت ها برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
لاریجانی اضافه کرد: پتانسیل های زیادی در کشور داریم و در صورتی که شبکه علم و فناوری کشور را خوب طراحی کنیم می توانیم از این پتانسیل ها بهره برداری کنیم. البته طی ماههای اخیر حجمه هایی به فضایی علمی کشور شد و لازم است به صورت هوشمندانه تری با این مسئله برخورد کنیم. مطالعاتی که در این خصوص انجام شده نشان می دهد افراد دخیل در تخلفات علمی افراد کم تجربه در حوزه پژوهش هستند و نباید بر این مبنا کل عرصه علمی کشور را زیر سوال ببریم و در عین حال هم باید با نگاهی سیستماتیک قوانین را به نحوی بازبینی شود که از این تخلفات پیشگیری شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: کشورهای آسیایی بیشترین آمار ارسال دانشجو به دانشگاههای خارجی را دارند و طبق آمار ثبت شده در کشور ما حدود 3 هزار نفر در رشته های علوم پزشکی دانشگاههای خارجی تحصیل می کنند و این در حالی است حدود 1400 نفر دانشجوی خارجی با ثبت نام وارد دانشگاههای کشور شده اند که البته در هر دو حوزه تعداد بیشتری دانشجو وجود دارد که ثبت نشده است.
لاریجانی با اشاره به پیشرفت کشورهای منطقه در جذب دانشجوی خارجی گفت: برای رقابت در سطح منطقه لازم است برنامه ریزی و تلاش جامع تری برای این امر صوت پذیرد.
وی اضافه کرد: جای خوشحالی است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال ساماندهی برنامه های زیادی برای توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی هستند و باتوجه به اینکه نقشه آمایش بین الملل تدوین شده لازم است دانشگاهها بر مبنای این نقشه وضعیت کشورهای موردنظر را رصد کنند و باتوجه به ظرفیت های دانشگاههای هر کشور مدل همکاری برای همکاری با هر کشور طراحی کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت سامانه Education Iran را بستر مناسبی برای معرفی ظرفیت های دانشگاهها به جهان معرفی کرد و گفت: دانشگاهها برنامه های مختلفی را در این سامانه درج کرده اند و لازم است با همکاری وزارت بهداشت تمامی برنامه هایی که اجرا می کنند را در سامانه بارگذاری کنند.
لاریجانی اعتباربخشی بین المللی را زمینه ای برای توسعه کیفیت آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: این برنامه با همکاری دانشگاههای می تواند به شکلی اثربخش دنبال شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تفاهم نامه های منعقد شده در زمینه برگزاری آزمون های بین المللی سخن گفت و خاطرنشان کرد: درحال رایزنی با موسسات مختلف برای استانداردسازی و بین المللی سازی آزمون های علوم پزشکی هستیم و این کار با رعایت ضوابط قانونی در دست پیگیری است.
وی به تغییر الگوی ارزشیابی دانشگاههای خارجی در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه جدید علوه بر بررسی های کارشناسی مدنظر وزارت بهداشت، 700 دانشگاه برتر QS، 800 دانشگاه برتر تایمز و 500 دانشگاه برتر شانگهای در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفتند.
لاریجانی اضافه کرد: دانشگاهها باید برای گسترش ارتباطات بین المللی مناسب است این ارزشیابی را مورد توجه قرار دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزایش پذیرش دانشجوی بین المللی در مقاطع مختلف، تکمیل فرآیند اعتباربخشی بین المللی در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تسهیل راه اندازی دانشگاههای بین المللی با مشارکت مراکز معتبر خارجی، تکمیل ترجمه کوریکولومهای آموزشی، آمادگی برای اعزام بورسیه در راستای ماموریت های مناطق،به روز رسانی و ارتقای سامانه Education Iran و برگزاری دوره های مشترک منجر به مدرک تحصیلی با دانشگاههای معتبر خارج از کشور را از برنامه های آتی وزارت بهداشت در توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توانمندی ها و ظرفیت هایی که در کشور وجود دارد می تواند به سمت مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست پیش برود که یکی از برنامه های مهم ورود به عرصه های بین المللی در حوزه های مختلف است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *