ضرورت تعیین سهم رسانه‌ها، شهروندان و مسئولان در جرایم آگهی‌های تبلیغاتی

15:30 - 29 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۴۷۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مرتضوی بر لزوم تعیین سهم رسانه ها، شهروندان و مسئولان در جرایم آگهی های تبلیغاتی تأکید کرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری خراسان رضوی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بر لزوم تعیین سهم رسانه ها، شهروندان و مسئولان در جرایم آگهی های تبلیغاتی تأکید کرد.

سید امیر مرتضوی که در نشست هم اندیشی با موضوع ساماندهی آگهی های تبلیغاتی در مجتمع قضایی ولایت مشهد سخن می گفت ضمن تقدیر از رسانه های استان و تعامل مطلوبی که با دستگاه قضایی بویژه در زمینه ارتقاء آگاهی های عمومی و پیشگیری از جرم دارند گفت: رسانه ها یکی از منابع مورد رجوع مردم و مورد اعتماد شهروندان هستند و بر همین اساس بسیاری از افراد نیازها و احتیاجات خود را از همین طریق برطرف می‌کنند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه رسانه ها در سالم سازی جامعه و پیشگیری از وقوع جرم گفت: تجارب متعدد ما نشان می دهد در هر مسئله یا معضل اجتماعی که رسانه ها با قدرت و قوت وارد شده اند و نسبت به اطلاع رسانی در آن زمینه اقدام نموده و در زمینه ارتقاء آگاهی های عمومی شهروندان تلاش نموده اند شاهد پیشگیری از وقوع جرایم بوده ایم.

مرتضوی با تأکید بر اعتماد بالای مردم به مطالب مندرج در رسانه ها گفت: بهمین دلیل رسانه ها می بایست در درج مطالب بویژه در حوزه تبلیغات و آگهی های تبلیغاتی بسیار دقت کنند و تمام موازین قانونی و الزامات موجود را رعایت نمایند. وی با ذکر مصادیق متعددی از جرایم صورت گرفته بوسیله آگهی های تبلیغاتی گفت: برخی از شهروندان متأسفانه بدون تحقیق و پیگیری های لازم و تنها به صرف درج آگهی در یک رسانه اقداماتی را انجام می دهند که علاوه بر زمینه سازی برای ارتکاب یک جرم؛ خود نیز متضرر شده و گرفتار می شوند. بنابراین شهروندان نیز در هنگام مواجهه با آگهی های تبلیغاتی می بایست تحقیقات لازم در خصوص صحت و سقم مفاد مندرج در آگهی ها را به انجام برسانند و به صرف رؤیت یک آگهی تبلیغاتی اقدام نکنند. وی خاطر نشان کرد: رعایت دستورالعمل های قانونی در خصوص درج آگهی ها از سوی رسانه ها، مسئولان و شهروندان ضروری است و چه آنکه ریشه و دلیل تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی برخی از همین آگهی های تبیلغاتی است به عنوان نمونه برخاً شاهد درج آگهی تبلیغاتی صرفاً از طریق یک شماره تلفن هستیم که تعیین سهم رسانه ها، شهروندان و مسئولان در جرایم آگهی های تبلیغاتی ضروری به نظر می رسد.

معاون رئیس کل دادگستری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: اخیراً بحث آگهی های مربوط به خرید و فروش وام، کاریابی، امور پزشکی، بهداشتی، کالا، زمین و مسکن و غیره رشد چشم گیری داشته است و در همین زمینه به دلیل عدم رعایت موازین قانونی و عدم تحقیقات لازم در خصوص صحت و سقم این آگهی ها جرایم مختلفی روی داده و در موارد متعددی حتی سلامتی شهروندان نیز دچار مخاطره گشته است. بنابراین ضمن توصیه به شهروندان برای دقت در اقدامات براساس آگهی های تبلیغاتی، نقش رسانه ها نیز در وقوع جرایم احتمالی باید تعیین شده و مسئولان ذی ربط نیز باید در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل نمایند.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *