ناظم الشریعه: قرار بر ادامه همکاری باشد از هفته آینده کارمان را شروع می‌کنیم/ می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب در جهان آقایی کنیم

11:20 - 27 مهر 1395
کد خبر: ۲۳۳۷۱۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: کار ما تازه شروع شده و می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب در جهان آقایی کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، محمد ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان با حضور در نشست خبری درباره حضور موفق تیم ملی در جام جهانی اظهار داشت: ابتدا باید ایام سوگواری امام حسین (ع) را تسلیت و بابت موفقیت تیم ملی کشورمان تبریک بگویم. تشکر می‌کنم از کسانی که تلاش کردند تا فوتسال به جایگاه اصلی‌اش برسد، انشاءالله که توانسته باشیم جبران مافات کرده باشیم. بچه‌های فدراسیون با تمام مشکلاتی که داشتند کمک‌ و حمایت‌مان کردند با اینکه کار سختی بود. به نظرم خدا عزتی به این تیم داد که به این زودی‌ها فراموش شدنی نیست، اما تکرار شدنی است.

وی در ادامه افزود: کار ما تازه شروع شده و می‌توانیم با برنامه‌ریزی مناسب در جهان آقایی کنیم. با دیدگاه‌های مثبت‌‌تر و برنامه‌ریزی منظم‌تر می‌توانیم باز هم چنین مقامی را تکرار کنیم. آقای کی‌روش یک حرف خوبی می‌زند که من خیلی از آن استفاده می‌کنم. او می‌گوید باید خیلی به جزئیات توجه کنیم. متأسفانه در کشور ما کسی به جزئیات خیلی توجهی ندارد، اما همین جزئیات است که شخصیت یک تیم را تغییر می‌دهد و شخصیت تیم دیگر را به قهرمانی نزدیک می‌کند و می‌تواند دیدگاه مردم را به فوتسال تغییر دهد.


«امیدوارم سخت‌افزار فوتسال ما و همین‌طور سالن‌ها بهتر شوند»، ناظم‌الشریعه با بیان این جمله خاطر نشان کرد: در این یک سال و اندی که من کنار تیم ملی بودم کمبودهایی داشتیم که به آنها توجه نمی‌شد. ما سعی کردیم نگاه‌ها بیشتر متوجه فوتسال شود. همه مربی‌ها نیز الان خوشحال هستند، چون می‌دانند توجهات نسبت به فوتسال تغییر کرده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد. حالا مهم نیست چه کسی سرمربی باشد. من پس از قهرمانی با تیم ملی فوتسال در جام ملت‌های آسیا 2016 مصاحبه کردم و گفتم فیتیله فوتسال ما تازه روشن شده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و این فیتیله روزی تبدیل به مشعل شود.

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان ادامه داد: آن زمان خیلی‌ها این حرف‌ها را باور نمی‌کردند، ولی من به تیمم ایمان داشتم. کاری که ما شروع کرده‌ایم باید ادامه‌دار باشد، اگر می‌خواهیم روی سکو بمانیم. این روند خوب حمایت فدراسیون فوتبال و عموم رسانه‌ها را می‌طلبد. من در این مدت دنبال مصاحبه نبودم. در کل کادرفنی تیم ملی فوتسال با محجوبیت تلاش می‌کرد آرام آرام جلو برود و مشکلات فنی تیم را کم کند. تمرکز ما بیشتر روی ظرفیت تیم خودمان بود که خداوند پاداش این تمرکز و ساکت بودن را داد.


ناظم‌الشریعه در واکنش به طرح این موضوع که «به نظر می‌رسد نسبت به سال گذشته کمی پیرتر شده‌اید»، گفت: از چهره نمی‌توان همه چیز را حدس زد، به‌هر حال هر کسی در هر کاری که انجام می‌دهد باید یکسری فشارها را تحمل کند. وقتی شما دورتر می‌ایستید و متوجه می‌شوید نماینده 80 میلیون ایرانی هستید کار بسیار سخت می‌شود. البته مهم نیست برخی حرف‌ها را نباید گوش کرد، برخی‌ حرف‌ها را باید فقط شنید، اما بعضی مواقع باید هم حرف‌ها را بشنویم و هم به آن توجه کنیم.

وی افزود: عموم کشور این حالت را که به حاشیه نرویم دوست داشتند. هر کسی هم نظری می‌داد اما کادرفنی متین بود و ما عقل سلیم را به کار گرفتیم که می‌گفت باید راهی که به هدف می‌رسد را انتخاب کرد. ما خونسرد بودیم و سعی کردیم این خونسردی را نشان دهیم که همین موضوع تاثیر بسیار زیادی بر روی بازیکنان داشت.

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: آرامش و خونسردی کادرفنی بود که به بازیکنان کمک می‌کرد تا شرایط بهتری در زمین داشته باشند. بازیکنی که قرار است به زمین برود باید شرایطش عوض شود، باید اول به لحاظ روحی آماده می‌شد و بعد به لحاظ فنی، اما به‌صورت کلی با شما هم‌نظر هستم که همه این فشارها می‌تواند تأثیراتی بر چهره من نیز داشته باشد.

ناظم‌الشریعه در خصوص نقاط ضعف تیم ملی در دیدارهای اخیر تصریح کرد: چیزی که مسلم است بعد از هر بردی ضعف‌ها محو می‌شود، امروز همه می‌گویند ما سوم جهان شدیم، اما خودمان می‌دانیم که ضعف‌هایی داشتیم به خصوص در خط دفاع البته در حالت تهاجمی شرایط بهتری داشتیم.

وی ادامه داد: در فوتسال مثلی داریم که می‌گوید تیمی که گل می‌زند همیشه برنده نیست، اما تیمی که گل نمی‌خورد بازی را می‌برد. این احساس در تیم ما وجود داشت که می‌توانیم همیشه بهتر باشیم. در مقاطعی از بازی‌ها در دفاع بهتر بودیم و در مقاطعی در حالت تهاجمی. به‌عنوان مثال فیفا برای دیدار تیم ملی ایران مقابل برزیل آماری به ما داد که نشان داد تعدادهای پاس‌های ایران نسبت به برزیل بیشتر بود. این نشان می‌دهد ما حالت تهاجمی بهتری داشتیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان در مورد ضعف خط دفاعی تیمش خاطر نشان کرد: رفع کردن ضعف خط دفاع زمان می‌برد. من همه این مسائل را قبول دارم و می‌دانم که در کارمان ضعف‌هایی وجود دارد که در کمیته فوتسال هم در این مورد بحث شد و باید در آینده برای رفع این مسائل بکوشیم.

خبرنگاری از سرمربی تیم ملی فوتسال پرسید، آیا به کارتان به عنوان سرمربی ادامه خواهید داد یا نه، که وی گفت: وقتی به تهران رسیدیم گزارشگری این را از من پرسید و من داشتم خودمانی با او صحبت می‌کردم که گفتم بگذارید اول به شیراز برسیم و ببینیم حاج‌خانم اجازه می‌دهد به کارمان ادامه دهیم یا نه. اجازه خانواده خیلی مهم است. معتقدم اصلاً آدم نباید خودش را فریب بدهد. همه دوست دارند حتی تدارکاتچی تیم ملی باشند، اما حالا شرایط عوض شده و توقعات بالا رفته است. تمام دیروز را که با آقایان کفاشیان و افتخاری جلسه داشتیم در مورد این موضوعات صحبت کردیم. من گفتم باید همه چیز با برنامه‌ریزی جلو برود و در نهایت به یک جمع‌بندی کاملی برسیم. تمام تلاشی که باید را انجام می‌دهم تا بمانیم و به کارمان ادامه دهیم.

ناظم‌الشریعه در پاسخ به این سؤال که «آیا برای مسابقات جهانی آینده به تیم‌های پایه توجه خواهید داشت یا خیر؟»، گفت: دیروز با مدیران فدراسیون درباره همین موضوع صحبت کردیم. قرار شد من دو برنامه به فدراسیون فوتبال بدهم، یکی برای تیم‌های پایه که این برنامه چهار ساله است و دیگری برنامه برای تیم ملی فوتسال. ما با آقای مومنی جلسه داشتیم و تاریخ‌های فیفا و AFC را که می‌شود در آن روزها بازی برگزار کرد، درآوردیم. می‌خواهیم براساس آن برنامه‌ای به فدراسیون ارائه کنیم. اگر قرار باشد به همکاری خود با فدراسیون ادامه دهیم ان‌شاءالله از هفته آینده کارمان را شروع می‌کنیم. اولویت ما با تیم امید است که اردیبهشت‌ماه باید در مسابقات آسیایی شرکت کند که انتخابی المپیک جوانان بوینس‌آیرس است. تیم ملی ایران می‌تواند در تیم‌های پایه شرایط مناسب‌تری داشته باشد و فدراسیون فوتبال نیز دنبال این است که کار خود را خیلی سفت و سخت انجام دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قبول کردید که برای آینده نیز سرمربی تیم ملی باشید یا خیر، اظهار داشت: مدیران فدراسیون باید مرا قبول داشته باشند. این کادر چهار دوره جام جهانی را تجربه کرده و از بهترین‌های ایران است و کسی به آن دست نمی‌زند.


سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان تصریح کرد: کاری که ما انجام می‌دادیم با صداقت بود. ما به هیچ وجه دنبال پول نبودیم و در کل شخصیت انسان‌ها و تیم‌ها به پول نیست. ولی چیزی که تعیین شده است باید به کادر تیم برسد. ما تلاش می‌کنیم این روند خوب را به یک نتیجه برسانیم. دوست نداریم این مقام سومی تا سال‌های سال برای ما بماند و مثل دوره قبل که می‌گفتیم 24 سال پیش ما چهارم جهان شدیم درباره این مقام حرف بزنیم. اگر برنامه‌ریزی درستی می‌شد چهار سال پیش هم می‌شد چنین اتفاقی رخ دهد. باور کنید اگر به من همین الان بگویند تو دیگر در تیم ملی نباش من اصلا ناراحت نمی‌شوم. مربیان ایرانی پرچم‌شان بالاست و شخصیت فوتسال ما تغییر کرده است. موید این کلام این است که آقای اینفانتینیو به رختکن ما می‌آید و از ما تعریف می‌کند. به قول آقای کفاشیان فوتسال بیشتر به هوش بستگی دارد که ایرانیان این را دارند. شاید فیزیک بازیکنان ما بهتر از بازیکنان قزاقستان یا خیلی از کشورهای دیگر نبود، اما هوش آنها بیشتر و بهتر بود.


ناظم‌الشریعه درباره اینکه جای خالی استقلال و پرسپولیس در تیم ملی خالی است، خاطرنشان کرد: خیلی خوب می‌شود که بتوانیم آینده‌ای را ترسیم کنیم. همین‌طور تیم‌های بزرگی چون استقلال و پرسپولیس یا بعدا ذوب‌آهن و سپاهان به فوتسال بیایند. ولی نکته مهم این است که نباید به فوتسال از بالا نگاه شود. فوتسال با فوتبال متفاوت است و شخصیت این دو رشته و طرفداران‌شان نیز با هم فرق می‌کنند. اگر تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس مانند گذشته بیایند و فقط بخواهند تیمی در فوتسال داشته باشند، فایده‌ای ندارد. البته بزرگترین حُسن آن این است که اگر تیمی مثل استقلال به شیراز برود، 5 هزار هوادار به سالن می‌آید و باشگاه شیرازی مجبور می‌شوند که سالنی 10 هزار نفری بسازند! حضور این تیم‌ها در نرم‌افزار و سخت‌افزار فوتبال ما اثر دارد. امیدوارم اگر استقلال و پرسپولیس بیایند با دیدگاهی جدید روی فوتسال سرمایه‌گذاری کنند.

وی در خصوص ایجاد تغییرات در ترکیب تیم ملی به‌عنوان مثال فرصت اندک برای بازی محمد طاهری در جام جهانی گفت: من در ابتدا این مسئله را بگویم که ما می‌دانستیم تیم‌مان کامل نیست و نسبت به رقابت‌های آسیایی ضعف داریم. یکی از دلایل ضعف‌مان خط دفاع بود و دلیل دیگر مصدومیت بازیکنانی مثل کشاورز و حمید احمدی، اما لیست‌مان را یک ماه قبل از این اتفاقات رد کرده بودیم. البته استراتژی‌مان این بود که برای هر بازی یک برنامه جداگانه داشته باشیم. خدا هم کمک کرد در یک بازی کشاورز برای‌مان بازی کند و در بازی دیگر سایر بازیکنان.


سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان ادامه داد: آقای هاشم‌زاده فیلم بازی قبلی ما را آنالیز می‌کرد و آقای صانعی فیلم بازی حریفان‌مان را. ما با امکانات کم کارهای زیادی انجام دادیم و از حریفان‌مان شناخت زیادی داشتیم، همچنین آنالیز و شناخت بالایی از تیم خودمان داشتیم. به هر حال بازیکنان بزرگی کردند، مثلاً طاهری بزرگی کرد و طوری بازیکنان را در بازی با برزیل ساپورت کرد که اگر در تمام بازی‌های‌مان فیکس هم بود باز به این حد تأثیرگذار نمی‌شد. همه بازیکنان ما روح بزرگی داشتند، اما تأکید می‌کنم آنهایی که همراه ما بودند به تاکتیک و شرایط ذهنی ما می‌خوردند، اما بقیه بازیکنان فوتسال هم بسیار بازیکنان خوبی هستند.

ناظم‌الشریعه در مورد پنالتی زدن در جام جهانی تأکید کرد: ما قبل از هر پنالتی باید بازیکنان را به لحاظ روحی آماده می‌کردیم، به‌عنوان مثال در بازی با برزیل سه بار طاهری را رد کردیم که پنالتی نزند، بعد از انتخاب حسن‌زاده به عنوان پنالتی‌زن اول دنبال نفر دوم بودیم که طاهری دستش را بالا برد، اما من نپذیرفتم.

وی ادامه داد: کمی جو را عوض کردیم. گفتیم و خندیدیم و دوباره در جمع بازیکنان پرسیدم چه کسی پنالتی دوم را می‌زند که بار دوم هم طاهری دستش را بلند کرد، اما به او گفتم تو گرم نکردی حداقل با توپ برو پشت دروازه کمی بدنت را گرم کن، برای سومین‌بار از بازیکنان پرسیدم که چه کسی حاضر است پنالتی دوم را بزند که برای سومین بار طاهری دستش را بلند کرد و گفت من می‌زنم، من هم به او گفتم حتما پنالتی‌ات را به گل تبدیل خواهی کرد. انتخاب در این لحظه بسیار سخت بود. اگر پنالتی طاهری گل نمی‌شد همه می‌پرسیدند سرمربی چطور این بازیکن را انتخاب کرد، اما محمد شانسش را امتحان کرد و خداوند هم به او کمک کرد.


سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان در پاسخ به این سؤال که «چه برنامه‌ای برای جایگزینی بازیکنانی که از فوتسال خداحافظی کرده‌اند یا در آینده‌ای نزدیک این کار را انجام می‌دهند دارید؟»، که او گفت: سن در فوتسال اصلاً مهم نیست و بازیکن تا وقتی توانایی و هوش دارد و دستگاه‌های بدنش جواب می‌دهد باید بازی کند. امثال مهدی جاویدی، محمد کشاورز، افشین کاظمی یک شبه ستاره نشده‌اند، شاید اسماعیل‌پور به خاطر گل‌های زیبایی که به ثمر رساند به عنوان ستاره تیم ملی مطرح شد، اما همه بازیکنان ما ستاره بودند.

ناظم‌الشریعه افزود: ما برای جایگزین کردن بازیکنانی که قصد خداحافظی دارند، از سال گذشته کارمان را شروع کردیم. به‌عنوان مثال می‌دانستم که کشاورز قرار است خداحافظی کند، اما او با ما به جام جهانی آمد و مقابل برزیل هم به گلزنی پرداخت. عزت را خدا می‌دهد. این مسائل به حرف نیست به عمل است. همین محمد کشاورز دو گل به ثمر رساند که می‌تواند او را جاودانه کند. درست مثل گلی که خداداد عزیزی در ملبورن به ثمر رساند و ما به جام جهانی 98 رفتیم. گل اولی که زد در فینال جام ملت‌های آسیا بود و گل دوم را مقابل تیم ملی برزیل زد و با همین گل‌ها جاودانه شد.


وی افزود: شاید سعید افشار هم حقش بود که به تیم ملی دعوت شود، اما استراتژی ما استفاده از کشاورز بود. در جایگاهی که من هستم هیچ چیز مهم‌تر از برد نیست، چون همه کارمان را پیگیری و بررسی می‌کنند. سعید افشارها باید در آینده بیایند و اصلاً در المپیک بوینس‌آیرس چنین بازیکنانی می‌توانند خودشان را ثابت کنند. این بچه‌ها سال‌ها زحمت کشیدند تا اصغر حسن‌زاده، محمد هاشم‌زاده، محمد کشاورز تا مثل دیگر ستاره‌های کشورمان بشوند. آنها سرمایه مملکت‌مان هستند.


سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان در پایان گفت: روز اولی که سرمربی تیم ملی فوتسال شدم گفتم بین ریا و تظاهر به اندازه یک موی سر فاصله داریم. باید بشناسیم که چه کسانی کار می‌کنند، اشاعه فرهنگ می‌کنند و صداقت دارند. تمام تلاش کادر فنی این بود که صداقت خود را نشان دهیم. عزت را خدا می‌دهد. یک سال با همه سختی‌هایی که داشتیم کار کردیم، خدا هم کمک کرد تا نتیجه بگیریم، اما من دست همه مربیان کشورمان را می‌بوسم و از آنها بابت حمایت‌شان ممنونم، امیدوارم هر کسی که در هر جایگاهی کار می‌کند صادق باشد و این صداقت را نشان دهد.

در پایان این نشست محمد هاشم‌زاده مربی تیم ملی فوتسال کشورمان با قدردانی از رسانه‌ها، فدراسیون فوتبال، اهالی جامعه فوتسال گفت: از همه ممنونم بابت همه حمایت‌هایی که بود و باعث شد ما یک تیم مقتدر بسازیم.

وی ادامه داد: حالا دیگر نگاه‌ها به تیم ما به صورت کامل عوض شده است، ان‌شاءالله که تیم فوتسال کشورمان همین روند را ادامه دهد و با اقتدار راهش را برود اما حمایت‌ها باید ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *