91 دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاههای برتر جهان
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاههای برتر ایران در دنیا معرفی شدند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه جامعه ، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاههای برتر ایران در دنیا معرفی شدند.
در این جلسه کیفیت مقالات پژوهشی کشور درگزارشی که توسط معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود، مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیتهای پژوهشی به سمت نوآوری، بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور؛ روند کیفی این فعالیت ها براساس اطلاعات موجود در پایگاههای معتبرعلم سنجی بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ادمه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسونرویترز، مبنی بر رتبه بندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی در این رتبه بندی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبه بندی مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با اشاره به این موضوع که بر اساس این آمار و در حالی که دانشگاههای کشورمان در بین 75 دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص ندادهاند، اشاره شد که بر اساس رتبه بندی 5 هزار و 147 دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال 2016 که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، 91 دانشگاه و مؤسسه همچنین در این گزارش با اشاره به این موضوع که 8/2 درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بین المللی در سال 2014 ، در نشریاتی چاپ شده که در فهرست 110 نشریه غیر معتبر که توسط وزارت علوم منتشر شده قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از 11/42 درصد در سال 2011 به میزان فوق الذکر نیز مورد اشاره قرارگرفته است.
در ادامه گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم بندی نشریات مورد بررسی قرار گرفت و با اشاره به تقسیم بندی نشریات علمی به 5 دسته نشریات جعلی، غیر معتبر، کماعتبار، معتبر و عالی پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و توجه به این موضوع که به روز کردن فهرست نشریات معتبر در جهتدهی به پژوهش کشور موثرتر است، ارائه این فهرست و به روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن شامل، راه اندازی شبکه علمی کشور به منظور رصد و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی، تقویت و توسعه دورههای پسا دکترا در دانشگاههای معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگر، ارتقاء جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفه ای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهشهای علمی، تسریع در رفع خلاء قانونی به منظور برخورد با تقلبهای علمی و جلوگیری از برگزاری همایشهای غیر معتبر می شود.
در این جلسه کیفیت مقالات پژوهشی کشور درگزارشی که توسط معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شده بود، مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
در ابتدای این گزارش و با اشاره به لزوم حرکت فعالیتهای پژوهشی به سمت نوآوری، بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی و تلاش برای حل مشکلات کشور؛ روند کیفی این فعالیت ها براساس اطلاعات موجود در پایگاههای معتبرعلم سنجی بین المللی مورد ارزیابی قرار گرفت.
در ادمه این گزارش با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسونرویترز، مبنی بر رتبه بندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی در این رتبه بندی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبه بندی مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه این گزارش با اشاره به این موضوع که بر اساس این آمار و در حالی که دانشگاههای کشورمان در بین 75 دانشگاه نوآور و برتر آسیا و اقیانوسیه جایگاهی را به خود اختصاص ندادهاند، اشاره شد که بر اساس رتبه بندی 5 هزار و 147 دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال 2016 که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شده، 91 دانشگاه و مؤسسه همچنین در این گزارش با اشاره به این موضوع که 8/2 درصد از مقالات چاپ شده ایرانی در نشریات بین المللی در سال 2014 ، در نشریاتی چاپ شده که در فهرست 110 نشریه غیر معتبر که توسط وزارت علوم منتشر شده قرار دارند؛ روند نزولی این تعداد از 11/42 درصد در سال 2011 به میزان فوق الذکر نیز مورد اشاره قرارگرفته است.
در ادامه گزارش معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، پس از بررسی فعالیت سامانه ارزیابی نشریات علمی وزارت علوم، اقدامات دانشگاه شهید بهشتی در تقسیم بندی نشریات مورد بررسی قرار گرفت و با اشاره به تقسیم بندی نشریات علمی به 5 دسته نشریات جعلی، غیر معتبر، کماعتبار، معتبر و عالی پیشنهاد شد با توجه به تجربه دانشگاه شهید بهشتی به عنوان نمونه و توجه به این موضوع که به روز کردن فهرست نشریات معتبر در جهتدهی به پژوهش کشور موثرتر است، ارائه این فهرست و به روز رسانی آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن شامل، راه اندازی شبکه علمی کشور به منظور رصد و نظارت بر فعالیتهای پژوهشی، تقویت و توسعه دورههای پسا دکترا در دانشگاههای معتبر به عنوان پایه و اساس تربیت پژوهشگر، ارتقاء جایگاه پژوهش در روند جذب و ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها، توجه به اخلاق علمی و اخلاق حرفه ای در بخش پژوهش، دقت و موشکافی در بررسی کیفی پژوهشهای علمی، تسریع در رفع خلاء قانونی به منظور برخورد با تقلبهای علمی و جلوگیری از برگزاری همایشهای غیر معتبر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *