فولکس واگن به کجا می رود؟
نزدیک به دو سال از زمانی که نام «فولکس واگن» به عنوان یکی از گزینه های شراکت با خودروسازان ایرانی به میان آمد، می گذرد. زمستان سال 93 بود که هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، نام این غول خودروسازی آلمانی را به عنوان گزینه مشارکت ایران خودرو مطرح کرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، گزینه ای که گویا با سلیقه فرانسوی پسند دولتی ها جور در نیامد یا شاید هم ایران خودروی نیمه دولتی بود که خاطره مشارکت با دولتی های چین را به یاد فولکس واگن می آورد و به همین دلیل مورد پسند واقع نشد.
دلیل هرچه که بود با گذشت زمان، نام این آلمانی محبوب از گزینه های روی میز ایران خودرو حذف شد. اما این موضوع موجب نشد که نام فولکس واگن از حافظه صنعت خودروی ایران هم پاک شود.
یک ماه پس از اجرایی شدن برجام، بار دیگر نام این شرکت این بار برای مشارکت با یک خودروساز بخش خصوصی مطرح شد. همان شریک قدیمی اش در ایران. منابع آگاه خبر از مذاکره کرمان موتور و فولکس واگن می دادند و این احتمال می رفت که خط تولید خودروهای آلمانی از وولفسبورگ به بم کشیده شود. اما این مذاکرات دست کم در آن زمان به نتیجه ویژه ای منجر نشد.
در همین حین که مقامات وزارت صنعت مذاکرات میان فولکس واگن و کرمان موتور را تایید می کردند، گروه صنعتی ماموت که ید طولایی در خودروهای تجاری و همکاری با اسکانیای سوئدی- که امروز دیگر یکی از زیرمجموعه فولکس واگن محسوب می شود- داشت؛ اعلام کرد که می خواهد به عرصه تولید خودروهای سواری پابگذارد. اینگونه بود که توپ فولکس هم در زمین ماموتی ها افتاد.
منابع آگاه، تایید کردند که مذاکرات فولکس و ماموت رنگی جدی به خود گرفته و اعلام نتیجه اش صرفا در انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. البته خبرها بیشتر حاکی از شوخی فولکس با بازار ایران بود زیرا برنامه تولید این شرکت برای خودروی سواری با ماموت 35 هزار دستگاه عنوان شد.
همچنین فولکس یک شرط دیگر هم برای شریکش داشت؛ آنهم فقط تولید محصولات این شرکت در خط تولید شریک ایرانی اش بود.
با اعلام به نتیجه رسیدن مذاکرات کرمان موتور و هیوندایی نیز برای خیلی ها قطعی شد که دیگر فولکس به بم بازنخواهد گشت. حالا اما اخبار حاکی از ادامه غلط خوردن توپ فولکس واگن در زمین خودروسازان بخش خصوصی ایران دارد.
خودروکار نوشت، گفته می شود که فولکس واگن قرارداد تولید خودروهای تجاری اش با ماموت را نهایی کرده اما هنوز هم برای تولید خودروهای سواری میل بازگشت به بم را دارد.
آلمانی های سخت گیر همان شرط تولید فقط محصولات خود را اینبار با کرمانی ها در میان گذاشته اند و اخبار تایید نشده ای خبر از این می دهد که کرمان قصد دارد تولید محصولات چینی اش را به شرکت های زیرمجموعه خود واگذار کرده و به پیشنهاد فولکس جدی تر از گذشته فکر کند.
این موضوع وقتی جدی تر به نظر می رسد که پیش بینی می شود فعالیت هیوندایی با کرمان موتور به دلیل داشتن یک شریک دیگر (خودروسازان راین) در ایران، پیش از تحریم ها با مشکل حقوقی مواجه شود.
دلیل هرچه که بود با گذشت زمان، نام این آلمانی محبوب از گزینه های روی میز ایران خودرو حذف شد. اما این موضوع موجب نشد که نام فولکس واگن از حافظه صنعت خودروی ایران هم پاک شود.
یک ماه پس از اجرایی شدن برجام، بار دیگر نام این شرکت این بار برای مشارکت با یک خودروساز بخش خصوصی مطرح شد. همان شریک قدیمی اش در ایران. منابع آگاه خبر از مذاکره کرمان موتور و فولکس واگن می دادند و این احتمال می رفت که خط تولید خودروهای آلمانی از وولفسبورگ به بم کشیده شود. اما این مذاکرات دست کم در آن زمان به نتیجه ویژه ای منجر نشد.
در همین حین که مقامات وزارت صنعت مذاکرات میان فولکس واگن و کرمان موتور را تایید می کردند، گروه صنعتی ماموت که ید طولایی در خودروهای تجاری و همکاری با اسکانیای سوئدی- که امروز دیگر یکی از زیرمجموعه فولکس واگن محسوب می شود- داشت؛ اعلام کرد که می خواهد به عرصه تولید خودروهای سواری پابگذارد. اینگونه بود که توپ فولکس هم در زمین ماموتی ها افتاد.
منابع آگاه، تایید کردند که مذاکرات فولکس و ماموت رنگی جدی به خود گرفته و اعلام نتیجه اش صرفا در انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. البته خبرها بیشتر حاکی از شوخی فولکس با بازار ایران بود زیرا برنامه تولید این شرکت برای خودروی سواری با ماموت 35 هزار دستگاه عنوان شد.
همچنین فولکس یک شرط دیگر هم برای شریکش داشت؛ آنهم فقط تولید محصولات این شرکت در خط تولید شریک ایرانی اش بود.
با اعلام به نتیجه رسیدن مذاکرات کرمان موتور و هیوندایی نیز برای خیلی ها قطعی شد که دیگر فولکس به بم بازنخواهد گشت. حالا اما اخبار حاکی از ادامه غلط خوردن توپ فولکس واگن در زمین خودروسازان بخش خصوصی ایران دارد.
خودروکار نوشت، گفته می شود که فولکس واگن قرارداد تولید خودروهای تجاری اش با ماموت را نهایی کرده اما هنوز هم برای تولید خودروهای سواری میل بازگشت به بم را دارد.
آلمانی های سخت گیر همان شرط تولید فقط محصولات خود را اینبار با کرمانی ها در میان گذاشته اند و اخبار تایید نشده ای خبر از این می دهد که کرمان قصد دارد تولید محصولات چینی اش را به شرکت های زیرمجموعه خود واگذار کرده و به پیشنهاد فولکس جدی تر از گذشته فکر کند.
این موضوع وقتی جدی تر به نظر می رسد که پیش بینی می شود فعالیت هیوندایی با کرمان موتور به دلیل داشتن یک شریک دیگر (خودروسازان راین) در ایران، پیش از تحریم ها با مشکل حقوقی مواجه شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *