تملک تجهیزات بندری چابهار با اتمام دوره بهرهبرداری هندیها
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به طی مراحل اجرایی فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری کشور هند گفت: در حال حاضر ۳ مدل سرمایهگذاری در بندر چابهار در حال اجرا است که شامل «۳۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی»، «فاینانس ۱۵۰میلیون دلاری هند» و «سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری هندوستان در قالب B.O.T» است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، محمد سعیدنژاد با اشاره به اینکه در بحث توسعه بندر چابهار چهار اقدام اساسی انجام گرفته است، اظهار داشت: فعالیتهای توسعهای در بندر شهید بهشتی چابهار ادامه دارد، یکی از این فعالیتها در دولت قبل انجام شد بدینترتیب که از سال ۱۳۸۴ توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به مناقصه رفت و از سال ۸۶ اجرا آغاز شد.
وی ادامه داد: این پروژه در دولت قبل تا ۳۶ درصد پیشرفت داشت و در دولت جدید ۳ اقدام دیگر اضافه شد؛ اول آنکه ۳۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار اختصاص یافت، از سوی دیگر قرارداد فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری با کشور هند منعقد شد و سپس موضوع سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در طرح توسعه بندر چابهار به صورت B.O.T مطرح شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه رقم ۳۳۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی مصوب شده است، اضافه کرد: بخشی از این رقم پوشش اعتبار شده است و بخشی از آن، دریافت کردهایم و گشایش شده است.
سعیدنژاد اضافه کرد: مراحل اجرایی فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری کشور هند در حال طی شدن است و امیدواریم به زودی گشایش اعتبارات انجام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به فارس گفت: قرارداد سرمایهگذاری دولت هند در بندر چابهار به ارزش ۸۵ میلیون دلار، همراه با بهرهبرداری است، این قرارداد امضاء و ابلاغ شده است. دولت هند لازم است تجهیزات به این بندر وارد کند که سفارش تجهیزات در بندر ۱۸ تا ۲۰ ماه به طول میانجامد و سپس وارد بندر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمع سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار ۲۳۵ میلیون دلار است، بیان کرد: البته ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس کشور هند نیز صرف خرید تجهیزات دریایی و بندری شامل تجهیزات عملیات دریایی میشود که میتوان به جرثقیلها، لایروبها و غیره اشاره کرد. از سوی دیگر، باید تأمین شناورهای یدککش توسط فاینانسر و سرمایهگذار انجام شود که کشتیهای بزرگ را هدایت میکنند.
سعیدنژاد بیان کرد: هر بندر، کانالهای دسترسی دارد که باید ابعاد آن با کشتیهای ورودی همخوان باشد،این کانالها به دلیل امواج دریا، مرتب پر از گل و لای و شن و ماسه میشود که باید به صورت منظم این شن و ماسهها تخلیه و لایروبی شود و تأمین لایروب با سرمایهگذار است.
وی با اشاره به اینکه راهنمابرها از دیگر مواردی است که برای تأمین تجهیزات، توسط سرمایهگذار تأمین میشود، گفت: علاوه بر آن، فعال شدن بندر خصوصاً در بخش مسافری نیازمند کشتیهای امداد و نجات است که باید توسط سرمایهگذار تأمین شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه تأمین تجهیزات مورد نیاز بنادر از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: برنامهریزی شده است همه تجهیزات مورد نیاز بندری در چابهار، ظرف ۲ سال توسط سرمایهگذار تأمین شود.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات عمرانی کشور، یادآور شد: طبق قانون، چنین سرمایهگذاری در چارچوب سیاستهای داخلی و مقررات ایران انجام میشود.
سعیدنژاد اضافه کرد: پس از پایان دوران بهرهبرداری که از سوی بررسیهای وزارت راه و اقتصاد انجام میشود، براساس قوانین و مقررات، تجهیزات بندر چابهار که از سوی هندیها تأمین شده است به ایران تحویل خواهد شد.
برگزاری مناقصه برای فازهای بعدی بندر چابهار و جذب پیمانکار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره حضور قرارگاه خاتم الانبیاء در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیان کرد: در حال حاضر فاز یک توسط قرارگاه خاتم در حال اجراست که شامل اسکلهها است. در فازهای بعدی مناقصه برگزار میکنیم و پیمانکار مشخص میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قرارگاه خاتمالانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه فاز یک این بندر را تا پایان امسال تحویل میدهد.
تأثیر موافقتنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هند در افزایش جذب بار در بندر چابهار
سعیدنژاد افزود: یکی از کارهای مناسب که در قالب طرح توسعه بندر چابهار انجام شد موافقتنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان بود که نقش بسزایی در جذب بیشتر بار توسط بندر چابهار دارد. وضعیت این بندر برای کشورهای همسایه هم بسیار استراتژیک است و به قول اشرف غنی، رئیسجمهور افغانستان، «با وجود بندر چابهار، افغانستان حس نمیکند که در خشکی قرار دارد و به دریا راه ندارد».
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بندر چابهار بخشی از خاک و سرزمین ایران است، اما نتیجه بهرهبرداری از آن عاید بسیاری از کشورها میشود و از این جهت موقعیت ممتازی دارد.
وی افزود: این موافقتنامه سهجانبه به امضای رؤسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان و نخستوزیر هند رسید که میتواند به جذب بیشتر بار در چابهار کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آینده بندر چابهار و شرق کشور بسیار مناسب خواهد بود و چشمانداز روشنی دارد.
وی ادامه داد: این پروژه در دولت قبل تا ۳۶ درصد پیشرفت داشت و در دولت جدید ۳ اقدام دیگر اضافه شد؛ اول آنکه ۳۳۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندر چابهار اختصاص یافت، از سوی دیگر قرارداد فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری با کشور هند منعقد شد و سپس موضوع سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در طرح توسعه بندر چابهار به صورت B.O.T مطرح شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه رقم ۳۳۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی مصوب شده است، اضافه کرد: بخشی از این رقم پوشش اعتبار شده است و بخشی از آن، دریافت کردهایم و گشایش شده است.
سعیدنژاد اضافه کرد: مراحل اجرایی فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری کشور هند در حال طی شدن است و امیدواریم به زودی گشایش اعتبارات انجام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به فارس گفت: قرارداد سرمایهگذاری دولت هند در بندر چابهار به ارزش ۸۵ میلیون دلار، همراه با بهرهبرداری است، این قرارداد امضاء و ابلاغ شده است. دولت هند لازم است تجهیزات به این بندر وارد کند که سفارش تجهیزات در بندر ۱۸ تا ۲۰ ماه به طول میانجامد و سپس وارد بندر میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جمع سرمایهگذاری هندیها در بندر چابهار ۲۳۵ میلیون دلار است، بیان کرد: البته ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس کشور هند نیز صرف خرید تجهیزات دریایی و بندری شامل تجهیزات عملیات دریایی میشود که میتوان به جرثقیلها، لایروبها و غیره اشاره کرد. از سوی دیگر، باید تأمین شناورهای یدککش توسط فاینانسر و سرمایهگذار انجام شود که کشتیهای بزرگ را هدایت میکنند.
سعیدنژاد بیان کرد: هر بندر، کانالهای دسترسی دارد که باید ابعاد آن با کشتیهای ورودی همخوان باشد،این کانالها به دلیل امواج دریا، مرتب پر از گل و لای و شن و ماسه میشود که باید به صورت منظم این شن و ماسهها تخلیه و لایروبی شود و تأمین لایروب با سرمایهگذار است.
وی با اشاره به اینکه راهنمابرها از دیگر مواردی است که برای تأمین تجهیزات، توسط سرمایهگذار تأمین میشود، گفت: علاوه بر آن، فعال شدن بندر خصوصاً در بخش مسافری نیازمند کشتیهای امداد و نجات است که باید توسط سرمایهگذار تأمین شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه تأمین تجهیزات مورد نیاز بنادر از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: برنامهریزی شده است همه تجهیزات مورد نیاز بندری در چابهار، ظرف ۲ سال توسط سرمایهگذار تأمین شود.
وی با اشاره به کمبود اعتبارات عمرانی کشور، یادآور شد: طبق قانون، چنین سرمایهگذاری در چارچوب سیاستهای داخلی و مقررات ایران انجام میشود.
سعیدنژاد اضافه کرد: پس از پایان دوران بهرهبرداری که از سوی بررسیهای وزارت راه و اقتصاد انجام میشود، براساس قوانین و مقررات، تجهیزات بندر چابهار که از سوی هندیها تأمین شده است به ایران تحویل خواهد شد.
برگزاری مناقصه برای فازهای بعدی بندر چابهار و جذب پیمانکار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره حضور قرارگاه خاتم الانبیاء در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیان کرد: در حال حاضر فاز یک توسط قرارگاه خاتم در حال اجراست که شامل اسکلهها است. در فازهای بعدی مناقصه برگزار میکنیم و پیمانکار مشخص میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: قرارگاه خاتمالانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه فاز یک این بندر را تا پایان امسال تحویل میدهد.
تأثیر موافقتنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هند در افزایش جذب بار در بندر چابهار
سعیدنژاد افزود: یکی از کارهای مناسب که در قالب طرح توسعه بندر چابهار انجام شد موافقتنامه سه جانبه ایران، افغانستان و هندوستان بود که نقش بسزایی در جذب بیشتر بار توسط بندر چابهار دارد. وضعیت این بندر برای کشورهای همسایه هم بسیار استراتژیک است و به قول اشرف غنی، رئیسجمهور افغانستان، «با وجود بندر چابهار، افغانستان حس نمیکند که در خشکی قرار دارد و به دریا راه ندارد».
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بندر چابهار بخشی از خاک و سرزمین ایران است، اما نتیجه بهرهبرداری از آن عاید بسیاری از کشورها میشود و از این جهت موقعیت ممتازی دارد.
وی افزود: این موافقتنامه سهجانبه به امضای رؤسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان و نخستوزیر هند رسید که میتواند به جذب بیشتر بار در چابهار کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: آینده بندر چابهار و شرق کشور بسیار مناسب خواهد بود و چشمانداز روشنی دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *