سوءاستفاده از دفترچههای درمانی تامین اجتماعی، تخلف محسوب میشود
مطابق قانون تامین اجتماعی، سوء استفاده و یا اجازه دادن برای سوء استفاده از دفترچه های درمانی، تخلف محسوب شده و مجازاتهایی برای آن پیش بینی شده است.
به گزارش گروه جامعه ،کارشناسان ناظر بیمارستانی که نمایندگانی از سوی سازمان تامین اجتماعی هستند، به موجب اختیارات و وظایفی که بر عهده دارند، بر حسن اجرای قرارداد میان بیمارستانها و دفاتر اسناد پزشکی نظارت کرده و با بررسی دفترچه های درمانی و تشخیص هویت بیماران، مانع سوءاستفاده احتمالی افراد غیر بیمه شده، از دفترچه های تأمین درمان ویژه بیمه شدگان تأمین اجتماعی می شوند.
گفتنی است؛ کارشناسان ناظر بیمارستانی در ساعات اداری به صورت مقیم یا سیار، در بیمارستان های طرف قرارداد با این سازمان حضور دارند و با ایفای نقش نظارتی و هدایتی، موجب تسهیل روابط سازمان با بیمارستان های طرف قرارداد و بیماران بیمه شده می شوند.
لازم به ذکر است؛ این ناظرین با انجام برخی اقدامات، روابط بین سازمان تامین اجتماعی و بیمارستانهای طرف قرارداد و بیمه شدگان را تسهیل می کنند؛ به عنوان مثال با حضور بر بالین بیماران بیمه شده، ضمن رؤیت دفترچه درمانی و مطابقت آن با بیمار، طبق ضوابط، معرفی نامه صادر می کنند. معرفی نامه بیمارستانی در حکم تأیید استحقاق بیمه شده و تضمین احتساب هزینه های بیمارستانی مطابق قوانین و ضوابط سازمان تأمین اجتماعی است.
همچنین کارشناسان ناظر بیمارستانی، با بررسی و تأیید مواردی مانند نسخه دارویی گرانقیمت تا سقف ریالی مجاز، نسخه MRI با درخواست بیش از یک ناحیه و نیز لوازم پزشکی مورد استفاده بیمار، موجب حذف رفت وآمد اضافه بیماران به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی می شوند.
بر این اساس بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند طی مدت بستری خود، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.
گفتنی است؛ ناظران بیمارستانی نیز با بررسی پرونده بالینی بیماران و رسیدگی اولیه به صورتحساب هزینه درمان بیمه شدگان، ضمن نظارت بر چگونگی تنظیم صورتحساب ها و رعایت تعرفه های پزشکی، موجب تسریع روند پرداخت مطالبات بیمارستان ها می شوند.
قرارداد همکاری بین سازمان تامین اجتماعی و بیمارستانها، دو طرف را ملزم به انجام تعهدات متقابل می کند. پایبندی به این تعهدات، تداوم همکاری و نهایتا رضایتمندی بیمه شدگان را در پی خواهد داشت. در این میان نقش کارشناسان ناظر به عنوان نمایندگان سازمان که در ارتباط مستقیم با بیمه شدگان و بیمارستانها هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است.
انتهای پیام/
گفتنی است؛ کارشناسان ناظر بیمارستانی در ساعات اداری به صورت مقیم یا سیار، در بیمارستان های طرف قرارداد با این سازمان حضور دارند و با ایفای نقش نظارتی و هدایتی، موجب تسهیل روابط سازمان با بیمارستان های طرف قرارداد و بیماران بیمه شده می شوند.
لازم به ذکر است؛ این ناظرین با انجام برخی اقدامات، روابط بین سازمان تامین اجتماعی و بیمارستانهای طرف قرارداد و بیمه شدگان را تسهیل می کنند؛ به عنوان مثال با حضور بر بالین بیماران بیمه شده، ضمن رؤیت دفترچه درمانی و مطابقت آن با بیمار، طبق ضوابط، معرفی نامه صادر می کنند. معرفی نامه بیمارستانی در حکم تأیید استحقاق بیمه شده و تضمین احتساب هزینه های بیمارستانی مطابق قوانین و ضوابط سازمان تأمین اجتماعی است.
همچنین کارشناسان ناظر بیمارستانی، با بررسی و تأیید مواردی مانند نسخه دارویی گرانقیمت تا سقف ریالی مجاز، نسخه MRI با درخواست بیش از یک ناحیه و نیز لوازم پزشکی مورد استفاده بیمار، موجب حذف رفت وآمد اضافه بیماران به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی می شوند.
بر این اساس بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند طی مدت بستری خود، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.
گفتنی است؛ ناظران بیمارستانی نیز با بررسی پرونده بالینی بیماران و رسیدگی اولیه به صورتحساب هزینه درمان بیمه شدگان، ضمن نظارت بر چگونگی تنظیم صورتحساب ها و رعایت تعرفه های پزشکی، موجب تسریع روند پرداخت مطالبات بیمارستان ها می شوند.
قرارداد همکاری بین سازمان تامین اجتماعی و بیمارستانها، دو طرف را ملزم به انجام تعهدات متقابل می کند. پایبندی به این تعهدات، تداوم همکاری و نهایتا رضایتمندی بیمه شدگان را در پی خواهد داشت. در این میان نقش کارشناسان ناظر به عنوان نمایندگان سازمان که در ارتباط مستقیم با بیمه شدگان و بیمارستانها هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *