«زامبیهای آمازون» در آستانه کریسمس چه میکنند؟+تصاویر
فروشگاه آنلاین آمازون در آستانه نزدیک شدن به کریسمس شرایط دشواری در پیش دارد و کارگران این شرکت باید حجم عظیمی از این سفارشات را بستهبندی و راهی خانههای مشتریان کنند؛ آن هم با حساسیتهایی که این شرکت برای رساندن کالاها در کمترین فرصت ممکن دارد.
خبرگزاری میزان -
کارمندان و کارگران آمازون مجبورند به مدت نه روز پشت سر هم و روزانه بیش از 11 ساعت و نیم اقلام پستی را از قفسهها جمعآوری و به دست صاحبانشان برسانند.
به گزارش گروه فضای مجازی ، آنا به نقل از دیلیمیل نوشت: با نزدیک شدن به ایام کریسمس، کار برخی شرکتهای خدماتی و فروشگاههای آنلاین رونق میگیرد و گاهی، کارمندان و کارگران آن وقت سرخاراندن ندارند. در این میان، آمازون به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاههای آنلاین دنیا، در این روزها با سرعت سرسامآوری مشغول به خدمترسانی به مشتریان خود و ارسال بستهها و هدایا به مقصد است.
کارگران این فروشگاه بزرگ اینترنتی در صورتی که در زمانبندی تعیینشده از سوی شرکت برای ارسال بستههای پستی کوتاهی کنند با اقدامات انضباطی روبهرو میشوند. کارکنان آمازون تصویری از شرایط پراسترس کارخانه ارائه میدهند که قوانین آن با صداهای اخطار صداهای دستگاهها اعمال میشود و به آنها یاد میدهد که کدام اقلام را جمعآوری کنند.
بررسیهای مخفیانهای که از سوی اداره پست در این کارخانه صورت گرفته است، نشان میدهد که:
زمان سختگیرانهای در انجام هر کار برای کارکنان آمازون تعیین شده است و هر کسی که نتواند این قانون را رعایت کند با اقدامات انضباطی روبهرو خواهد شد.
با کارگران که زمان زیادی را هنگام وقت استراحت برای حمام کردن تلف کنند طبق قوانین برخورد میشود.
کارگران آمازون، یعنی یکی از بزرگترین فروشگاههای آنلاین دنیا، که ارزش سهامی معادل 252 میلیارد دلار دارد، ساعتی 9/5 دلار دستمزد دریافت میکنند که تنها چند دلار بیشتر از حداقل دستمزد است.
کارمندان به اجبار باید ساعتها و روزهای بیشتری را کار کنند و تغییرات شیفتی آنها بسیار محدود است.
در آمازون جو سوءظن و عدم اعتماد حاکم است و دستگاههای اسکن موجود در کارخانه به طور مدام کارگران را تحت نظر دارد که کجا میروند. علاوه بر این، دوربینهای مدار بسته انبار را کاملا زیر نظر دارد و تحت تدابیر امنیتی فعالیت میکند.
پاهای کارمندان آمازون با توجه به این که روزی حدود 22/5 کیلومتر در انبار راه میروند، بیشتر وقتها تاول زده است.
کارمندان و کارگران آمازون مجبورند به مدت نه روز پشت سر هم و روزانه بیش از 11 ساعت و نیم اقلام پستی را از قفسهها جمعآوری و به دست صاحبانشان برسانند.
یکی از کارگران میگوید: «اینجا مدام تحت نظر هستیم و ما را با دوربین کنترل میکنند». کارگر دیگری معتقد است که وقتی وارد این انبار میشویم، مغزهایمان را پشت در میگذاریم و داخل میشویم. در اینجا ما تنها یک «زامبی» هستیم، نه انسان.
مقامات آمازون در این میان از ویژگیهای کاری خود دفاع کردند و گفتند: «ما محیط کاری مثبت و ایمن فراهم میکنیم. ایمنی و سلامت دائمی و موقت اعضای ما در اولویت ما قرار دارد. یکی از دلایلی که ما قادر به جذب افراد زیادی هستیم، ارائه موقعیت شغلی عالی و برقراری محیط شغلی مثبت و مناسب به همراه فرصتهای مغتنم برای رشد این افراد است. طبیعتا در مدت کوتاهی مانده به آغاز کریسمس، فشار کار بالا میرود و از اعضاء میخواهیم که ساعات بیشتری کار کنند اما در این میان، برای افرادی که قادر به اضافه کار نیستند استثناء هم وجود دارد».
دبیر کل کنگره اتحادیه معاملات (TUC) فرانسه میگوید: «این نوع کار کردن در بریتانیای مدرن جایگاهی ندارد. باید با کارمندان مانند یک انسان رفتار کرد نه مانند ماشین».
در ادامه بررسی موقعیت شغلی کارکنان آمازون، گزارشگری بعد از گذرداندن مصاحبه اولیه و پنج ساعت آموزش، روز بعد کار خود را آغاز کرد. با وجود آن که از او خواسته شده بود چهار روز در هفته کار کند اما در آموزشها گفته شده بود که باید به طور اجباری پنج روز در هفته کار کند و به هر روز هم یک ساعت کاری اضافه میشد.
انبار Gourock متعلق به آمازون در محوطهای به وسعت چهار زمین فوتبال قرار دارد و مملو از قفسههایی است که دهها هزار محصول متعلق به آمازون در آن ذخیره شده است.
کارمندان آمازون با ورود به انبار باید تمام وسایل شخصی خود را از قبیل گوشی رها کنند و داخل قفسه بگذارند. البته استثناهایی هم وجود دارد که شامل بطری آب و کیف پول برای خرید غذا از رستوران میشود. کارگرانی که سفارشهای مشتریها را از قفسه جمع میکنند، با اسکنر دستی که دارند در آغاز هر شیفت کاری، مشغول به کار میشوند.
کار آنها به گونهای است که به آنها فهرست بیش از 230 قلم جنس داده میشود که باید طبق دستور و در زمان تعیینشده جمعآوری شوند. سپس این اقلام را با چرخ باربری به منطقهای منتقل میشود که یک گروه تفکیک، محصولات را برای ارسال به دست صاحبانش، بستهبندی میکند.
هر بار که اسکنر دستی صدا میدهد، یک قلم جنس جدید را برای جمع کردن از قفسه اعلام میکند. در این اسکنر، محل قرار گرفتن محصول و زمان مورد نیاز برای آوردن آن مشخص میشود که گاهی، کارگر کمتر از هفت ثانیه برای پیدا کردن و آوردن آن محصول زمان دارد. اسکنر همچنین پیش از پر شدن چرخ باربری، تعداد اقلام باقیمانده را محاسبه و به کارگر اعلام میکند و زمان کلی برای جمعآوری آن را نیز نشان میدهد.
معمولترین محصولاتی که در آمازون سفارش داده میشوند، کتاب، DVD، جواهرات، محصولات تزئینی و کالاهای برقی است. اسکنر دستی همچنین کارمندان و کارگران را نیز زیر نظر دارد و فعالیت آهسته یا همراه با مکث طولانی آنها را گزارش میدهد.
کارگران آمازون روزانه 22/5 کیلومتر راه میروند و این در حالی است که یک پستچی اداره پست روزانه تنها 12 کیلومتر پیاده راه میرود. به همین دلیل بیشترین شکایت کارگران از زخمهایی است که در ناحیه پای آنها ایجاد میشود.
در حالی که یک پرستار در انگلیس هفتهای 37 ساعت و نیم کار میکند، ساعت کاری کارگران آمازون بین 40 تا 50 ساعت در هفته است.
گفتنی است که «جف بزوس»، مدیرعامل و مؤسس آمازون، فروشگاه خود را از یک فروشگاه آنلاین برای فروختن کتاب آن هم در گاراژ خود در سیاتل و در سال 1994 آغاز کرد. تنها پس از گذشت شش ماه، خریداران کتابهای آمازون 2/3 میلیارد بار از وبسایت آمازون بازدید میکردند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *