برجام فتح الفتوح فرهنگی است
به گزارش به نقل از جماران، چندی پیش فرزند آیتالله جوادی آملی نامهای به وزیر امور خارجه نوشته بود، نامهای كه در آن گفته بود «برجام با همه گفت و شنودها در شمار یكى از بهترین صورت هاى ممكن انعقاد پیمان صلح است». مرتضی جوادی آملی این نامه را به مناسبت ایام انعقاد صلح حدیبیه خطاب به محمدجواد ظریف نوشته بود. وی در گفتوگو با جماران به دلایل نگاشتن آن نامه اشاره میكند که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:
*هدف از نگارش نامه این بود كه روح برجام یك امری است و جسم برجام امر دیگری؛ روح برجام این است كه اندیشه اسلامی در ابتدا به وحدت انسانی مینگرد و اینكه بتواند همه افراد بشر را در یك سطح باور اعتقادی به میدان بیاورد و چون اندیشه بزرگ انقلاب اسلامی كه بر مبنای اسلام شكل گرفته است متاسفانه در شرایط فعلی نتوانسته در عرصههای جهانی راه پیدا كند و بر اساس جنگ و ستیزی كه در طی این دوران بوده فرصت حضور و بروز خود را نداشته و لذا جهان به این اندیشه نرسیده است؛ بنابراین، ما نیازمند به یك فرصت هستیم كه این اندیشه شناخته شود و آن روحی كه به عنوان روح ایمان و روح معرفت است از جایگاه وحی به جامعه بشری داده شود.
*آنچه در این نامه مدنظر بود این نكته است كه ما از فرصت برجام استفاده كنیم تا ضمن اینكه به منافع جامعه اسلامی و نظام اسلامی میاندیشیم ما به آن روح و باطن از جایگاه مناسبات دیگری كه در جوامع ایجاد میكنیم برسیم، لذا سعی شد برجام بهانهای باشد برای اینكه ما بتوانیم به قضیه «صلح حدیبیه» بیندیشیم و از آن جایگاه همه مناسبات اجتماعیمان را در سطح دیگری ببینیم.
*در فضای مذاكرات هم ما یك مذاكرات ستیزگرانهای داشتیم و قطعا همانطور كه در آن نامه آمده است در مذاكراتی كه با جنگ و ستیز باشد هیچ فرقی بین هورالهویزه و وین نخواهد بود. برای اینكه همانگونه كه جنگ خسارتهایی را به همراه دارد و منافع فراوانی هم به دنبال دارد، این مذاكرات هم خساراتی را به همراه دارد، اما آنچه برای آن تلاش شد این بود كه ما از فرصت برجام استفاده كنیم و صلح حدیبیه را به عنوان یك جریان اصیل اسلامی معرفی كنیم.
*برجام فاتح فكر و فرهنگ صلح از جایگاه ایران است. ما اگر بخواهیم در بعد فكری و فرهنگی جامعه خودمان و جامعه جهانی سخن بگوییم برجام به نوبه خود یك فتح الفتوح بوده است.
*ما هم جنگ و هم صلح را به عنوان ابزار نگاه میكنیم. جنگ، هدف نیست؛
منازعات سیاسی و امثال آن هدف نیستند؛ لذا به همان میزان جنگ برای ما اهمیت دارد
كه صلح مهم است. چون ما باید به سوی مصالح جامعه اسلامی حركت كنیم.