ورود ۲۳۵ واگن جدید به ناوگان ریلی تا پایان سال جاری
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان امسال، ۲۳۵ دستگاه وارد ناوگان میشود كه شامل واگنهای نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگنهای دسته دو از دولت قبل صادر شده است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد،محسن پورسیدآقایی با اشاره اقدامات و فعالیتهای انجام شده، درباره توسعه دو خطه كردن خطوط ریلی گفت: از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۱۵۰۰ كیلومتر راه آهن دو خطه در كشور احداث شد، كه این دو خطه ها شامل ۹۰۰ كیلومتر خط آهن تهران - مشهد و ۶۰۰ كیلومتر خط آهن بافت بندرعباس بود و امروز ۲ هزار كیلومتر راه آهن دو خطه را در دستور كار داریم كه ۸۳۰ كیلومتر آن تا پایان امسال تمام میشود.
وی افزود: همچنین ۷۰۰ كیلومتر راه آهن حومهای در كشور در حال احداث است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینكه راه آهن در بخش سیستم علائم و ارتباطات، فعالیتهای خاصی را انجام داده است، گفت: بخش زیادی از شبكه ریلی به سیستم كنترل اتوماتیك ATC مجهز شده اند و مابقی ایستگاهها نیز در حال تجهیز به سیستم هستند.
وی ادامه داد: این سیستم خطای انسانی را كاهش داده و مانع سرعت میشود و اگر اتفاقی برای مردم رخ دهد قطار متوقف خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینكه در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شدهاند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد؛ اظهار داشت: این سیستم موجب بهره وری بیشتر از خطوط و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را میدهد.
وی گفت: اجرای همین سیستم موجب شده است كه ظرفیت خط آهن تهران - مشهد امروز به اعزام ۲۰۰ قطار افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یك قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شده و ما جزو ۸ كشور دنیا هستیم كه این دانش را طراحی كرده و بومی سازی كردیم.
وی همچنین از احداث ایستگاه جدید و مدرن زنجان تا هفته آینده خبر داد و گفت: ۲۷ نمازخانه جدید در ایستگاه های مختلف كشور احداث خواهد شد.
*افزایش سهم راه آهن در جابجایی بار
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: در دو سال اخیر رشد سیستم ریلی در جا به جایی كالا را شاهد بودیم بطوریكه از ابتدای سال جاری تاكنون، حمل و نقل ریلی در حمل بار ۸ درصد رشد داشته است و این نسبت به رشد ۴ درصدی سیستم جادهای بیشتر بوده است.
وی گفت: همچنین ترانزیت ملی كه در سال ۹۲ به رقم ۵۰۰ هزار تن رسید در پایان سال ۹۴ به یك و نیم میلیون تن افزایش یافت.
*تشكیل شركت قطارهای حومهای منتظر تائید مجلس
وی گفت: دولت لایحه تشكیل شركت قطارهای حومهای را در برنامه ششم به مجلس ارائه كرده و منتظر تائید مجلس در این باره هستیم كه امیدواریم ظرف یك ماه گذشته این برنامه به تصویب برسد.
مدیرعامل راهآهن گفت: تشكیل شركتهای جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.
*خروج ۳۵۰ دستگاه واگن فرسوده از ناوگان تا آذر امسال
وی بیان كرد: از ابتدای زمستان امسال ۳۵۰ دستگاه واگن بالای ۴۵ سال از رده خارج میشود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: تا پایان امسال، ۲۳۵ دستگاه وارد ناوگان میشود كه شامل واگنهای نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگنهای دسته دو از دولت قبل صادر شده است.
*بخش مسافری ویترین راه آهن است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بخش مسافری اشاره و بر ارائه خدمات با كیفیت به مسافران تاكید كرد وا فزود: راه آهن در بخش مسافری فعالیت های بیشماری را انجام داده است. امروزه مردم تغییرات در بخش مسافری و خدمات مربوط به آن در ایستگاهها و قطارها را بیش از گذشته احساس می كنند بنابراین مدیران نواحی باید به این مهم بیشتر اهمیت دهند.
پور سید آقایی خاطر نشان كرد: آنچه كه امروز بیش از همه مد نظر است، ایستگاه اطراف خطوط و نمای ساختمان ایستگاه ها و خدمات مربوط به آنها است.
وی افزود: همچنین ۷۰۰ كیلومتر راه آهن حومهای در كشور در حال احداث است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینكه راه آهن در بخش سیستم علائم و ارتباطات، فعالیتهای خاصی را انجام داده است، گفت: بخش زیادی از شبكه ریلی به سیستم كنترل اتوماتیك ATC مجهز شده اند و مابقی ایستگاهها نیز در حال تجهیز به سیستم هستند.
وی ادامه داد: این سیستم خطای انسانی را كاهش داده و مانع سرعت میشود و اگر اتفاقی برای مردم رخ دهد قطار متوقف خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینكه در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شدهاند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد؛ اظهار داشت: این سیستم موجب بهره وری بیشتر از خطوط و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را میدهد.
وی گفت: اجرای همین سیستم موجب شده است كه ظرفیت خط آهن تهران - مشهد امروز به اعزام ۲۰۰ قطار افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یك قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شده و ما جزو ۸ كشور دنیا هستیم كه این دانش را طراحی كرده و بومی سازی كردیم.
وی همچنین از احداث ایستگاه جدید و مدرن زنجان تا هفته آینده خبر داد و گفت: ۲۷ نمازخانه جدید در ایستگاه های مختلف كشور احداث خواهد شد.
*افزایش سهم راه آهن در جابجایی بار
مدیرعامل راهآهن اظهار داشت: در دو سال اخیر رشد سیستم ریلی در جا به جایی كالا را شاهد بودیم بطوریكه از ابتدای سال جاری تاكنون، حمل و نقل ریلی در حمل بار ۸ درصد رشد داشته است و این نسبت به رشد ۴ درصدی سیستم جادهای بیشتر بوده است.
وی گفت: همچنین ترانزیت ملی كه در سال ۹۲ به رقم ۵۰۰ هزار تن رسید در پایان سال ۹۴ به یك و نیم میلیون تن افزایش یافت.
*تشكیل شركت قطارهای حومهای منتظر تائید مجلس
وی گفت: دولت لایحه تشكیل شركت قطارهای حومهای را در برنامه ششم به مجلس ارائه كرده و منتظر تائید مجلس در این باره هستیم كه امیدواریم ظرف یك ماه گذشته این برنامه به تصویب برسد.
مدیرعامل راهآهن گفت: تشكیل شركتهای جدید در اختیار دولت نیست اما با حمایت نمایندگان از بخش ریلی امیدواریم این هدف محقق شود.
*خروج ۳۵۰ دستگاه واگن فرسوده از ناوگان تا آذر امسال
وی بیان كرد: از ابتدای زمستان امسال ۳۵۰ دستگاه واگن بالای ۴۵ سال از رده خارج میشود.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: تا پایان امسال، ۲۳۵ دستگاه وارد ناوگان میشود كه شامل واگنهای نو و دست دو خواهد بود و البته مجوز واگنهای دسته دو از دولت قبل صادر شده است.
*بخش مسافری ویترین راه آهن است
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بخش مسافری اشاره و بر ارائه خدمات با كیفیت به مسافران تاكید كرد وا فزود: راه آهن در بخش مسافری فعالیت های بیشماری را انجام داده است. امروزه مردم تغییرات در بخش مسافری و خدمات مربوط به آن در ایستگاهها و قطارها را بیش از گذشته احساس می كنند بنابراین مدیران نواحی باید به این مهم بیشتر اهمیت دهند.
پور سید آقایی خاطر نشان كرد: آنچه كه امروز بیش از همه مد نظر است، ایستگاه اطراف خطوط و نمای ساختمان ایستگاه ها و خدمات مربوط به آنها است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *