90 درصد کالاهای مصرفی "هرات افغانستان" محصولات ایرانی است

18:55 - 19 آذر 1395
کد خبر: ۲۵۲۹۴۳
مسئول اتحادیه مواد غذایی استان هرات افغانستان با بیان اینکه مردم این استان از کیفیت کالای ایرانی رضایت دارند، گفت: 90 درصد کالای مصرفی این استان از محصولات ایرانی است.
90 درصد کالاهای مصرفی
به گزارش سرویس بین الملل یعقوب مشعوف افزود: افغانستان هنوز نتوانسته میزان مورد نیاز کالای مصرفی شهروندان خود را تولید کند از اینرو ایران با کالاهای مرغوب خود و به عنوان کشور هم مرز ، بهترین گزینه برای تامین نیاز شهروندان هراتی است.

وی گفت: بیشتر از 90 درصد کالاهای مصرفی استان هرات از ایران وارد می شود و به گونه ای می توان گفت، که تمامی محصولات مورد نیاز هرات ایرانی است.

مسئول اتحادیه مواد غذایی هرات تصریح کرد: بیشتر اهالی هرات در زمان جنگ های دهه های گذشته به ایران مهاجرت کرده بودند و از کیفیت بالای مواد غذایی و کالاهای ایرانی آگاهند از اینرو بیشترین مصرف آنان را کالاهای ایرانی تشکیل می دهد.

مشعوف افزود: به دلیل استقبال زیاد مردم افغانستان از کالاهای ایرانی سطح مبادلات تجاری بین دو کشور سالانه به بیش از سه میلیارد دلار می رسد.

اگر چه در هرات کالاهای چینی و ترکی نیز وجود دارد اما به باور مشعوف هراتیان کالای ایرانی را نسبت به دیگر کالاها ترجیح می دهند.

مسئول اتحادیه موادغذایی هرات در عین حال از دولت افغانستان خواست که زمینه را برای تولیدات داخلی ایجاد کند، تا در آینده این کشور در کنار کالاها و مواد غذایی وارداتی تولیدات نیز داشته باشد.

هرات با وارد کردن کالاهای ایرانی ضمن تامین مصرف شهروندان این شهر ، مرکز فروش خوبی برای ارسال کالاهای ایرانی به استان های همجوار خود مانند استان های «غور»، «بادغیس» و «فراه» است.

اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان در کابل به این باور است که سطح تجارت بین ایران و افغانستان رو به افزایش است و با گذشت هر سال مبادلات بازرگانی دو کشور بیشتر می شود.

سیام پسرلی سخنگوی اتاق تجارت افغانستان در شبکه طلوع نیوز گفت که در حال حاضر مبادلات تجارت بین ایران و افغانستان به 3.5 میلیادر دلار رسیده است اما برعکس مبادلات بازرگانی با کشور پاکستان نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.

ایران تاکنون ‌هشت نمایشگاه اقتصادی در در شهرهای کابل، هرات و بلخ افغانستان برگزار کرده است.

دومین نمایشگاه اقتصادی ایران در شهر بلخ پایتخت مزار شریف نیز روز گذشته برگزار شد که با استقبال خوب مردم این شهر مواجه شده است.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *