دستاوردهای يک طرح ملی پس از یک سال
سامانه مدیریت چک (چکاوک) از سال 1394 توسط بانک مرکزی به منظور انتقال تصویر چک و تسریع در فرآیند تسویه چک های بین بانکی راه اندازی شد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ؛ به باور بسیاری از کارشناسان، طرح چکاوک- هم به لحاظ ابعاد و هم به جهت اصلاح فرایندهای سنتی و دارای قدمت بالای شبکهی بانکی- بزرگترین طرح اجرا شده در حوزهی بانکی کشور طی 5 سال گذشته به شمار می آید.
با آغاز تابستان 94 در «جشن پرواز چکاوک» بانک مرکزی میزبان آقای دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، اعضای شورای پول و اعتبار، مدیران عامل و کارشناسان شبکهی بانکی بود و ضمن رونمایی از طرح های بزرگ بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیک، از تلاش دستاندرکاران آن تقدیر و تشکر شد. در آن دیدار، از چکاوک به عنوان طرح ارزشمندی یاد شد که نظارت موثر بانک مرکزی، امکان رهگیری لحظه ای وضعیت چک های اشخاص، اتصال برخط به اطلاعات و سوابق مشتریان، ابلاغ سریع چک های برگشتی، تسریع در فرایند تسویه چک و شفاف سازی و امکان نظارت متمرکز بر نحوه و حجم تبادل چک های اشخاص را برای مردم به ارمغان آورده است.
در این جلسه ؛ دکتر جهانگیری، بانک مرکزی را «پیشتاز اجرای دولت الکترونیک» توصیف کرد و از تمرکز جدی دولت بر اجرای کامل برنامه های دولت الکترونیک به منظور تسهیل امور و آسایش بیشتر مردم خبر داد.
اکنون با گذشت یک سال از این رویداد مهم، موقعیت مناسبی فراهم شده است تا در جریان نشستی صمیمی، مزایا و معایب اجرای این طرح بررسی و از برنامههای آتی برای ارتقای کیفیت خدمات این سامانه جویا شویم. به همین منظور با دبیر کل بانک مرکزی به گفتگو نشستیم.
سید محمود احمدی طی سالهای اخیر علاوه بر وظایف دبیرکل، در برهه زمانی 94-1389 مسئولیت و راهبری حوزهی «فناوریهای نوین» بانک مرکزی را نیز برعهده داشته است. طی مدت یادشده، شاهد وقوع تحولات اساسی در عرصه بانکداری الکترونیک و اجرای طرح هایی همچون شاپرک و چکاوک بودیم.
این گفت و گو، تجلیل از زحمات کسانی است که موجبات عملیاتی شدن این طرح را فراهم کرده اند و روزها و شبهای سخت استقرار و فراگیر شدن این سامانهی بزرگ را لحظه به لحظه در استانهای کشور عزیزمان را تجربه و دنبال کرده اند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *