نباید بافت تاریخی را فریز کنیم
کارشناس میراث فرهنگی و معماری گفت: کاربری هتل سادهترین شکل تغییر کارکرد هر بنای تاریخی است با این وجود کارکردهای مناسبتی و آموزشی میتواند تناسب بیشتری با روح این بناها داشته باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ، زهیر متکی درباره تغییر کابری بناهای تاریخی به هتل و یا مراکز گردشگری گفت: بناها و بافت تاریخی از دو وجه دارای ارزش هستند یک وجه کالبدی آنهاست. یعنی یک بنای تاریخی دارای فضاهای دلچسبی است که بخشی از ارزش آن بنا به حساب میآید. بخشی هم به میراث ناملموس آن بنا مربوط میشود که حاصل ارتباط انسانها با آن بناست .
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی برای کار مرمت و احیا با آن بناها مواجه میشویم طبیعتا شکل مطلوب این است که هر دوی آن وجوه را احیا کنیم یعنی هم کالبد و هم رفتارها و فضای فرهنگی آن بنا احیا شود .
این دکترای معماری و طراحی محیط از دانشگاه ژاپن بیان کرد: یک خانه تاریخی که بنا به دلایلی دچار فرسایش شده، باید به کاربری اولیه برگردد اما اگر این کار مقدور نیست میبایست کاربری دیگری به آن بدهیم نه اینکه آن را فریز کرده و مانند موزه با آن رفتار کنیم. مجموعه دانشگاه معماری یزد از تعدادی خانه تشکیل شده است. اتفاقا همان فضاهای آموزشی توانسته بر حفظ آن بنای تاریخی اثر بگذارد .
وی بیان کرد: اگر ارزش افزوده اقتصادی به بافت تاریخی تزریق شود، باعث باز زندهسازی و تقویت بافت تاریخی خواهد شد. گردشگران هم برای اقامت در بناهای تاریخی و سنتی بسیار راغب تر هستند تا اقامت در هتلهای پر ستاره .
این کارشناس میراث فرهنگی گفت: ممکن است برخی بگویند اگر خانهای به هتل تبدیل شود، از ارزش آن بنا کاسته میشود اما من این طور فکر نمیکنم. وقتی گزینه بهتری نداریم اشکالی ندارد که این بناها به هتل تبدیل شوند. تجربه تبدیل این بناها به اداره و محل کار، در شهر یزد زیاد است.
وی ادامه داد: وقتی بخش خصوصی به تغییر کاربری بنایی ورود پیدا میکند حتما باید این کار برای او در کنار سرمایهگذاری انجام شده، منفعت اقتصادی هم داشته باشد. اگر بخش خصوصی بداند، هر چه بیشتر ارزشهای تاریخی آن بنا را حفظ کند، گردشگر بیشتری جذب میکند، حتما این کار را انجام میدهد. کاربری هتل سادهترین شکل تغییر کاربری هر بنایی است با این وجود حتما کارکردهای مناسبتی و آموزشی میتوانند به عنوان عملکردهایی که تناسب بیشتری با روح آن بنا دارد، بهتر باشد .
متکی افزود: میتوان کم کم از مقیاس تک بنا به سراغ بافت رفت یعنی گردشگری را تنها در تکبناهای تاریخی نبینیم بلکه بافت را هم در نظر بگیریم. در ژاپن هم این کار زیاد انجام می شود. آنها محورهای با ارزش را نگه می دارند و برخی را متناسب با نیاز روز تغییر می دهند
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وقتی برای کار مرمت و احیا با آن بناها مواجه میشویم طبیعتا شکل مطلوب این است که هر دوی آن وجوه را احیا کنیم یعنی هم کالبد و هم رفتارها و فضای فرهنگی آن بنا احیا شود .
این دکترای معماری و طراحی محیط از دانشگاه ژاپن بیان کرد: یک خانه تاریخی که بنا به دلایلی دچار فرسایش شده، باید به کاربری اولیه برگردد اما اگر این کار مقدور نیست میبایست کاربری دیگری به آن بدهیم نه اینکه آن را فریز کرده و مانند موزه با آن رفتار کنیم. مجموعه دانشگاه معماری یزد از تعدادی خانه تشکیل شده است. اتفاقا همان فضاهای آموزشی توانسته بر حفظ آن بنای تاریخی اثر بگذارد .
وی بیان کرد: اگر ارزش افزوده اقتصادی به بافت تاریخی تزریق شود، باعث باز زندهسازی و تقویت بافت تاریخی خواهد شد. گردشگران هم برای اقامت در بناهای تاریخی و سنتی بسیار راغب تر هستند تا اقامت در هتلهای پر ستاره .
این کارشناس میراث فرهنگی گفت: ممکن است برخی بگویند اگر خانهای به هتل تبدیل شود، از ارزش آن بنا کاسته میشود اما من این طور فکر نمیکنم. وقتی گزینه بهتری نداریم اشکالی ندارد که این بناها به هتل تبدیل شوند. تجربه تبدیل این بناها به اداره و محل کار، در شهر یزد زیاد است.
وی ادامه داد: وقتی بخش خصوصی به تغییر کاربری بنایی ورود پیدا میکند حتما باید این کار برای او در کنار سرمایهگذاری انجام شده، منفعت اقتصادی هم داشته باشد. اگر بخش خصوصی بداند، هر چه بیشتر ارزشهای تاریخی آن بنا را حفظ کند، گردشگر بیشتری جذب میکند، حتما این کار را انجام میدهد. کاربری هتل سادهترین شکل تغییر کاربری هر بنایی است با این وجود حتما کارکردهای مناسبتی و آموزشی میتوانند به عنوان عملکردهایی که تناسب بیشتری با روح آن بنا دارد، بهتر باشد .
متکی افزود: میتوان کم کم از مقیاس تک بنا به سراغ بافت رفت یعنی گردشگری را تنها در تکبناهای تاریخی نبینیم بلکه بافت را هم در نظر بگیریم. در ژاپن هم این کار زیاد انجام می شود. آنها محورهای با ارزش را نگه می دارند و برخی را متناسب با نیاز روز تغییر می دهند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *