انعقاد قرارداد ۶۲ میلیارد تومانی خروج مغروقهها از آبراه اروند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انعقاد قرارداد ۶۲.۵ میلیارد تومانی وزارت راه برای خارجسازی مغروقهها از آبراه اروند گفت: برای لایروبی اروندرود به موافقت مقامات امنیتی ایران و عراق نیاز است و عملیات لایروبی این رود استراتژیک پس از اتمام خارجسازی مغروقهها اجرا میشود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ،عباس آخوندی گفت: امیدواریم پس از گذشت سالها از پایان جنگ، لایروبی اروندرود آغاز شود و مقدمات کار حقوقی بینالملل نیز به شکلی پیگیری شده که بتوان این مهم را به راحتی انجام داد.
وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر بین ایران و عراق باید توافق بین دو کشور صورت گیرد، گفت: امید است که توافقات دو طرف در خصوص لایروبی اروندرود به نتیجه مثبت برسد و بلافاصله پس از خارج سازی مغروقههای آبراه اروند عملیات لایروبی انجام شود.
آخوندی حجم لایروبی مورد نیاز آبراه اروند را ۱۲میلیون متر مکعب برآورد کرد و گفت: حجم لایروبی اروند بسیار بالاست و اگر میخواهیم به عمق مطلوب برسیم باید حجم لایروبی به ۳۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه لایروبی اروندرود، پرهزینه و گران است، افزود: بدون خارج سازی مغروقه ها و لایروبی این رودخانه، نوسازی بندر خرمشهر ناقص می ماند.
وزیر راه و شهرسازی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر و دریانوردی خرمشهر را پنج میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل وجود مغروقه ها و مشکلات لایروبی پایین است.
آخوندی در بخش دیگری هدف از سفر خود به خرمشهر را بازدید از روند اجرای عملیات خارج سازی مغروقه ها دانست و گفت: قراردادی با مشارکت بخش خصوصی به میزان ۶۲۵ میلیارد ریال برای خارج سازی ۳۹ مغرقه باقی مانده از جنگ تحمیلی در آب راه اصلی اروند، منعقد شده و چهار فروند مغروقه دیگر طی قرارداد دیگری با بخش خصوصی خارج سازی می شود.
آخوندی با بیان اینکه این قرارداد با عنوان ۳۹+۴ معروف است، گفت: تاکنون از این تعداد ۱۱ فروند خارج سازی شده است.
وی اظهار داشت: ۱۸ فروند شناور مغروقه نیز سمت عراق وجود دارد و برای خارج سازی آن با طرف عراقی مذاکره شده و این مهم به توافق دو طرف در سطح مقامات امنیتی براساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر نیاز دارد.
وی ادامه داد: کار بسیار پرهزینه و گران قیمتی است و نهایتا بدون نجات مغروقه ها و لایروبی تمام کارهایی که برای نوسازی بندر خرمشهر انجام دادیم بی فایده و زحمات نیز ناقص می ماند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امکانات بندری بسیار خوبی داریم و این بندر امکان تخلیه و بارگیری پنج میلیون تن کالا را در طول سال دارد ولی اکنون به دلیل مشکلاتی که در آبراهه داریم زیر ظرفیت کار می کنیم. اقدامات زیادی را در راستای نوسازی بندر و نجات مغروقه ها انجام دادیم و مکاتبات متعددی را هم برای نجات مغروقه ها با طرف عراقی داشتیم
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح پایانه مسافری مرزی در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت: یکی از بزرگترین پایانه مسافری مرزی شلمچه برای آسان سازی عبور زائران اربعین حسینی به زودی افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: در بندر خرمشهر بحث کشتیرانی بین ایران و عراق را فعال کردیم که می توانند به راحتی زائران حسینی را جابه جا کنند. از مرز زمینی شلمچه نیز زائران جابه جا می شوند و خوشبختانه پایانه شلمچه ساخته شده و امیدواریم که تا قبل از اربعین به صورت رسمی افتتاح شود. این پایانه یکی از بهترین و زیباترین پایانه های کشور و دارای ظرفیت های بسیار خوبی است
آخوندی با بیان اینکه بخش عمده زیرساخت های خدمت رسانی به زائران اربعین فراهم شده است، افزود: پایانه مسافری مرز چذابه نیز احداث شده و محور اهواز به سمت چذابه نیز درحال تعریض و افزایش ظرفیت است.
وی در ادامه گفت: بخش زمینی ریلی از جمله چند رام قطار از سمت اهواز به شلمچه به صورت رفت و برگشت پیش بینی شده است.
وی گفت: خط کشتیرانی و خط دریایی بین ایران وعراق از بندر خرمشهر به بصره فعال شده و امید است که بتوان در این مسیر به زائران خدمات رسانی کرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پایانه چذابه نیز احداث شده و اهواز به چذابه را هم توسعه دادیم که بخش عمده از کارها تا قبل از اربعین آماده می شود. برای انتقال زائران از اهواز به شلمچه از طریق ریل نیز اقدامات لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: تسهیلات لازم را برای خدمات رسانی به زائران در ایام اربعین در خوزستان فراهم شده است.
آخوندی عنوان کرد: خط ریلی خرمشهر به بصره نیاز به یک پل پیچیده روی اروند دارد و ۳۲ کیلومتر از این خط ریلی در حوزه کشور عراق است و کار مشترکی است که باید با همکاری طرف عراقی انجام شود. تا این لحظه مذاکرات زیادی با عراقی ها داشتیم ولی به دلیل مشکلات مالی و مسائل ناامنی از نظر تأمین مالی هنوز پا پیش نگذاشته اند و امکان اینکه بخواهیم یک جانبه همه هزینه ها را از سمت ایران تأمین کنیم وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این کار باید با مشارکت مالی دو کشور باشد و ایرانی ها موافق هستند ولی عراق هم باید پاپیش بگذارد و اگر سودش برای آنها بیشتر نباشد ولی کمتر هم نیست. در صورت تأمین مالی طرف عراقی بلافاصله مناقصه برگزار می کنیم.
وی گفت: قطعا کار مشترک این طرح به صورت یک جانبه با هزینه های هنگفت کاری درستی نیست و باید منتظر باشیم که عراقی ها نیز در این طرح مشارکت مالی داشته باشند.
آخوندی با بیان اینکه برای تهیه نقشه ها و امکان برگزاری مناقصه آمادگی کامل را داریم، گفت : به محض تامین مالی از سوی طرف عراقی کار احداث ریل خرمشهر- بصره آغاز می شود.
در پایان این بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه های بندر، تفاهمنامه ای بین سازمان منطقه آزاد اروند و مدیرکل راه آهن جنوب غرب برای احداث خط راه آهن بندر امام خمینی - خرمشهر منعقد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر بین ایران و عراق باید توافق بین دو کشور صورت گیرد، گفت: امید است که توافقات دو طرف در خصوص لایروبی اروندرود به نتیجه مثبت برسد و بلافاصله پس از خارج سازی مغروقههای آبراه اروند عملیات لایروبی انجام شود.
آخوندی حجم لایروبی مورد نیاز آبراه اروند را ۱۲میلیون متر مکعب برآورد کرد و گفت: حجم لایروبی اروند بسیار بالاست و اگر میخواهیم به عمق مطلوب برسیم باید حجم لایروبی به ۳۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه لایروبی اروندرود، پرهزینه و گران است، افزود: بدون خارج سازی مغروقه ها و لایروبی این رودخانه، نوسازی بندر خرمشهر ناقص می ماند.
وزیر راه و شهرسازی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر و دریانوردی خرمشهر را پنج میلیون تن در سال عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل وجود مغروقه ها و مشکلات لایروبی پایین است.
آخوندی در بخش دیگری هدف از سفر خود به خرمشهر را بازدید از روند اجرای عملیات خارج سازی مغروقه ها دانست و گفت: قراردادی با مشارکت بخش خصوصی به میزان ۶۲۵ میلیارد ریال برای خارج سازی ۳۹ مغرقه باقی مانده از جنگ تحمیلی در آب راه اصلی اروند، منعقد شده و چهار فروند مغروقه دیگر طی قرارداد دیگری با بخش خصوصی خارج سازی می شود.
آخوندی با بیان اینکه این قرارداد با عنوان ۳۹+۴ معروف است، گفت: تاکنون از این تعداد ۱۱ فروند خارج سازی شده است.
وی اظهار داشت: ۱۸ فروند شناور مغروقه نیز سمت عراق وجود دارد و برای خارج سازی آن با طرف عراقی مذاکره شده و این مهم به توافق دو طرف در سطح مقامات امنیتی براساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر نیاز دارد.
وی ادامه داد: کار بسیار پرهزینه و گران قیمتی است و نهایتا بدون نجات مغروقه ها و لایروبی تمام کارهایی که برای نوسازی بندر خرمشهر انجام دادیم بی فایده و زحمات نیز ناقص می ماند.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: امکانات بندری بسیار خوبی داریم و این بندر امکان تخلیه و بارگیری پنج میلیون تن کالا را در طول سال دارد ولی اکنون به دلیل مشکلاتی که در آبراهه داریم زیر ظرفیت کار می کنیم. اقدامات زیادی را در راستای نوسازی بندر و نجات مغروقه ها انجام دادیم و مکاتبات متعددی را هم برای نجات مغروقه ها با طرف عراقی داشتیم
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش از افتتاح پایانه مسافری مرزی در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت: یکی از بزرگترین پایانه مسافری مرزی شلمچه برای آسان سازی عبور زائران اربعین حسینی به زودی افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: در بندر خرمشهر بحث کشتیرانی بین ایران و عراق را فعال کردیم که می توانند به راحتی زائران حسینی را جابه جا کنند. از مرز زمینی شلمچه نیز زائران جابه جا می شوند و خوشبختانه پایانه شلمچه ساخته شده و امیدواریم که تا قبل از اربعین به صورت رسمی افتتاح شود. این پایانه یکی از بهترین و زیباترین پایانه های کشور و دارای ظرفیت های بسیار خوبی است
آخوندی با بیان اینکه بخش عمده زیرساخت های خدمت رسانی به زائران اربعین فراهم شده است، افزود: پایانه مسافری مرز چذابه نیز احداث شده و محور اهواز به سمت چذابه نیز درحال تعریض و افزایش ظرفیت است.
وی در ادامه گفت: بخش زمینی ریلی از جمله چند رام قطار از سمت اهواز به شلمچه به صورت رفت و برگشت پیش بینی شده است.
وی گفت: خط کشتیرانی و خط دریایی بین ایران وعراق از بندر خرمشهر به بصره فعال شده و امید است که بتوان در این مسیر به زائران خدمات رسانی کرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پایانه چذابه نیز احداث شده و اهواز به چذابه را هم توسعه دادیم که بخش عمده از کارها تا قبل از اربعین آماده می شود. برای انتقال زائران از اهواز به شلمچه از طریق ریل نیز اقدامات لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: تسهیلات لازم را برای خدمات رسانی به زائران در ایام اربعین در خوزستان فراهم شده است.
آخوندی عنوان کرد: خط ریلی خرمشهر به بصره نیاز به یک پل پیچیده روی اروند دارد و ۳۲ کیلومتر از این خط ریلی در حوزه کشور عراق است و کار مشترکی است که باید با همکاری طرف عراقی انجام شود. تا این لحظه مذاکرات زیادی با عراقی ها داشتیم ولی به دلیل مشکلات مالی و مسائل ناامنی از نظر تأمین مالی هنوز پا پیش نگذاشته اند و امکان اینکه بخواهیم یک جانبه همه هزینه ها را از سمت ایران تأمین کنیم وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این کار باید با مشارکت مالی دو کشور باشد و ایرانی ها موافق هستند ولی عراق هم باید پاپیش بگذارد و اگر سودش برای آنها بیشتر نباشد ولی کمتر هم نیست. در صورت تأمین مالی طرف عراقی بلافاصله مناقصه برگزار می کنیم.
وی گفت: قطعا کار مشترک این طرح به صورت یک جانبه با هزینه های هنگفت کاری درستی نیست و باید منتظر باشیم که عراقی ها نیز در این طرح مشارکت مالی داشته باشند.
آخوندی با بیان اینکه برای تهیه نقشه ها و امکان برگزاری مناقصه آمادگی کامل را داریم، گفت : به محض تامین مالی از سوی طرف عراقی کار احداث ریل خرمشهر- بصره آغاز می شود.
در پایان این بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه های بندر، تفاهمنامه ای بین سازمان منطقه آزاد اروند و مدیرکل راه آهن جنوب غرب برای احداث خط راه آهن بندر امام خمینی - خرمشهر منعقد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *