جایگزینی شرایط پرداخت براساس میزان پیمایش ناوگان به جای میزان مسافر جابجا شده

19:30 - 02 آبان 1395
کد خبر: ۲۳۵۶۷۳
مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از اتمام پروژه مطالعاتی بررسی شیوه واگذاری خدمات حمل و نقل عمومی (اتوبوس) به بخش خصوصی و ارائه ضوابط شیوه مطلوب خبر داد.
به گزارش گروه جامعه ، محمد حسین نوروزی با اشاره به این که همواره ارتقاء بهره‌وری سیستم یکی از اهداف اصلی مدیران است گفت: خصوصی‌سازی یکی از بهترین روش‌های افزایش بهره‌وری بشمار می‌رود و بهره‌وری را می‌توان به اثربخشی (به معنای میزان دستیابی به هدف) و کارایی(میزان استفاده مطلوب از منابع موجود) تفکیک کرد.

وی عنوان کرد: بخش خصوصی در بازار رقابتی همواره نسبت به استفاده بهینه از منابع در اختیارش حساس بوده و به بهترین وجه ممکن از آن استفاده می‌کند تا به مدد فعالیت با حداقل هزینه در این بازار بتواند حداکثر سود ممکن را بدست آورد. اما وجود این بازار رقابتی تضمینی بر اثربخش بودن فعالیت‌های بخش خصوصی بشمار نمی‌رود، اینجاست که تعریف چگونگی حضور بخش خصوصی در بازار و نظارت قوی بر عملکرد آن می‌تواند منجربه ایجاد رقابت سازنده شده و باعث اثربخشی بیشتر سیستم شود.

مدیر مطالعات و برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تصریح کرد: خصوصی سازی اتوبوسرانی شهر تهران به عنوان یکی از ارکان حمل و نقل عمومی این کلان شهر در یک دهه گذشته فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: در پروژه مطالعاتی «بررسی شیوه واگذاری خدمات حمل و نقل عمومی (اتوبوس) به بخش خصوصی و ارائه ضوابط شیوه مطلوب» ضمن واکاوی تجربیات حاصل از این نوع واگذاری خدمات حمل و نقل عمومی در این مدت، تلاش شده است تا در قراردادهای جدید، نگرش و رویکرد جدیدی در نوع واگذاری خدمات مد نظر قرار گیرد.

نوروزی تصریح کرد: این مطالعه که بنابر اعلام نیاز شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به سرانجام رسیده است؛ نوع ضوابط و معیار های روش جدید واگذاری را جهت بهره برداری و استفاده در تهران و سایر کلانشهرهای ایران در اختیار کاشناسان امر قرار می دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *