تمهیدات جدید شرکت فرودگاهها برای کاهش تاخیرهای پروازی
مديردفتر نظارت بركيفيت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، با اشاره به اعتراضات مسافرین در خصوص تاخیرهای پروازی در فرودگاههای پرترافیک از تهیه تفاهمنامه همترازی (SLA) بین فرودگاهها و كليه ارائهدهندگان خدمات خبر داد.
به گزارش گروه اقتصاد ، بهمن باقری، در خصوص تمهیدات جدید شرکت فرودگاهها برای کاهش تاخیرهای پروازی گفت: دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی، بنا بر اوامر مدیرعامل شرکت فرودگاهها علاوه بر وظایف گذشتهاش رویکرد جدیدی را دنبال میکند، آنهم این است که در طرح تحول ارتقای خدمات فرودگاهی ما در حال مطالعه در خصوص تبیین تفاهمنامه همترازی (SLA) بین فرودگاهها و کلیه ارائهدهندگان خدمات و بهر ه برداران در حوزه فرودگاهی هستیم.
وی با بیان اینکه دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی مطالعات بسیاری در خصوص چالشهای خدمترسانی به مسافرین در فرودگاهها انجام داده است، دراینباره توضیح داد: اساساً شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهعنوان مالک فرودگاهها بوده و ارائه سرویسهای گوناگون هوانوردی و فرودگاهی در آنها جزو وظایف اصلیاش است، بااینحال همه خدماتی را که مسافرین برای حملونقل هوایی دریافت میکنند از طرف فرودگاه ارائه نمیشود، در فرودگاهها ارگانهای مختلفی مثل شرکتهای هواپیمایی، ارگانهای انتظامی و امنیتی، شرکتهای هندلینگ زمینی و ... در امر ارائه خدمات دخیل هستند، روشن است که میبایستی هماهنگی و نظارت کیفی لازم را در زمینههای مختلف داشته باشیم.
به گفته باقری یکی از چالشهای اصلی در فرودگاهها تأخیرهای پروازی و در پارهای از موارد خدماتدهی نامناسب و بهموقع به مسافرین است بر همین اساس شرکت فرودگاهها در مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که موضوع عملکرد و اجرای فرآیندهای استاندارد توسط شرکتهای هواپیمایی بهطورکلی بخشی از مسئله است.
مدیر دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به انتقادات و ابراز نارضایتی مسافرین در خصوص تأخیرهای پروازی در فرودگاههای پرترافیک، گفت: این موضوع خارج از بحث فرسودگی ناوگان هوایی که در این امر میتواند بسیار تأثیرگذار باشد، به موضوع میزان کیفیت خدمات ارائهشده توسط شرکتهای هواپیمایی و ارائهدهندگان خدمات زمینی پروازی نیز بازمیگردد.
باقری با اعلام اینکه نقش عملکرد شرکتهای هواپیمایی برای ارتقای خدمترسانی بسیار اهمیت دارد، ایجاد تفاهمنامه را در راستای بهبود و حل مشکلات دانست و افزود: در حال حاضر هرکدام از ایرلاین ها با شرکت فرودگاهها در هر فرودگاهی قرارداد بهرهبرداری دارد و مطابق با آن در فرودگاهها ارائه خدمات مینمایند اما در قرارداد فعلی درباره کیفیت خدمات توضیحی داده نشده است، لذا در حال حاضر تکلیفی برای این دفتر تعیین شده است که در این راستا کمیتهای با عنوان کمیته فنی تخصصی توافقنامه تعیین سطح خدمات فرودگاهی (A SLA) تشکیل شود که این مهم به مراحل نهایی خود رسیده است و با انجام وظایفی که در این کمیته تعیین شده است، چارچوب و سطوح کیفیتی به شکل تفاهمنامه همترازی، مبتنی براستانداردهای بینالمللی تعریف شده که به قراردادهای اشاره شده ضمیمه میشود. به بیان دیگر این ضمائم متضمن کیفیت ارائه خدمات در زمینههای تخصصی ارائهشده است.
وی توضیح داد: هدف نهایی از انجام این طرح این است که تفاهمنامهای را تدوین کنیم که مدیر فرودگاه درهر زمینهای با کلیه مبادی خود در فرودگاهها اعم از بهره بردار و ارائهدهندگان خدمات گوناگون، روابط منطقی و اصولی در خصوص ارائه خدمات به مسافرین با کیفیت از پیش تعیین شده و چهارچوب مشخص داشته باشند.
وی توضیح داد که پس از اتمام فرایندهای اشاره شده کلیه فرودگاههای کشور مکلف به تشکیل کمیتههای دو جانبه جهت بررسی و امضاء تفاهمنامههای مذکور خواهند شد.
باقری در پاسخ به این سؤال که چه ضمانت اجرایی برای اجرای این تفاهمنامه از طرف ایرالاین ها وجود دارد، گفت: در تعاریفی که صورت پذیرفته است مبتنی بر تجارب فرودگاههای موفق دیگر کشورها روشهای تنبیهی مالی مد نظر نبوده، بلکه سیاستهایی که اعمال میشود به این امر میانجامد که تسهیلاتی که فرودگاه به شرکتهای هواپیمایی یا هر بهره بردار دیگری ارائه میدهد، متناسب باکیفیت ارائه خدمات آن است که بیشترجنبه و رویکرد تشویقی دارد.
بر همین اساس تسهیلات بیشتر و مناسبتر به شرکتها و بهرهبردارانی داده میشود که مفاد تفاهمنامه را به درستی اجرا نماید.
وی با بیان اینکه دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی مطالعات بسیاری در خصوص چالشهای خدمترسانی به مسافرین در فرودگاهها انجام داده است، دراینباره توضیح داد: اساساً شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بهعنوان مالک فرودگاهها بوده و ارائه سرویسهای گوناگون هوانوردی و فرودگاهی در آنها جزو وظایف اصلیاش است، بااینحال همه خدماتی را که مسافرین برای حملونقل هوایی دریافت میکنند از طرف فرودگاه ارائه نمیشود، در فرودگاهها ارگانهای مختلفی مثل شرکتهای هواپیمایی، ارگانهای انتظامی و امنیتی، شرکتهای هندلینگ زمینی و ... در امر ارائه خدمات دخیل هستند، روشن است که میبایستی هماهنگی و نظارت کیفی لازم را در زمینههای مختلف داشته باشیم.
به گفته باقری یکی از چالشهای اصلی در فرودگاهها تأخیرهای پروازی و در پارهای از موارد خدماتدهی نامناسب و بهموقع به مسافرین است بر همین اساس شرکت فرودگاهها در مطالعات خود به این نتیجه رسیده است که موضوع عملکرد و اجرای فرآیندهای استاندارد توسط شرکتهای هواپیمایی بهطورکلی بخشی از مسئله است.
مدیر دفتر نظارت بر کیفیت خدمات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به انتقادات و ابراز نارضایتی مسافرین در خصوص تأخیرهای پروازی در فرودگاههای پرترافیک، گفت: این موضوع خارج از بحث فرسودگی ناوگان هوایی که در این امر میتواند بسیار تأثیرگذار باشد، به موضوع میزان کیفیت خدمات ارائهشده توسط شرکتهای هواپیمایی و ارائهدهندگان خدمات زمینی پروازی نیز بازمیگردد.
باقری با اعلام اینکه نقش عملکرد شرکتهای هواپیمایی برای ارتقای خدمترسانی بسیار اهمیت دارد، ایجاد تفاهمنامه را در راستای بهبود و حل مشکلات دانست و افزود: در حال حاضر هرکدام از ایرلاین ها با شرکت فرودگاهها در هر فرودگاهی قرارداد بهرهبرداری دارد و مطابق با آن در فرودگاهها ارائه خدمات مینمایند اما در قرارداد فعلی درباره کیفیت خدمات توضیحی داده نشده است، لذا در حال حاضر تکلیفی برای این دفتر تعیین شده است که در این راستا کمیتهای با عنوان کمیته فنی تخصصی توافقنامه تعیین سطح خدمات فرودگاهی (A SLA) تشکیل شود که این مهم به مراحل نهایی خود رسیده است و با انجام وظایفی که در این کمیته تعیین شده است، چارچوب و سطوح کیفیتی به شکل تفاهمنامه همترازی، مبتنی براستانداردهای بینالمللی تعریف شده که به قراردادهای اشاره شده ضمیمه میشود. به بیان دیگر این ضمائم متضمن کیفیت ارائه خدمات در زمینههای تخصصی ارائهشده است.
وی توضیح داد: هدف نهایی از انجام این طرح این است که تفاهمنامهای را تدوین کنیم که مدیر فرودگاه درهر زمینهای با کلیه مبادی خود در فرودگاهها اعم از بهره بردار و ارائهدهندگان خدمات گوناگون، روابط منطقی و اصولی در خصوص ارائه خدمات به مسافرین با کیفیت از پیش تعیین شده و چهارچوب مشخص داشته باشند.
وی توضیح داد که پس از اتمام فرایندهای اشاره شده کلیه فرودگاههای کشور مکلف به تشکیل کمیتههای دو جانبه جهت بررسی و امضاء تفاهمنامههای مذکور خواهند شد.
باقری در پاسخ به این سؤال که چه ضمانت اجرایی برای اجرای این تفاهمنامه از طرف ایرالاین ها وجود دارد، گفت: در تعاریفی که صورت پذیرفته است مبتنی بر تجارب فرودگاههای موفق دیگر کشورها روشهای تنبیهی مالی مد نظر نبوده، بلکه سیاستهایی که اعمال میشود به این امر میانجامد که تسهیلاتی که فرودگاه به شرکتهای هواپیمایی یا هر بهره بردار دیگری ارائه میدهد، متناسب باکیفیت ارائه خدمات آن است که بیشترجنبه و رویکرد تشویقی دارد.
بر همین اساس تسهیلات بیشتر و مناسبتر به شرکتها و بهرهبردارانی داده میشود که مفاد تفاهمنامه را به درستی اجرا نماید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *