راه اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
اسدی از راه اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دفاتر خدمات قضایی در استان یزد در آینده نزدیک خبر داد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی وقضایی ، حجت اسدی معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری یزد در نشست رئیس کل دادگستری استان یزد با قضات محاکم بدوی و نمایندگان کارکنان اداری دادگستری یزد گفت: زیر ساخت راه اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی در دفاتر خدمات قضایی توسط معاونت آمار و فن آوری اطلاعات مهیا شده است و در آینده نزدیک با همکاری کانون وکلا و اداره کل بهزیستی و به ویژه با نظارت و حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم از مشاوران و کارشناسان و وکلا جهت ارشاد و معاضدت رایگان قضایی به مراجعان این دفاتر استفاده خواهد شد.
وی کاهش حدود 20 درصد از ورودی پروندهها به محاکم قضایی را با این اقدام پیش بینی کرد و گفت: در تجربههای مشابه که مراجعان به دادگستری مورد ارشاد قرار گرفته اند حداقل 20 درصد کاهش ورودی پروندهها به دادگستری را تجربه کرده ایم.
این مقام قضایی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کار دفاتر خدمات قضایی با گسترش شمول قانونی افزایش خواهد یافت و با تأسیس این دفاتر در همه حوزههای قضایی و حضور مراجعان بسیار به این دفاتر وجود یک واحد راهنمایی کننده از ورود پرونده های غیر ضرور پیشگیری خواهد کرد.
وی با تأکید بر این که این واحد با راهنمایی و مشاوره می تواند از شکل گیری پروندهها در دستگاه قضایی جلوگیری کند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد در بدو حضور ارباب رجوع به دستگاه قضایی چندان ضروری نیست میتوان بسیاری مشکلات را با وساطت، ارشاد و انجام مشاورههای کاربردی حل و فصل کرد.
معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری با اشاره به اینکه هر روز حدود 4هزار نفر به دستگاه قضایی مرکز استان یزد رفت و آمد دارند، افزود: باید با استفاده از تکنولوژیهای روز تا حد امکان از رفت وآمدهای غیر ضروری به دستگاه قضایی کاست.
وی از ارائه دستگاه کارتخوان (pos) به وکلا جهت پرداخت هزینههای مرتبط خبر داد و گفت: چنانچه امکان این امر مهیا شود با ارائه این دستگاه به وکلا زمینه ای فراهم خواهد شد تا این صنف نیز تنها زمان حضور در دادگاه و دفاع از موکل خود به دستگاه قضایی وارد شوند.
اسدی، امکان ارائه شکایت و دادخواست به دادگستری در استانهای دیگر از طریق دفاتر خدمات قضایی را از دیگر دستاوردهای دفاتر خدمات قضایی ذکر کرد و گفت: در گذشته چنانچه کسی قصد شکایت از فردی را در استان دیگر داشت باید خود و یا وکیلش را برای تقدیم شکایت با دادگاه به استان مربوطه می فرستاد و این درحالی است که با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک افراد میتوانند شکایات خود در استانهای دیگر را نیز در ابتدای امر از طریق این دفاتر ارائه بدهند و از سختی سفر و صرف هزینههای گزاف خودداری کنند.
وی بیان کرد: در رابطه از استفاده از تکنولوژیهای روز که صرفه جویی بسیاری را در اتلاف وقت و هزینه در پی خواهد داشت، طرحها و اقدامات خوبی در حال پیگیری و انجام است که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
وی کاهش حدود 20 درصد از ورودی پروندهها به محاکم قضایی را با این اقدام پیش بینی کرد و گفت: در تجربههای مشابه که مراجعان به دادگستری مورد ارشاد قرار گرفته اند حداقل 20 درصد کاهش ورودی پروندهها به دادگستری را تجربه کرده ایم.
این مقام قضایی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کار دفاتر خدمات قضایی با گسترش شمول قانونی افزایش خواهد یافت و با تأسیس این دفاتر در همه حوزههای قضایی و حضور مراجعان بسیار به این دفاتر وجود یک واحد راهنمایی کننده از ورود پرونده های غیر ضرور پیشگیری خواهد کرد.
وی با تأکید بر این که این واحد با راهنمایی و مشاوره می تواند از شکل گیری پروندهها در دستگاه قضایی جلوگیری کند، تصریح کرد: در بسیاری از موارد در بدو حضور ارباب رجوع به دستگاه قضایی چندان ضروری نیست میتوان بسیاری مشکلات را با وساطت، ارشاد و انجام مشاورههای کاربردی حل و فصل کرد.
معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری با اشاره به اینکه هر روز حدود 4هزار نفر به دستگاه قضایی مرکز استان یزد رفت و آمد دارند، افزود: باید با استفاده از تکنولوژیهای روز تا حد امکان از رفت وآمدهای غیر ضروری به دستگاه قضایی کاست.
وی از ارائه دستگاه کارتخوان (pos) به وکلا جهت پرداخت هزینههای مرتبط خبر داد و گفت: چنانچه امکان این امر مهیا شود با ارائه این دستگاه به وکلا زمینه ای فراهم خواهد شد تا این صنف نیز تنها زمان حضور در دادگاه و دفاع از موکل خود به دستگاه قضایی وارد شوند.
اسدی، امکان ارائه شکایت و دادخواست به دادگستری در استانهای دیگر از طریق دفاتر خدمات قضایی را از دیگر دستاوردهای دفاتر خدمات قضایی ذکر کرد و گفت: در گذشته چنانچه کسی قصد شکایت از فردی را در استان دیگر داشت باید خود و یا وکیلش را برای تقدیم شکایت با دادگاه به استان مربوطه می فرستاد و این درحالی است که با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک افراد میتوانند شکایات خود در استانهای دیگر را نیز در ابتدای امر از طریق این دفاتر ارائه بدهند و از سختی سفر و صرف هزینههای گزاف خودداری کنند.
وی بیان کرد: در رابطه از استفاده از تکنولوژیهای روز که صرفه جویی بسیاری را در اتلاف وقت و هزینه در پی خواهد داشت، طرحها و اقدامات خوبی در حال پیگیری و انجام است که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *