فیلمی که اخلاق جامعه را منحرف میکند در طراز جمهوری اسلامی نیست/ سریال سازی بازگشت مالی ندارد
مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: وقتی فیلمی اخلاق جامعه را از مسیر اصلی منحرف کند، هر قدر هم فروش داشته باشد نمیتواند فیلمی در طراز جمهوری اسلامی و شاخصه های آن باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از فارس، «محمدحسین نیرومند» یکی از هنرمندان با سابقه است او فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر داشته و با سمت های مختلفی که در حوزه سینما پذیرفت، در این حوزه و زیرساخت های آن اشراف کامل دارد. او پس از گذشت یک سال و 4 ماه از زمان مدیریتش در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس درباره کارهایی که در این مدت صورت گرفته و دوره جدید انجمن صحبت کرد. او معتقد است امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم تا اتفاقات دوران طلایی دفاع مقدس و رشادتهای جوانان دیروز به نسل جوان امروز کشور انتقال داده شود و دراین راستا فیلمنامه «سرگشته» و تعدادی فیلمنامه دیگر آماده تولید در انجمن است اما این ارگان هم مانند دیگر ارگانها با مشکلات مالی مواجه است. نیرومند از رونمایی 2 فیلم در جشنواره فیلم فجر خبر دارد که یکی از آنها مربوط به فتنه 88 است. در پی گفت و گوی فارس با مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس می آید:
در این دوره از روند فعالیت انجمن از کدام تولیدات حمایت می کنید؟
استراتژی انجمن براساس اهدافی است که برای شکل گیری ذکر شده و هدف غایی ما عملیاتی کردن اهداف انجمن است. حمایت از تولیدات حوزه انقلاب، دفاع مقدس و امروز مقاومت، شناسایی و حمایت از نیروهای مستعد در سینمای جوان و مباحث نظری در حوزه دفاع مقدس که باید به کدام سو حرکت کنیم ،امکان فراهم آوردن زیرساخت های مناسب برای تولید فیلم های دفاع مقدس با برنامه هایی که طراحی می کنیم.
روند رو به رشدی در تولید فیلم کوتاه داشتیم/ انجمن نگاه صیادی به نیروهای مستعد دارد
به یاد دارم در یک برهه از مدیریت آقای شرفالدین فیلم های کوتاه ساخته شد بعد استراتژی به سمت سریال سازی رفت و امسال می بینیم فیلم های سینمایی متعددی را در دست تولید دارید. در این دوره به سمت کدام یک از این بخش ها برای شما اهمیت دارد؟
انجمن ماهیتاً بخش هنری حرفه ای و نیمه حرفه ای سازمان بسیج است و با گروهی از هنرمندان سر و کار داریم که از طیف نیمه حرفه ای تا طیف حرفه ای را در برمیگیرد. هدف گذاری این است که جوانانی که در حوزه فیلم کوتاه وارد شدند و مشق هایی در این حوزه داشتند به سمت ساخت آثار بلند سینمایی هدایت شوند ما باید زمینه فعالیت های آن ها را در این حوزه تسهیل کنیم. به عبارتی وظیفه ما این است که فیلم کوتاه بسازیم تا نیروهای مستعد را شناسایی کنیم، فیلم کوتاه در بخشی از جشنواره مقاومت دیده میشود تا استعدادها کشف و کمک به ارتقاء این عزیزان صورت گیرد . سال 91 تولید فیلم کوتاه در انجمن 9 فیلم سال 92 تولید به 6 فیلم، سال 93 به 7 فیلم، سال 94 به 5 فیلم و سال 95 تا امروز 9 فیلم کوتاه تولید کردیم با دریافت جوایز مختلف از جشنواره ها انجمن کارنامه حرفه ای در تولید فیلم کوتاه داشته است.
نگاه انجمن به نیروهای مستعد و باور مند به ارزش های انقلاب اسلامی ،صیادی است زیرا این افراد آیندهسازان سینمای انقلاب اسلامی خواهند بود.
حلقه مفقوده استعداد یابی عدم ساخت تله فیلم است
باید امکاناتی برای جوانان فراهم کنیم که تله فیلم های موفقی کار کردند و اگر تله فیلم های موفقی کار کردند و مشخص شد جوهره کار در حوزه تولید فیلم دارند، کمک کنیم در حوزه سینما وارد شوند. این مسیر منطقی است، در این مسیر در حوزه فیلم کوتاه تولیداتی داشتیم و افراد مستعد را کشف کردیم اما بنا به مصوبات شورایعالی تله فیلم باید با مشارکت پنجاه درصدی با سازمان صدا و سیما تولید شود که این کار به دلیل عدم سرمایه گذاری سازمان محقق نشده است. این اشکال کار ما است که ظرف یک سال و چهار ماه از تصدی این حوزه هنوز موفق به ساخت تله فیلم نشدیم.
با حضور آقای جباری به عنوان مدیرعامل روایت فتح، انجمن از فاز صرف حمایتی به فاز تولید رفت. درسال 90 «قلاده های طلا»، سال 91 «خاکستر و برف»، سال 92 «دلتنگی های عاشقانه»، 93 «پنجاه قدم آخر»، 94 با مشارکت بخش خصوصی «جشن تولد» و «پری دریایی» را تولید کردیم. امسال چندکار تولیدی در دستور کار داریم، «ماه گرفتگی» (مسعود اطیابی)، «امپراطور جهنم» (پرویز شیخ طادی)، بهشت از جنوب شرقی (کاوری) «سرگشته» که هنوز کارگردان آن قطعی نشده است.
صحبت هایی بود که آقای شمقدری به همراه محسن علی اکبری «سرگشته» را بسازند.
بله . انجمن دایره اش را محدود به افراد خاص نکرده و همه کسانی که دغدغه انقلاب اسلامی دارند وظیفه ما است که کمک کنیم. پیشنهاد شد و انجمن هم تمایل داشت یکی از فیلمنامه هایش را با آقای شمقدری کار کند مفصل هم صبحت شد ، فیلمنامه ای توسط آقای هاشم زاده نوشته شده بود و ما دوست داشتیم این فیلمنامه کار شود اما از آنجا که کارگردانان ما تمایل دارند نوشته های خودشان را تصویری کنند به توافق نرسیدیم. انشاءالله دوستان فیلمنامه ها را به شورا ارایه می دهند اگر شورا موافقت کرد و توانستیم بودجه را فراهم کنیم در آینده در خدمت آقای شمقدری خواهیم بود.
سریال سازی بازگشت مالی ندارد/ با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنیم
آقای شرف الدین معتقد بودند سریال سازی می تواند مخاطب بیشتری را در حوزه انقلاب و دفاع مقدس همراه کند، چقدر دغدغه حضرتعالی سریال سازی است؟
براساس نظر شخصی ام من معتقدم سریال با توجه به حجم بالای نقدینگی که می طلبد برای تولید کار دشواری است. سریال سازی بازگشت مادی ندارد کل بودجه انجمن را باید هزینه ساخت سریال کنیم و از اهداف دیگر غافل می شویم. اگر دست انجمن به لحاظ مالی باز بود در این شرایط که سازمان صدا و سیما با مشکلات اقتصادی روبروست، سریال سازی بسیار خوب است اما ما هم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنیم . سال 93-94 ما در ساخت سریال «کیمیا» که مورد توجه مردم قرار گرفت مشارکت داشتیم که از کارگردان و تهیه کننده تشکر می کنم . سال 95 هم سریال «آرام می گیریم» به تهیه کنندگی آقای گلی و کارگردانی آقای سهرابی است که امیدواریم از اواخر امسال روی آنتن برود.
با کارگردانان و تهیه کنندگانی که همکاری می کنیم ظرف دو سال آینده کار نخواهیم کرد
انتقاد به انجمن که این روزها شاهد آن هستیم کارگردانی روح الله سهرابی از همکاران انجمن برای ساخت سریال است در حالی که تجربه ساخت سریال نداشت.
اگر یک مدیر فرهنگی هنرمند باشد حقش نیست کار کند؟ ضمن اینکه این افراد سرمایه های ما هستند ما باید روی سرمایه ها سرمایه گذاری کنیم . من معتقدم بودجه محدود را باید تقسیم کنیم . امروز ایشان کار می کنند و امیدواریم کار آبرومندی باشد ولی مطمئن باشید کار دیگری باشد آقای سهرابی در انجمن تولید نخواهد کرد برای اینکه ما وظیفه داریم به همه دست اندرکاران حوزه تولید کمک کنیم. هر هنرمندی که در انجمن فیلم تولید کند دو یا سه سال آینده انجمن با این عزیزان همکاری نمی کند زیرا اینقدر هنرمند خوب داریم که امکان تولید ندارند. من وظیفه دارم با آن افراد کار کنم . با تهیه کنندگان هم این شرط را دارم و ظرف دو یا سه سال آینده با افرادی چون اطیابی و علی اکبری کار نمی کنم .
با توجه به صحبتهای شما در خصوص اهمیت بازگشت مالی برای انجمن ، بین فیلم های اعلام شده تنها فیلم «قلاده های طلا» در حوزه اکران موفق عمل کرد بقیه دوستان به خصوص «پنجاه قدم آخر»نتوانستند در این مهم موفق عمل کنند و «جشن تولد» هم به لحاظ کیفی نتوانست نظر منتقدان را جلب کند. فیلم هایی که در حال تولید است می تواند نظر مخاطب را جلب کند؟
همه تولیداتی که سیستم های فرهنگی در ساخت آن ها مشارکت داشتند غالباً آورده مالی نداشتند به صورت معمول فیلم باید سه برابرهزینه فیلم، فروش داشته باشد تا آورده مالی آن تامین شود. فیلمی داریم که در این سیستم تولید شده باشد و آورده مالی داشته باشد.
«قلادههای طلا» آورده مالی نداشت
«قلاده های طلا» هم آورده مالی نداشت؟
با این سیستمی که در بالا عنوان کردم نه. فیلم «قلاده های طلا» هم آورده مالی نداشت اما بازگشت خوبی داشت. همان میزان هم برای ما بسیار مهم و ارزنده است.
مخاطب سختگیر شده است
شاید بهتر است بگوییم مخاطب را با خود همراه کردند؟
یک اتفاقی در سینمای ایران رخ داده است که ذائقه مخاطب بسیار تغییر کرده ، سالها پیش فیلم های دفاع مقدس از جمله «کانی مانگا»مورد اقبال بود و مردم هزینه می کردند و به دیدن فیلم ها در سالن سینما میرفتند. آمار این مهم را نشان می دهد.
افتخار مدیر فرهنگی اعلام فروش بالای فیلم نیست/ فیلمی که اخلاق جامعه را منحرف کند در طراز جمهوری اسلامی نیست
اما این نکته حایز اهمیت است افتخار نیست سیستم سینمای امروز به فروش بالای فیلم ها افتخار کند برای مدیریت کلان فرهنگی این نوع آمار کمی دادن راه را به خطا رفتن است. ما در حوزه اندیشه، محتوا و فکر فعالیت می کنیم اگر آثاری کیفیت نداشته باشد آورده مالی اش برای سیستم فرهنگی چه فایدهای دارد. ما افتخار می کنیم هفتمین کشور تولید کننده کتاب هستیم اما همه می دانند بخش عمده ای از کتاب ها کتاب سازی است و این آمار آمار قابل دفاعی نیست. حوزه فرهنگ حوزه کیفیت است و چون غافل شدیم با این مشکلات مواجه می شویم. سینمای ما اگر آورده اش به لحاظ اخلاقی ، انسانی، اجتماعی چیزی برای نظام جامعه نداشته باشد نمی تواند مطلوب ما باشد. وقتی فیلم اخلاق جامعه را از مسیر اصلی منحرف کند هر قدر هم فروش داشته باشد نمی تواند فیلمی در طراز جمهوری اسلامی و شاخصه های آن باشد. من معتقدم موضوعات زمین مانده زیاد است مخاطب ما ممکن است در سالن سینما فیلم را دنبال نکند اما ما قالب های متنوع نمایشی داریم ، شبکه خانگی و صدا و سیما می تواند موفق عمل کند. من می پذیرم یکی از مشکلات جدی ما مخاطب است که سختگیر در انتخاب شده و سخت به سالن سینما می آید. کارگردانان ما هم تلاش نمی کنند فیلمی بسازند که بتواند محتوای لازم را داشته باشد و مخاطب را راضی کند و به سالن سینما بیاورد.
«جشن تولد» فیلم تاریخ تحول سوریه است
درباره فیلم سینمایی «جشن تولد» این نکته را بگویم یک گروه با سرمایه گذاری شخصی بدون پشتوانه در داخل سوریه نزدیک به 200 کیلومتری داعش، فیلمبرداری کردند، کجا باید از این جوانان دفاع کند؟ این فیلم اکران نشده و معتقدم فیلم فروشی نخواهد داشت اما فیلم تاریخ تحول سوریه است. ده سال دیگر این فیلم ارزشمند است زیرا گروهی به عنوان مدافعین حرم به سوریه رفتند. امروز با توجه به این مهم که ایران در جنگ بوسنی نقش بسیار پررنگ و قابل دفاعی داشت اما هیچ فیلمی به جزء «خاکستر سبز» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نداریم. ممکن است امروز به لحاظ تاریخی به فیلم «جشن تولد» توجه نکنیم اما این فیلم جزء فیلم های آینده به شمار می آید فیلمی که باید نظام بسازد و بگوید ما در سوریه نقش پررنگی داشتیم.
با توجه به سبقه کارگردان در ساخت آثار و توفیق ایشان در حوزه مستند به نظر می رسد هنوز فیلمساز آمادگی برای حضور در سینمای حرفه ای ندارد و سوژه را ازبین می برد؟
باید ایشان پاسخ دهند. ما در حین تولید از این فیلم حمایت کردیم. هر کارگردانی که جرات کار در سوریه را دارد اعلام کند حتما انجمن در ساخت اثر کمک می کند. فیلم هم کم هزینه بود. از سرمایه گذارخصوصی فیلم که برای این کار در حوزه سوریه سرمایه گذاری کرده تشکر می کنم . قبول دارم کارگردان عجله کرده و دوست داشته سریع وارد حوزه داستانی شود و در قصه پردازی و برگردان تصویر مناسب، مشکل دارد اما فیلم قابل اعتناء و مهمی است که در آینده اهمیت آن بیشتر مشخص می شود.
انجمن درتولیدات اخیر خود به موضوعاتی چون فتنه، داعش توجه داشته. در حوزه مسایل اجتماعی با توجه به نیاز مخاطب و فیلم هایی که بعضاً ارزش های دینی را زیر سوال می برند قصد ندارید دراین حوزه فعالیت کنید؟
من خودم به این مساله باور دارم، یکی از مشکلاتی که در حوزههای تولید فعال و مرتبط با نهادها هستند در حوزه های یکدیگر دخالت می کنند. این کار مسئولیت فارابی و حوزه هنری است و ما باید در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و اخیرا مقاومت فعالیت کنیم اگر در این حوزه ها درست کار انجام دهیم رسالت مان را انجام دادیم. اما معتقدم وقتی کار به زمین ماند یک جایی باید نمونه سازی کند و تولیدات ما نمونه ای است و کارهای به زمین مانده را باید آستین همت بالا زد و کار انجام داد. سال گذشته براساس اتفاقات حوزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قصه ای نوشتیم و آماده تولید بود. هدف گذاری من هم این بود که به دنبال ساخت اثر فاخر نبودم جنس سینمای بدنه بود اما با کیفیت که مخاطب به سینما برود و با بخشی از آسیب ها آشنا شود که امکانش میسر نشد. در برنامه هایمان است. وقتی احساس نیاز می کنیم حتما وارد این حوزه می شویم ما هم مثل همه نهادها دچار مشکلات مالی هستیم.
چند فیلم از انجمن را در جشنواره فیلم فجر شاهد خواهیم بود؟
5 فیلم را تعهد تولید داریم. در مقایسه با سالهای گذشته آمار قابل توجه است امیدواریم بودجه ها را فراهم کنیم . واقع بینانه 2 کار صددرصد آماده نمایش در فجر است که «ماه گرفتگی» کار قابل قبولی شده است، تلاش می کنیم در جشنواره امسال شاهد آن باشیم. ما قصد نداریم کیفیت را فدای کمیت کنیم و باید به گونه ای باشد که پشتش ایستاد و دفاع کرد.
مینی سریال با موضوع داعش/ باز تولید «فرزند صبح»/ 8 فیلمنامه آماده برای تولید
برخی از آثار زمین مانده در مدیریت شما مشکلاتش مرتفع شد.
بله درباره این نوع فعالیتم با ذوق اعلام می کنم . بودجه ما تولیدی، مشارکتی و حمایتی است. فیلم «گزارش مریم» بیش از 6 سال از تولید آن می گذرد وبخشی از آن باقی مانده بود . ما با کارگردان مذاکره کردیم و برای جشنواره مقاومت فیلم آماده شد و در جشنواره نمایش داده شد. فیلمی که هزینه شده بود به ثمر رسید که یا در سینما یا در شبکه نمایش خانگی توزیع میشود. فیلم دیگری هم داریم با نام « شهابی از جنس نور» کار آقای اسلام لو اولین کار با موضوع داعش در لبنان ساخته شده است. با دوستان در مرکز گسترش صحبت کردیم قرار شد یک بودجه در اختیار کارگردان قرار گیرد تا کار به یک مینی سریال تبدیل شود و امکان نمایش آن درهفته بسیج ازتلویزیون فراهم شود.
فرزند صبح هم به سمتی می رود که امکان تولید نهایی آن فراهم میشود و آقای افخمی کارهای پس تولید را دوباره انجام خواهند داد. امیدواریم فیلم برای اکران آماده شود. کارهای به زمین مانده را در بخش حمایتی دنبال کردیم.
سال گذشته هدفگذاری ما این بود که درباره نگارش فیلم سینمایی که بتوانیم سالی به 20 هنرمند کمک کنیم که فیلمنامه بنویسند و از میان این 20 فیلمنامه یک اثر آماده شود ما برنده خواهیم بود. ما 20 فیلمنامه در انجمن داریم که 8 فیلمنامه آماده شده و یکی از آنها «سرگشته» است. دو سه فیلمنامه داریم که امیدواریم امکان تولید فراهم شود.
جشنواره مقاومت به سمتی می رود که از فیلمها رونمایی کند/ ناچار به پذیرش پردیس ملت شدیم/ جشنواره نمره خوبی می گیرد
جشنواره مقاومت هر دو سال یک بار برگزار می شود و هر دوره یک بخش از آن به دلیل بودجه اجرایی نمی شود.
اگر جشنواره را درست ارزیابی کنیم براساس توانمندی های موجود کار ارزنده ای بود . گرچه تا هدف گذاری جشنواره فاصله داریم اما واقع بینانه و منصفانه بعد از فجر دومین جشنواره جدی سینمای ایران است. برنامه ریزی خوبی شده بود دبیر جشنواره منظم و منضبط است شاید یکی از مشکلات، بخش های متنوع و زیادی داشت اما تا حدود زیادی به آنچه فکر می کردیم دست یافتیم. برخی منتقد جشنواره هستند که قابل احترام است. اگر به محتوا کاری نداشته باشیم یک امکان برای تبلیغ سینما است . مهم نیست جشنواره مقاومت یا فجر باشد. اول تا 9 مهر رسانه را در هر بعدی رصد کنید می بینید سینما موضوع جدی در آن مقطع است. اینکه در آن ایام نمایندگان محترم مجلس درگیر موضوع سینما می شود مهم است. دوستان نقد می کنند اما این مسایل را نمی بینند. وقتی رئیس کمیسیون وارد جشنواره می شود و با اهالی سینما صحبت می کند وقتی این نوع جشنواره برگزار می شود این بستر فراهم می شود و آورده هایی برای سینمای ایران دارد.
ما از فیلم های نمایش داده شده در جشنواره استفاده می کنیم، اما امسال از سه یا چهار فیلم رونمایی کردیم هدف گذاری این است که برویم به سمت جشنواره ای که اولین اکران فیلم ها در آن صورت گیرد. گروهی از هنرمندان شهرستان شناسایی می شوند . هنرمندان مستعد منطقه عراق، لبنان، سوریه، یمن کارگاه سینمایی می آیند و یاد می گیرند که بسیار مهم و تاثیرگذار است. حوزه فرهنگ برخلاف دیگر حوزه های با یک گل بهار می شود یک شاعر بزرگ به یکباره کم کاری شعرای دیگر را می پوشاند .
باید بپذیریم در جلسه سیاستگذاری ناچار شدیم پردیس ملت را انتخاب کنیم زیرا متاسفانه در مرکز شهر چنین جایی نیست. مخاطب به صورت طبیعی ریزش دارد با توجه به امکانات و بودجه فکر می کنم جشنواره نمره 20 نمی گیرد اما قطعا نمره خوبی می گیرد .
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *