تلاش چین برای حضوری جدی تر در "افغانستان"
راه اندازی خط آهن در راه ابریشم جدید چین و ورود اولین قطار باری آن به افغانستان نشان از آن دارد که پکن به دنبال ورود جدی تر و افزایش نفوذ خود در این کشور است.
به گزارش سرویس بین الملل چین بر این باور است که از طریق اجرای طرح جاده ابریشم زمینی و دریایی نوین و گسترش شبکه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی شرایط خوبی برای مرتبط کردن منطقه به یکدیگر فراهم می شود.
به همین خاطر این کشور در اولین گام، یک قطار باری را ماه گذشته میلادی پس از یک سفر ۱۳ روزه و گذر از قزاقستان و ازبکستان روانه حیرتان در افغانستان کرد.
"یائو لین" سفیر چین در کابل آن زمان در جریان ورود قطار گفت که این حرکتی نمادین برای تقویت روابط راهبردی دو کشور بوده است.
چین و افغانستان دارای مرز مشترک هستند اما فاقد راه های شوسه و خط آهن برای تجارت می باشند و برای همین ارزش صادرات چین به افغانستان معادل ۴۰۰ میلیون دلار است که فقط ۵ درصد از کل تجارت این کشور با پاکستان به حساب می آید.
ورود این قطار هم به این معناست که چین عزم خود را برای یافتن نفوذ بیشتر در افغانستان جزم کرده است و هم می خواهد از این طریق حجم تبادلات تجاری دو کشور را بالا ببرد.
چین همواره نگران بروز درگیری های نظامی در افغانستان بوده است و انتظارش این است که با طرح های جاده ابریشم نقش مهمتری در بازسازی این کشور ایفا کند.
کشوری که از دیدگاه چین بعضا برای تروریست ها مامن خوبی است و به پایگاهی برای آموزش شماری از اویغورهای افراطی سین کیانگ در شمال غرب چین تبدیل شده است که می توانند با عبور از مرزهای چین به این کشور لطمات امنیتی وارد کنند.
با این حساب چین امیدوار است که بتواند یک شبکه راه بین خود و افغانستان ایجاد کرده و بتدریج با تثبیت اوضاع این راه ابریشم را به اروپا نیز مرتبط نماید.
پکن همزمان کوشیده است تا میانجی صلح در افغانستان باشد و از یک سال قبل از طالبان برای مذاکره در باره مسائل افغانستان دعوت کرده و در ماه جولای (تیر - مرداد) امسال نیز میزبان هیاتی از طالبان بوده است.
روزنامه "مردم" ارگان حزب حاکم چین نوشته است که راه آهن چین به افغانستان بهتر از هر روش دیگری می تواند باعث گسترش همکاری های راهبردی و بخصوص اقتصادی و تجاری دو کشور شود و در واقع جایگاه کابل را ارتقا و به آن شرایط بهتری ببخشد.
راه ابریشم جدید چین، طرحی که سال ۲۰۱۳ میلادی شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور مطرح کرد نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت و چین می خواهد از طریق آن به یک قدرت راهبردی تجاری و اقتصادی در جهان تبدیل شده و دنیا را با خود مرتبط سازد.
بسیاری بر این باورند که میراث راه ابریشم برای چین به مراتب از طرح اقتصادی مارشال آمریکا و طرح های یکپارچگی و اقتصادی اتحادیه اروپا بزرگتر و پابرجا تر خواهد بود.
این طرح همچنین به دلیل آنکه مبدع و مجری آن چین است به پول ملی این کشور قدرت بخشیده و «یوان» را به یک ارز بین المللی تبدیل خواهد کرد.
طرحی که نزدیک به ۶۴ کشور و چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت را در بر می گیرد و ممکن است معادل ۴۰ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد.
به همین خاطر این کشور در اولین گام، یک قطار باری را ماه گذشته میلادی پس از یک سفر ۱۳ روزه و گذر از قزاقستان و ازبکستان روانه حیرتان در افغانستان کرد.
"یائو لین" سفیر چین در کابل آن زمان در جریان ورود قطار گفت که این حرکتی نمادین برای تقویت روابط راهبردی دو کشور بوده است.
چین و افغانستان دارای مرز مشترک هستند اما فاقد راه های شوسه و خط آهن برای تجارت می باشند و برای همین ارزش صادرات چین به افغانستان معادل ۴۰۰ میلیون دلار است که فقط ۵ درصد از کل تجارت این کشور با پاکستان به حساب می آید.
ورود این قطار هم به این معناست که چین عزم خود را برای یافتن نفوذ بیشتر در افغانستان جزم کرده است و هم می خواهد از این طریق حجم تبادلات تجاری دو کشور را بالا ببرد.
چین همواره نگران بروز درگیری های نظامی در افغانستان بوده است و انتظارش این است که با طرح های جاده ابریشم نقش مهمتری در بازسازی این کشور ایفا کند.
کشوری که از دیدگاه چین بعضا برای تروریست ها مامن خوبی است و به پایگاهی برای آموزش شماری از اویغورهای افراطی سین کیانگ در شمال غرب چین تبدیل شده است که می توانند با عبور از مرزهای چین به این کشور لطمات امنیتی وارد کنند.
با این حساب چین امیدوار است که بتواند یک شبکه راه بین خود و افغانستان ایجاد کرده و بتدریج با تثبیت اوضاع این راه ابریشم را به اروپا نیز مرتبط نماید.
پکن همزمان کوشیده است تا میانجی صلح در افغانستان باشد و از یک سال قبل از طالبان برای مذاکره در باره مسائل افغانستان دعوت کرده و در ماه جولای (تیر - مرداد) امسال نیز میزبان هیاتی از طالبان بوده است.
روزنامه "مردم" ارگان حزب حاکم چین نوشته است که راه آهن چین به افغانستان بهتر از هر روش دیگری می تواند باعث گسترش همکاری های راهبردی و بخصوص اقتصادی و تجاری دو کشور شود و در واقع جایگاه کابل را ارتقا و به آن شرایط بهتری ببخشد.
راه ابریشم جدید چین، طرحی که سال ۲۰۱۳ میلادی شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور مطرح کرد نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت و چین می خواهد از طریق آن به یک قدرت راهبردی تجاری و اقتصادی در جهان تبدیل شده و دنیا را با خود مرتبط سازد.
بسیاری بر این باورند که میراث راه ابریشم برای چین به مراتب از طرح اقتصادی مارشال آمریکا و طرح های یکپارچگی و اقتصادی اتحادیه اروپا بزرگتر و پابرجا تر خواهد بود.
این طرح همچنین به دلیل آنکه مبدع و مجری آن چین است به پول ملی این کشور قدرت بخشیده و «یوان» را به یک ارز بین المللی تبدیل خواهد کرد.
طرحی که نزدیک به ۶۴ کشور و چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت را در بر می گیرد و ممکن است معادل ۴۰ درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *