وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمان نابسامان است/ پرورش و خلاقیت قربانی آموزش
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه کنونی آموزشوپرورش کشورمان در نظام بینالمللی برپایه ۱۰۱ شاخص جهانی ۱۴۱ از ۱۸۷ است، گفت: قصد دارم آموزش و پرورش را از سکون و فرسودگی طبق نظر مقام معظم رهبری نجات دهم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی ، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 11 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیتش برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دفاع از برنامههای پیشنهادی خود با بیان اینکه امیدوارم بتوانم بعد از رأی اعتماد نمایندگان دین خود را نسبت به فرهنگیان و معلمان ادا کنم، گفت: در آستانه روز 13 آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم، روزی که خون پاک دانش آموزان در برابر دانشگاه تهران به زمین ریخته شد و پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.
برنامه پیشنهادی بر اساس چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و طبق خواست مقام معظم رهبری است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هایم در 4 بخش تدوین شده، اظهار داشت: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است.
نظام آموزش و پرورش بیماری ساختاری دارد/ مدرسه باید محور توسعه قرار گیرد
دانش آشتیانی ادامه داد: در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد: نگرانی امروز نسبت به آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست و باید تلاش کنیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت شود که نظام توسعه ای کشور به این انسان های کارآمد نیاز دارد.
وی با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند رشد متوازن است، اضافه کرد: آموزش و پرورش 13.5 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و در همین حال نظام آموزش عالی ما با بیش از 2 هزار و 500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما ببینید در شهرستان هایی هستیم که دانشگاه دارد اما با صندلی های خالی روبروست ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و به صورت شیفتی است و حتی در برخی مناطق هنوز مدارس کپری وجود دارد که این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است.
عدم تعادل ساختاری مانع مهم توسعه آموزش و پرورش است/ وضعیت نابسامان معیشتی و اقتصادی معلمان
دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارا هستند، گفت: از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند که این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برخی چالش های آموزش و پرورش اذعان کرد: برخی مسائلی که همه به آن اذعان داریم به عنوان آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه، در کنار اینها سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است.
پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است
وی با تأکید بر اینکه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است، ادامه داد: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف روبرو کرده است.
دانش آشتیانی ادامه داد: برون داد این وضعیت ساختاری، تصویری از آموزش و پرورش به وجود آورده که بد نیست بدانیم رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه 101 شاخص جهانی متأسفانه 141 از 187 است؛ نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون و فرسودگی است لذا کاری که می خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه های مقام معظم رهبری است که قصد دارم آموزش و پرورش را از سکون و جمود دربیاورم.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور فرسوده است، گفت: متأسفانه این نگاه را مانند یک موزه مقدس نگاه داشته ایم که که دست به آن نخورده و هر کس آمده است گوشه و کنارش را کمی کم و زیاد کرده است لذا باید نوسازی شود. در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیرمولد، برنامهریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است. دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت نمونه مشهود آن در نظام آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش اکثریت را دانش آموزان دختران ما تشکیل میدهند اما نقش خانمها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است، این نه به دلیل مسائل جنسیتی بلکه از نظر نگاه تربیتی نیاز است که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش استفاده شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چالش دیگر این وزارتخانه را کهنگی مدارس دانست و گفت: علاوه بر کهنگی مدارس، اقتصاد آموزش و پرورش نیز از دیگر مشکلات است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در این خصوص با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینهها میتوان قسمتی از مشکلات را برطرف کرد؛ اگرچه این مسئله در کوتاه مدت اتفاق نمیافتد علاوه بر اینکه باید در کلان برنامههای کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبههای جهانی بر اساس درصدی که ازGTP اختصاص پیدا میکند و آموزش و پرورش باید بیش از این تعلق گیرد.
دانشآشتیانی با بیان اینکه با همین منابع میتوان بهتر برای آموزش و پرورش هزینه کرد و مدیریت هزینه بهتری داشت، گفت: وضعیت کنونی اقتصاد آموزش و پرورش بدین شکل است که در سال 84 تا 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش به پرسنل اختصاص یافته و تنها حدود 9 درصد برای مسائل کیفی آموزش و پرورش هزینه شده است. در وضعیت کنونی نیز که 30 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است 98.5 درصد برای پرسنل و 1.5 درصد برای مسائل کیفی مدارس به آموزش و پرورش اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه برای 13 میلیون دانشآموز و 107 هزار مدارس فقط 400 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده، گفت: این میزان برای مسائل کیفی، تجهیزات مدارس و سایر موارد باید هزینه شود، البته بر اساس آخرین اطلاعات گفته شده 400 میلیارد نیز اختصاص نیافته و تنها حدود 200 میلیارد اختصاص یافته است که با این رویه مشکل آموزش و پرورش حل نخواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر آنکه برای گذر از وضع موجود باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشت، تصریح کرد: از این رو نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی هستیم تا از وضعیت فعلی خارج شویم.
احمدی دانش آشتیانی نگاه جدید به آموزش و پرورش را اینگونه ترسیم کرد : روح حاکم بر سند تحول باید به مسئله پرورش به معنای مهارتهای زندگی که دانشآموزان و محیط مدرسه باید کسب کنند باشد تا کارآمدی لازم به دست آید. این مهارتها باید با مواد درسی تلفیق شود تا سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ و در واقع پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند.
وی افزود: در این راستا باید از حافظهمحوری به خلاقیتمحوری از کمیتهای آموزشی به کیفیتهای پرورشی، فضای رقابتی غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی و انسانی دانش آموزان حرکت کرد.
برنامه پیشنهادی بر اساس چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش و طبق خواست مقام معظم رهبری است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هایم در 4 بخش تدوین شده، اظهار داشت: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است.
نظام آموزش و پرورش بیماری ساختاری دارد/ مدرسه باید محور توسعه قرار گیرد
دانش آشتیانی ادامه داد: در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد: نگرانی امروز نسبت به آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست و باید تلاش کنیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت شود که نظام توسعه ای کشور به این انسان های کارآمد نیاز دارد.
وی با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند رشد متوازن است، اضافه کرد: آموزش و پرورش 13.5 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و در همین حال نظام آموزش عالی ما با بیش از 2 هزار و 500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارد اما ببینید در شهرستان هایی هستیم که دانشگاه دارد اما با صندلی های خالی روبروست ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم و به صورت شیفتی است و حتی در برخی مناطق هنوز مدارس کپری وجود دارد که این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است.
عدم تعادل ساختاری مانع مهم توسعه آموزش و پرورش است/ وضعیت نابسامان معیشتی و اقتصادی معلمان
دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارا هستند، گفت: از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند که این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برخی چالش های آموزش و پرورش اذعان کرد: برخی مسائلی که همه به آن اذعان داریم به عنوان آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی با معلمان، گسست میان خانه و مدرسه، در کنار اینها سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است.
پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است
وی با تأکید بر اینکه پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است، ادامه داد: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده و اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف روبرو کرده است.
دانش آشتیانی ادامه داد: برون داد این وضعیت ساختاری، تصویری از آموزش و پرورش به وجود آورده که بد نیست بدانیم رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه 101 شاخص جهانی متأسفانه 141 از 187 است؛ نظام آموزش و پرورش ما گرفتار نوعی سکون و فرسودگی است لذا کاری که می خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه های مقام معظم رهبری است که قصد دارم آموزش و پرورش را از سکون و جمود دربیاورم.
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش کشور فرسوده است، گفت: متأسفانه این نگاه را مانند یک موزه مقدس نگاه داشته ایم که که دست به آن نخورده و هر کس آمده است گوشه و کنارش را کمی کم و زیاد کرده است لذا باید نوسازی شود. در نظام آموزش و پرورش ناکارآمد و غیرمولد، برنامهریزی و مدیریت از پویایی و تحرک دور شده است. دور شدن زنان از جایگاه مطلوب در مدیریت نمونه مشهود آن در نظام آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش اکثریت را دانش آموزان دختران ما تشکیل میدهند اما نقش خانمها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است، این نه به دلیل مسائل جنسیتی بلکه از نظر نگاه تربیتی نیاز است که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش استفاده شود.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چالش دیگر این وزارتخانه را کهنگی مدارس دانست و گفت: علاوه بر کهنگی مدارس، اقتصاد آموزش و پرورش نیز از دیگر مشکلات است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در این خصوص با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینهها میتوان قسمتی از مشکلات را برطرف کرد؛ اگرچه این مسئله در کوتاه مدت اتفاق نمیافتد علاوه بر اینکه باید در کلان برنامههای کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبههای جهانی بر اساس درصدی که ازGTP اختصاص پیدا میکند و آموزش و پرورش باید بیش از این تعلق گیرد.
دانشآشتیانی با بیان اینکه با همین منابع میتوان بهتر برای آموزش و پرورش هزینه کرد و مدیریت هزینه بهتری داشت، گفت: وضعیت کنونی اقتصاد آموزش و پرورش بدین شکل است که در سال 84 تا 85، 91 درصد از بودجه آموزش و پرورش به پرسنل اختصاص یافته و تنها حدود 9 درصد برای مسائل کیفی آموزش و پرورش هزینه شده است. در وضعیت کنونی نیز که 30 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش است 98.5 درصد برای پرسنل و 1.5 درصد برای مسائل کیفی مدارس به آموزش و پرورش اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه برای 13 میلیون دانشآموز و 107 هزار مدارس فقط 400 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده، گفت: این میزان برای مسائل کیفی، تجهیزات مدارس و سایر موارد باید هزینه شود، البته بر اساس آخرین اطلاعات گفته شده 400 میلیارد نیز اختصاص نیافته و تنها حدود 200 میلیارد اختصاص یافته است که با این رویه مشکل آموزش و پرورش حل نخواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تأکید بر آنکه برای گذر از وضع موجود باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشت، تصریح کرد: از این رو نیازمند برنامه ریزی و اقدامات تدریجی هستیم تا از وضعیت فعلی خارج شویم.
احمدی دانش آشتیانی نگاه جدید به آموزش و پرورش را اینگونه ترسیم کرد : روح حاکم بر سند تحول باید به مسئله پرورش به معنای مهارتهای زندگی که دانشآموزان و محیط مدرسه باید کسب کنند باشد تا کارآمدی لازم به دست آید. این مهارتها باید با مواد درسی تلفیق شود تا سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ و در واقع پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند.
وی افزود: در این راستا باید از حافظهمحوری به خلاقیتمحوری از کمیتهای آموزشی به کیفیتهای پرورشی، فضای رقابتی غیراخلاقی در مدارس به فضای اخلاقی و انسانی دانش آموزان حرکت کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *