ربا جامعه را به سمت انحطاط اجتماعی فرهنگی و اقتصادی سوق داده است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی ربا در سفره های مردم می آید لقمه حرام شده و قلب ها را سیاه می کند و جامعه به سمت انحطاط اجتماعی فرهنگی و اقتصادی پیش می رود.
خبرگزاری میزان -
حسین صمصامی در گفتگو با الف در مورد وضعیت فعلی بانکها و رباخواری اظهار داشت: یکی از مواردی که در قران کریم نقل شده است، بحث ربا است. لحنی و بیانی که خداوند متعال در مورد نفی ربا فرمودند نسبت به هیچ منکر دیگری قابلمقایسه نیست."ربا به مثابه جنگ باخدا و رسول خداست.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این موضوع را در اقتصاد ایران نگاه کنیم، زمانی که متغیرهای کلان اقتصادی را بررسی میکنیم مشخص میشود که رشد نقدینگی ما همیشه بالا بوده و بسیار بیشتر از رشد اقتصادی بوده است. به عنوان نمونه اطلاعات منتشره در سال 94 نشان میدهد که رشد نقدینگی حدود سی درصد و رشد اقتصادی حدود یک درصد است.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بخش قابلتوجهی(بیش از 80 درصد) از نقدینگی موجود در سیستم بانکی خلق میشود و این سیستم از طریق ارائه تسهیلات به بخش های اقتصادی این نقدینگی را هدایت میکند. سؤالی که مطرح میشود این است که چرا نقدینگی رشد میکند و رشد اقتصادی محدود است. این مشکل حکایت از یک بیماری دارد که منشأ آن سیستم بانکی است چرا که سیستم بانکی نمیتواند این نقدینگی را در مسیر صحیح خود هدایت کند
صمصامی ادامه داد: اگر بخواهیم کمی دقیقتر تحلیل کنیم که چرا چنین اتفاقی میافتد میتوانیم به متون علم اقتصاد سرمایهداری مراجعه کنیم. شاید بهترین تحلیلی که در ابتدا در اقتصاد در مورد چرایی عدم هدایت پول به بخش واقعی اقتصاد مطرح شده است توسط آقای کینز در سال 1936مطرح شده است. آقای کینز در کتابش در مورد دلایل ایجاد بحران بزرگ 1930 در نظام سرمایهداری مینویسد اگر در اقتصاد پس انداز میشود و تبدیل به سرمایهگذاری نمیشود به دلیل وجود بازار پول و نرخ بهرهای است که در این بازار تعیین میشود. این نرخ بهره از بازدهی سرمایهگذاری در بخش واقعی اقتصاد بیشتر است، لذا در این شرایط پول بهجای اینکه وارد فعالیت های واقعی شود وارد فعالیت های سفتهبازی میشود.
این اقتصاددان تصریح کرد: نرخ بهرهای که آقای کینز میگوید ربایی است که در اسلام تحلیل میشود، یعنی وجود این بهره موجب انحراف نقدینگی از بخش واقعی اقتصاد میشود و موجب میشود پس انداز به سرمایهگذاری تبدیل نشود.
وی همچنین در مورد اقتصاد ایران ادامه داد: در اقتصاد ایران شکی نیست که نظام بانکی ربوی عمل میکند و از آنجایی که عقود اسلامی در نظام بانکی بهدرستی اجرا نمیشود لذا ربا در دادن تسهیلات تحقق مییابد. سیستم بانکی با تثبیت نرخ سود علیالحساب در سپرده و نرخ سود در تسهیلات، نرخ سود را قطعی کرده است و با توجه به عدم اجرای صحیح عقود اسلامی نظام بانکی ربوی شده است. نکته مهم این است که بهرهای که در نظام بانکی تعیین میشود از بازدهی واقعی اقتصاد بیشتر است.
صمصامی تاکید کرد: خصوصاً در شرایط رکود این شکاف بیشتر شده است و موجب شده که این منابع به بخش واقعی اقتصاد و تولید هدایت نشود. درحالیکه اگر سیستم ربوی نبود یکی از نشانههای آن یکسان بودن نرخ بازدهی بخش واقعی با سود بانکی بود. در حال حاضر این مسئله همراه با توزیع نامتعادل نقدینگی(بیش از 95 درصد نقدینگی در اختیار 5درصد جامعه است)موجب شده تا نقدینگی اثرات مخربی را در جامعه بر جای بگذارد.بنابراین ربا موجب میشود تا بخش واقعی از بخش پولی جدا شود و پس انداز تبدیل به سرمایهگذاری نشود.
این کارشناس مسائل اقتصادی به آثار مخرب ربا در جامعه اشاره کرد و گفت: این تنها بخشی از آثار اقتصادی ربا ست. به لحاظ فرهنگی و اجتماعی آثار ربا بسیار وحشتناک است. وقتی ربا در سفرههای مردم میآید، لقمه حرام شده و قلبها را سیاه میکند. با قلب سیاه است که افراد در یک جامعه بهاصطلاح اسلامی به جنگ خدا و رسول خدا میروند و جامعه به سمت انحطاط اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی پیش می رود.
/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این موضوع را در اقتصاد ایران نگاه کنیم، زمانی که متغیرهای کلان اقتصادی را بررسی میکنیم مشخص میشود که رشد نقدینگی ما همیشه بالا بوده و بسیار بیشتر از رشد اقتصادی بوده است. به عنوان نمونه اطلاعات منتشره در سال 94 نشان میدهد که رشد نقدینگی حدود سی درصد و رشد اقتصادی حدود یک درصد است.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بخش قابلتوجهی(بیش از 80 درصد) از نقدینگی موجود در سیستم بانکی خلق میشود و این سیستم از طریق ارائه تسهیلات به بخش های اقتصادی این نقدینگی را هدایت میکند. سؤالی که مطرح میشود این است که چرا نقدینگی رشد میکند و رشد اقتصادی محدود است. این مشکل حکایت از یک بیماری دارد که منشأ آن سیستم بانکی است چرا که سیستم بانکی نمیتواند این نقدینگی را در مسیر صحیح خود هدایت کند
صمصامی ادامه داد: اگر بخواهیم کمی دقیقتر تحلیل کنیم که چرا چنین اتفاقی میافتد میتوانیم به متون علم اقتصاد سرمایهداری مراجعه کنیم. شاید بهترین تحلیلی که در ابتدا در اقتصاد در مورد چرایی عدم هدایت پول به بخش واقعی اقتصاد مطرح شده است توسط آقای کینز در سال 1936مطرح شده است. آقای کینز در کتابش در مورد دلایل ایجاد بحران بزرگ 1930 در نظام سرمایهداری مینویسد اگر در اقتصاد پس انداز میشود و تبدیل به سرمایهگذاری نمیشود به دلیل وجود بازار پول و نرخ بهرهای است که در این بازار تعیین میشود. این نرخ بهره از بازدهی سرمایهگذاری در بخش واقعی اقتصاد بیشتر است، لذا در این شرایط پول بهجای اینکه وارد فعالیت های واقعی شود وارد فعالیت های سفتهبازی میشود.
این اقتصاددان تصریح کرد: نرخ بهرهای که آقای کینز میگوید ربایی است که در اسلام تحلیل میشود، یعنی وجود این بهره موجب انحراف نقدینگی از بخش واقعی اقتصاد میشود و موجب میشود پس انداز به سرمایهگذاری تبدیل نشود.
وی همچنین در مورد اقتصاد ایران ادامه داد: در اقتصاد ایران شکی نیست که نظام بانکی ربوی عمل میکند و از آنجایی که عقود اسلامی در نظام بانکی بهدرستی اجرا نمیشود لذا ربا در دادن تسهیلات تحقق مییابد. سیستم بانکی با تثبیت نرخ سود علیالحساب در سپرده و نرخ سود در تسهیلات، نرخ سود را قطعی کرده است و با توجه به عدم اجرای صحیح عقود اسلامی نظام بانکی ربوی شده است. نکته مهم این است که بهرهای که در نظام بانکی تعیین میشود از بازدهی واقعی اقتصاد بیشتر است.
صمصامی تاکید کرد: خصوصاً در شرایط رکود این شکاف بیشتر شده است و موجب شده که این منابع به بخش واقعی اقتصاد و تولید هدایت نشود. درحالیکه اگر سیستم ربوی نبود یکی از نشانههای آن یکسان بودن نرخ بازدهی بخش واقعی با سود بانکی بود. در حال حاضر این مسئله همراه با توزیع نامتعادل نقدینگی(بیش از 95 درصد نقدینگی در اختیار 5درصد جامعه است)موجب شده تا نقدینگی اثرات مخربی را در جامعه بر جای بگذارد.بنابراین ربا موجب میشود تا بخش واقعی از بخش پولی جدا شود و پس انداز تبدیل به سرمایهگذاری نشود.
این کارشناس مسائل اقتصادی به آثار مخرب ربا در جامعه اشاره کرد و گفت: این تنها بخشی از آثار اقتصادی ربا ست. به لحاظ فرهنگی و اجتماعی آثار ربا بسیار وحشتناک است. وقتی ربا در سفرههای مردم میآید، لقمه حرام شده و قلبها را سیاه میکند. با قلب سیاه است که افراد در یک جامعه بهاصطلاح اسلامی به جنگ خدا و رسول خدا میروند و جامعه به سمت انحطاط اجتماعی – فرهنگی و اقتصادی پیش می رود.
/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *