-گروه سیاسی: گارد امنیت پرواز از سال 1350 در ایران
شروع به كار كرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی این ماموریت توسط حراست شركتهای هواپیمایی،
یگان ویژه تكاوران و... انجام می شد.
از سال 1357 تا سال 1363 گارد امنیت پرواز در ایران نداشته ایم. با توجه به اینكه
كشور در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی درگیر مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی
بود، دشمنان جمهوری اسلامی به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپای ایران
اسلامی اقدام به ربایش چندین فروند هواپیمای فاقد گارد امنیت پرواز كرده و باعث پایین
آمدن ضریب امنیتی در پروازها به واسطه انجام مداخلات غیرقانونی شدند.
بدین ترتیب و با توجه به وظیفه تصریح
شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قانون اساسی مبنی بر پاسداری و نگهبانی از
انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن این ماموریت حساس و خطیر نیز با فرمان تاریخی حضرت
امام خمینی(ره) «مبنی بر تشكیل سپاه حفاظت هواپیمایی» به سپاه محول شد.
ضریب آسیب پذیری هواپیماهای ایران به حداقل رسیده است
در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از
جمله كشورهایی است كه ضریب آسیب پذیری هواپیماهایش به حداقل رسیده و امنیت خطوط
هوایی ایران از چنان جایگاهی در جهان برخوردار است كه برخی از كشورها در دنیا به
ما لقب گارد آهنین داده اند. اقدامات خرابكارانه و مداخله جویانه در بخش صنعت حمل
و نقل هوایی، بعد از حضور سپاه در این صنعت ده ها مورد بوده كه سپاه حفاظت هواپیمایی
در برخورد با این گونه تهدیدات و مداخلات غیرقانونی 100 درصد موفق بوده و هیچ هواپیماربایی
موفقی پس از حضور سپاه در ناوگان حمل و نقل هوایی انجام نشده است.
آسمان ایران یکی از امن ترین آسمان های ایران
سردار علی اصغر گرجی زاده فرمانده حفاظت سپاه در حاشیه
اولین همایش سراسری حفاظت سپاه، اقتدار و امنیت که دی ماه سال گذشته به مناسبت
پنجم دی ماه سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر
واگذاری ماموریت امنیت پرواز و حفاظت هواپیمایی به سپاه برگزار شد با اشاره
به درخواست برخی کشورها برای همکاری با ایران افزود: به کشورهای دوستی که
از ما درخواست داشتند، کمک کردیم که یک نمونه آن سوریه است و ما با اعزام
برخی دوستان، اطلاعات و تجربیات خود را منتقل کردیم.
سردار
گرجی زاده همچنین آسمان ایران را یکی از امن ترین آسمانها دانسته و بر این
نکته تاکید کرده که از نظر ایکائو، ایران یکی از کشورهای تاپ در حوزه
هوانوردی است و آنها 3 بار از مراکز ما بازدید کرده و نمرات بالایی هم
دادهاند.
فعاليت های سپاه حفاظت هواپيمايی برابر اعلام
ايكائو (سازمان بین المللی هوانوردی) در
سطح بالای استانداردهای بين المللی است؛ ایکائو به این نکته اذعان دارد که
نیروهای حفاظتی سپاه در هواپیماها از آمادگی روحی بالا، آمادگی جسمانی
مثال زدنی و همچنین آموزش های به روز برخوردار هستند.
در
همین رابطه چندی پیش سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در حاشیه
بازدید از روند تولید مجموعه تلویزیونی "آسمان من" گفته بود: سپاه حفاظت
برای اجرای ماموریتهای خطیر خود تاکنون با اهدای بیش از 50 شهید و تعدادی
جانباز، امنیت و آرامش مردم در مسافرت های هوایی را تامین و در این راه
افتخار بزرگی را برای نهاد انقلابی و مردمی سپاه به ارمغان آورده است.
فرمانده
کل سپاه با اشاره به نظارت سازمانها و نهادهای بینالمللی بر اقدامات
کشورها در زمینه امنیت خطوط هوایی افزود: امروز سازمان ایکائو که بر حفاظت
هواپیمایی و امنیت پرواز کشورهای جهان نظارت میکند اقدامات جمهوری اسلامی
را تایید و ایران را از جمله کشورهای موفق در این زمینه میداند.
سازمان حفاظت فرودگاه ها و امنیت پرواز آبروی نظام را حفظ کرد
سرلشکر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:"تازه از جبهه به تهران آمده بودم که احمدآقا تماس گرفتند و گفتند که امام فرمان داده اند بچه های سپاه به فرودگاه ها بروند و هواپیمایی حق ندارد بدون پاسدار پرواز کند. این حکم برای برخی دوستان باورپذیر نبود. نخست وزیر ایران با بیت امام تماس گرفت که سپاه ریخته به فرودگاه ها، چه کنیم؟ احمد آقا گفت: فرمان امام است، همکاری کنید. تا آن موقع چهل پنجاه هواپیما را برده بودند و با استقرار سپاه، هواپیماربایی ها خنثی شد . یکسال بعد روزی خبر دادند که در آسمان اصفهان هواپیمایی را گروگان گرفته اند و دارند با سرنشینانش می برند به سوی بغداد و پاسداران ما در دل آسمان با آنها درگیر شده و هواپیما را نشانده اند. وقتی به ملاقات گارد پرواز آن هواپیما آمدم به من گفتند که آیه ی ٬٬ و ما رمیت ٬٬ را خواندیم و شلیک کردیم." سرلشکر رضایی که در جمع کارکنان سپاه حفاظت هواپیمایی و امنیت پرواز در مرداد ماه امسال سخن می گفت در ادامه افزود: "سازمان حفاظت فرودگاه ها و امنیت پرواز آبروی
نظام را حفظ کرد. درابتدای دفاع مقدس هفته هایی بود که چند هواپیما از
ایران ربوده می شد و تقریبا ضعف اداره کشور و حاکمیت ایران در دنیا تداعی
می شد. هواپیماهای ما را به کشورهای دیگر می بردند. "
در ادامه به سراغ منصور حقیقت پور فرمانده سپاه فرودگاهها، مسئول پلیس فرودگاهها و همچنین مسئول حراست فرودگاهها در سال های 1364 و 1365 رفتیم.
میزان: حکم شما درباره مسئولیت تامین امنیت فرودگاههای کشور در دهه 60 چگونه به شما داده شد؟
حقیقت پور: با توجه به حکم حضرت امام (ره) و مصوبه شورای عالی امنیت ملی در اوایل دهه شصت، مسئولیت تامین امنیت فرودگاهها و هواپیماهای کشور به سپاه پاسداران محول شد؛ در سال 64 حکم من توسط سرلشکر محسن رضایی فرمانده کل سپاه در آن مقطع زمانی ابلاغ شد و من از آن زمان به مدت دو سال، مسئول ارشد فرودگاههای کشور شدم. من به عنوان فرمانده سپاه فرودگاهها و مسئول پلیس فرودگاهها و همچنین مسئول حراست فرودگاهها در آن مقطه انجام وظیفه می کردم.
میزان: مهمترین وظایف مجموعه تحت امر شما در زمان مسئولیتتان در فرودگاههای کشور چه بود؟
حقیقت پور: در ابتدا بسیاری از حلقه های امنیتی در آن زمان مثل کنترل بار، اسکورت مسافر و کترینگ و سایر موارد، تحت کنترل سپاه نبود.
در آن مقطع عوامل متعدد موجود در فرودگاه که در امر حفاظت به نوعی دخیل بودند از جمله پلیس فرودگاه و حراست شرکت های هواپیمایی، تحت امر ما عمل می کردند و ما به عنوان مسئول فرودگاههای کشور دستورالعمل های لازم را به آنان ابلاغ و بر عملکردشان نظارت می کردیم.
میزان: در خصوص امکانات و تجهیزاتی که داشتید برایمان صحبت کنید؛ آیا آن امکانات با سایر کشورها در آن مقطع قابل قیاس بود؟
حقیقت پور: ما در آن زمان هیچگونه تجربه و آموزشی نداشتیم؛ حتی از داشتن امکانات و تجهیزات اولیه برای تامین امنیت فرودگاهها نیز محروم بودیم.اعضای گارد امنیت پرواز در هر کشوری قبل از سوار شدن بر هواپیما، ابتدا با اسلحه اش در سالن تیراندازی تمرین می کند و سپس با اسلحه شارژ شده به داخل هواپیما می رود و همه امکانات برای او مهیاست در حالیکه در سالهای 64 و 65 که مسئولیت حفظ امنیت فرودگاههای کشور بر عهده من بود، ما برای بچه ها اصلا جای خواب و غذا و اسلحه نداشتیم؛ ما حتی ماشین نداشتیم که به دنبال آنها برویم و آنها را تا فرودگاه بیاوریم. با این وجود خدا را شاکر هستیم که از زمانیکه سپاه این مسئولیت خطیر را بر عهده گرفت هیچ کسی جرات ربایش هواپیما را در کشور ما پیدا نکرد.
میزان: آیا سیستم هواپیمایی کشور توانست خود را با شما به سرعت هماهنگ کند؟
حقیقت پور: ما در آن زمان یک مهمان ناخوانده در سیستم هواپیمایی کشور بودیم و به ذائقه خیلی ها خوش نمی آمد که ما در پروازها و مسافرت های خارجی در کنار آنها باشیم؛ فکر می کردند جای آنها را تنگ می کنیم؛ نوع نگاه سیستم هواپیمایی در آن زمان با نگاه بچه های سپاه تفاوت داشت؛ ما می دانستیم که زمان می برد تا فرهنگ های مختلف در کنار یکدیگر جفت و جور شوند.
میزان: به نظر شما سپاه پاسداران توانسته توقعات مردم را در تامین امنیت پروازها در کشور برآورده کند؟
حقیقت پور: بحث امنیت پرواز اعم از امنیت زمین و امنیت هوا است؛ ما نباید تامین امنیت سپاه در فرودگاهها را محدود به گیت بازرسی بدانیم؛ در غذایی که به هواپیما می آید می تواند به جای غذا یک قبضه اسلحه کلت جاسازی شده باشد؛ از سوی دیگر در بار مسافر ممکن است مواد منفجره باشد؛ حتی ممکن است در مسیری که مسافر از سالن انتظار توسط اتوبوس به سمت هواپیما می رود، در اتوبوس کسی به او اسلحه بدهد. تامین امنیت پرواز یک سازمان کاملا حرفه ای می خواد و در این زمینه سپاه یک سازمان کاملا حرفه ای است؛ این کار را باید یک سازمان حرفه ای با عقبه نیروی انسانی بالا انجام دهد.