ایجاد ۱۰ دوره مشترک میان دانشگاه های ایرانی و خارجی
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: تا پایان دولت یازدهم ایجاد ۱۰ دوره مشترک با دانشگاههای معتبر خارجی هدف گذاری شده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ،حسین سالار آملی در نشست اعضای کمیته اولیه نظارت و هماهنگی بر ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر به ترازهای بین المللی گفت: اکنون یک درصد تولید علم دنیا توسط ایران صورت می گیرد که با افزایش همکاری های بین المللی با دانشگاه های معتبر دنیا می توانیم ضمن کاهش هزینه های پژوهش، سهم خود را در تولید علم دنیا افزایش دهیم.
وی افزود: کشورهای راهبردی و اولویت دار در زمینه همکاری های علمی مشخص شده اند و بر این اساس کشورهای چین، روسیه، آلمان، فرانسه، اتریش، ژاپن و کره جنوبی کشورهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های علمی بشمار می روند.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم افزود: کشورهای همسایه و همجوار و کشورهای مسلمان نیز کشورهای هستند که در اولویت همکاری های علمی ایران هستند و در این راستا اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی عراقی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در ایران در حال تحصیل هستند.
سالار آملی اظهار داشت: افزایش همکاری های دانشگاهی بین المللی تاثیر مثبتی در ماندگاری نخبگان علمی در کشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز کمک می کند.
وی با اشاره به مراحل نهایی ایجاد دوره مشترک دکتری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشگاه های ماستریخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با دانشگاه کایست کره جنوبی گفت: تا پایان دولت یازدهم ایجاد ۱۰ دوره مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی هدف گذاری شده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: در سفر اخیر هیات ایرانی به ترکیه در خصوص تاسیس دانشکده حافظ در زمینه علوم اجتماعی با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه استانبول توافق شد.
سالارآملی تاسیس دانشگاه مشترک در سلمانیه عراق با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و ایجاد آزمایشگاه بیوتکنولوژی در دانشگاه دولتی لبنان توسط دانشگاه شهید بهشتی را از جمله اقدامات بین المللی صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه دیپلماسی علمی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از نظام های رتبه بندی بین المللی معیارهای خاصی را در زمینه آموزش و پژوهش اولویت رتبه بندی خود قرار می دهند، گفت: در زمینه انتخاب دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر به ترازهای بین المللی باید به همه این رتبه بندی ها به صورت ترکیبی توجه کنیم.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در تشریح نظام های رتبه بندی بین المللی خاطرنشان کرد: نظام رتبه بندی کیو اس به محور هدایت تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل در مراحل بالاتر، نظام رتبه بندی شانگهای به اعضای هیات علمی و محققان دارای جایزه نوبل و مدال فیلدز، نظام رتبه بندی لایدن به کیفیت مقالات پژوهشی، نظام رتبه بندی تامسون رویترز به تعداد مقالات پژوهشی و فعالیت های بین المللی توجه می کنند.
سالار آملی اضافه کرد: در سال های اخیر جایگاه دانشگاه های ایرانی در نظام رتبه بندی لایدن ارتقا یافته است زیرا تعداد مقالات برتر دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است و در کنار رشد کمی شاهد رشد کیفی نیز بوده ایم که باید این مسیر را تداوم ببخشیم.
وی گفت: همکاری های بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید از سطح رفت و آمد و امضای تفاهم نامه به مراحل بالاتری ارتقا یابد.
انتهای پیام/
وی افزود: کشورهای راهبردی و اولویت دار در زمینه همکاری های علمی مشخص شده اند و بر این اساس کشورهای چین، روسیه، آلمان، فرانسه، اتریش، ژاپن و کره جنوبی کشورهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های علمی بشمار می روند.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم افزود: کشورهای همسایه و همجوار و کشورهای مسلمان نیز کشورهای هستند که در اولویت همکاری های علمی ایران هستند و در این راستا اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی عراقی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در ایران در حال تحصیل هستند.
سالار آملی اظهار داشت: افزایش همکاری های دانشگاهی بین المللی تاثیر مثبتی در ماندگاری نخبگان علمی در کشور دارد و به استفاده بهتر از ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز کمک می کند.
وی با اشاره به مراحل نهایی ایجاد دوره مشترک دکتری توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر با دانشگاه های ماستریخت و دلفت هلند و دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با دانشگاه کایست کره جنوبی گفت: تا پایان دولت یازدهم ایجاد ۱۰ دوره مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی هدف گذاری شده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: در سفر اخیر هیات ایرانی به ترکیه در خصوص تاسیس دانشکده حافظ در زمینه علوم اجتماعی با مشارکت دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه استانبول توافق شد.
سالارآملی تاسیس دانشگاه مشترک در سلمانیه عراق با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و ایجاد آزمایشگاه بیوتکنولوژی در دانشگاه دولتی لبنان توسط دانشگاه شهید بهشتی را از جمله اقدامات بین المللی صورت گرفته در سال های اخیر در زمینه دیپلماسی علمی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه هر کدام از نظام های رتبه بندی بین المللی معیارهای خاصی را در زمینه آموزش و پژوهش اولویت رتبه بندی خود قرار می دهند، گفت: در زمینه انتخاب دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور در طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر به ترازهای بین المللی باید به همه این رتبه بندی ها به صورت ترکیبی توجه کنیم.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در تشریح نظام های رتبه بندی بین المللی خاطرنشان کرد: نظام رتبه بندی کیو اس به محور هدایت تحصیلی دانشجویان برای ادامه تحصیل در مراحل بالاتر، نظام رتبه بندی شانگهای به اعضای هیات علمی و محققان دارای جایزه نوبل و مدال فیلدز، نظام رتبه بندی لایدن به کیفیت مقالات پژوهشی، نظام رتبه بندی تامسون رویترز به تعداد مقالات پژوهشی و فعالیت های بین المللی توجه می کنند.
سالار آملی اضافه کرد: در سال های اخیر جایگاه دانشگاه های ایرانی در نظام رتبه بندی لایدن ارتقا یافته است زیرا تعداد مقالات برتر دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است و در کنار رشد کمی شاهد رشد کیفی نیز بوده ایم که باید این مسیر را تداوم ببخشیم.
وی گفت: همکاری های بین المللی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید از سطح رفت و آمد و امضای تفاهم نامه به مراحل بالاتری ارتقا یابد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *