آیا میدانید خرید اشتباهی در تجارت الکترونیکی چه حکمی دارد؟
در قراردادهای الکترونیکی اشتباه و خطا به دو صورت رخ میدهد: خریدار، کالا را اشتباه انتخاب میکند یا یک وسیله را بیش از تعداد مد نظر سفارش میدهد و یا اینکه خریدار قبل از پایان مراحل خرید، پشیمان میشود اما به اشتباه، در مرحله نهایی به جای گزینه لغو، تایید را کلیک میکند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، گستردگی مباحث حقوقی و پیچیدگیهای موضوعات متنوع آن ضرورت آموزش هرچه بیشتر آن را روشن میسازد.
ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکارها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور معاونت منابع انسانی قوه قضائیه اقدام به آموزش حقوق به زبان ساده کرده است که در این قسمت به موضوع جاسوسی رایانه ای اشاره شده است که در ادامه میخوانید.
در قراردادهای الکترونیکی اشتباه و خطا به دو صورت رخ میدهد:
1-خریدار، کالا را اشتباه انتخاب میکند یا یک وسیله را بیش از تعداد مد نظر سفارش میدهد.
2-خریدار قبل از پایان مراحل خرید، پشیمان میشود اما به اشتباه، در مرحله نهایی به جای گزینه لغو، تایید را کلیک میکند.
در قوانین کشور اشتباه اول را «وارد کردن اطلاعات غلط» و دومی را «خطای محض» در مسیر انعقاد قرارداد الکترونیکی مینامند، مواردی که باعث نمیشود یک قرارداد الکترونیکی فسخ شود. پس حین خرید و فروش الکترونیکی به طور کامل حواس خود را جمع کنید.
در این خرید و فروش وقتی با کلیک روی واژه«تایید» خرید را تایید کردید، قرارداد خرید منعقد میشود و کار تمام است.
بعضی باید و نبایدها در خرید الکترونیکی
گفتیم که وقتی گزینه تایید را حین خرید یا فروش الکترونیکی فشار دهید، قرارداد منعقد میشود و خرید تمام است، اما بد نیست این را نیز بدانید که قبل از خرید، فروشنده باید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد:
1-مشخصات فنی
شما به عنوان خریدار باید از تمام اطلاعات فنی و ویژگی های کاربردی کالا یا خدماتی که می خواهید خریداری کنید، اطلاع داشته باشید.
2-هویت محصول
خریدار علاوه بر نام و اطلاعات کلی محصول باید اطلاعات دیگری مانند هویت تامین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول است و نشانی فروشنده را بداند. این اطلاعات در صورت بروز مشکل و نیاز به شکایت از فروشنده به درد خریدار می خورد.
3-آدرس
داشتن آدرس فروشنده در دنیای مجازی اهمیت زیادی دارد. این آدرس شامل پست الکترونیکی، شماره تلفن یا هر روشی میشود که مشتری در صورت نیاز بتواند یا فروشنده ارتباط برقرار کند.
4-اعلام هزینهها
فروشنده مجازی موظف است تمام هزینه هایی را که خریدار باید پرداخت کند، در اختیارش قرار دهد. خریدار باید درباره قیمت کالا یا خدمات، میزان مالیاتی که باید بپردازد، هزینه حمل و هزینه های تماس آگاه باشد.
5-زمان و شرایط پیشنهاد
به هر حال، کالا پیشنهادی است که توسط فروشنده در فضای مجازی در اختیار خریدار قرار گرفته است خریدار باید بداند که این پیشنهاد تا چه زمانی برقرار است و در ضمن در چه شرایطی می تواند این کالا را به دست بیاورد منظور از شرایط هم ترتیب و نحوه پرداخت، شرایط تحویل و فسخ قرارداد، ارجاع در صورت خراب بودن کالا و خدمات پس از فروش می شود.
حق فسخ قراداد، بی جریمه!
همانطور که گفته شد یکی از حقوقی که در قانون تجارت الکترونیک برای مشتری قبل از عقد قرارداد یا همان خرید کالا در نظر گرفته شده است اطلاع از شرایط فسخ قرارداد است.
در این باره بدانید که برابر ماده 37، هر خریدار باید حداقل 7 روز کاری، وقت داشته باشد که از خرید خود منصرف شود و در صورت اعلام انصراف نیز مجبور به پرداخت جریمه یا حتی بیان دلیل نیست. تنها هزینه ناشی از فسخ قرارداد برای مشتری، هزینه پس فرستادن کالا است.
مجازات هم دارند
کم نیستند مواردی که خریدار از خریدی که کرده راضی نیست یا کالایی را که خریداری کرده، تحویل نگرفته است.
دو مکان برای طرح شکایت وجود دارد
اول دادسرای ویژه جرایم رایانه ای که پای پلیس فتا را به میان میکشد و دوم سازمان حمایت از مصرف کننده.
در صورت شکایت به سازمان حمایت از مصرف کننده این شرکت از شرکتی که در فضای مجازی فعالیت دارد، به دستگاه قضایی یا سایر مراجع صلاحیت دار شکایت میکند.
به خاطر داشته باشید سازمان حمایت به سه روش میتواند از یک شرکت تجاری مجازی شکایت کند:
1-به تقاضای مصرف کننده متضرر
2- به تقاضای یک یا چند مصرف کننده در حالی که تعداد زیادی از مصرف کنندهها ضرر مشترکی را متحمل شده اند.
3- اقدام مستقل سازمان بدون تقاضای شاکی خصوصی.
اگر قصد خرید الکترونیکی دارید یا میخواهید کالایی را بفروشید، این باید و نبایدها را یک بار دیگر با دقت مرور کنید. برای ورود به تجارت در این فضا، به حواس جمع تری نیاز دارید.
ضروریاتی مانند آشنا شدن شهروندان با ضوابط حقوقی و قانونی حاکم بر روابط اجتماعی و آگاهی بخشی جامعه نسبت به مسائل حقوقی یکی از مهمترین راهکارها در کاهش مراجعات مردم به دادگستری است. به همین منظور معاونت منابع انسانی قوه قضائیه اقدام به آموزش حقوق به زبان ساده کرده است که در این قسمت به موضوع جاسوسی رایانه ای اشاره شده است که در ادامه میخوانید.
در قراردادهای الکترونیکی اشتباه و خطا به دو صورت رخ میدهد:
1-خریدار، کالا را اشتباه انتخاب میکند یا یک وسیله را بیش از تعداد مد نظر سفارش میدهد.
2-خریدار قبل از پایان مراحل خرید، پشیمان میشود اما به اشتباه، در مرحله نهایی به جای گزینه لغو، تایید را کلیک میکند.
در قوانین کشور اشتباه اول را «وارد کردن اطلاعات غلط» و دومی را «خطای محض» در مسیر انعقاد قرارداد الکترونیکی مینامند، مواردی که باعث نمیشود یک قرارداد الکترونیکی فسخ شود. پس حین خرید و فروش الکترونیکی به طور کامل حواس خود را جمع کنید.
در این خرید و فروش وقتی با کلیک روی واژه«تایید» خرید را تایید کردید، قرارداد خرید منعقد میشود و کار تمام است.
بعضی باید و نبایدها در خرید الکترونیکی
گفتیم که وقتی گزینه تایید را حین خرید یا فروش الکترونیکی فشار دهید، قرارداد منعقد میشود و خرید تمام است، اما بد نیست این را نیز بدانید که قبل از خرید، فروشنده باید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد:
1-مشخصات فنی
شما به عنوان خریدار باید از تمام اطلاعات فنی و ویژگی های کاربردی کالا یا خدماتی که می خواهید خریداری کنید، اطلاع داشته باشید.
2-هویت محصول
خریدار علاوه بر نام و اطلاعات کلی محصول باید اطلاعات دیگری مانند هویت تامین کننده، نام تجاری که تحت آن نام به فعالیت مشغول است و نشانی فروشنده را بداند. این اطلاعات در صورت بروز مشکل و نیاز به شکایت از فروشنده به درد خریدار می خورد.
3-آدرس
داشتن آدرس فروشنده در دنیای مجازی اهمیت زیادی دارد. این آدرس شامل پست الکترونیکی، شماره تلفن یا هر روشی میشود که مشتری در صورت نیاز بتواند یا فروشنده ارتباط برقرار کند.
4-اعلام هزینهها
فروشنده مجازی موظف است تمام هزینه هایی را که خریدار باید پرداخت کند، در اختیارش قرار دهد. خریدار باید درباره قیمت کالا یا خدمات، میزان مالیاتی که باید بپردازد، هزینه حمل و هزینه های تماس آگاه باشد.
5-زمان و شرایط پیشنهاد
به هر حال، کالا پیشنهادی است که توسط فروشنده در فضای مجازی در اختیار خریدار قرار گرفته است خریدار باید بداند که این پیشنهاد تا چه زمانی برقرار است و در ضمن در چه شرایطی می تواند این کالا را به دست بیاورد منظور از شرایط هم ترتیب و نحوه پرداخت، شرایط تحویل و فسخ قرارداد، ارجاع در صورت خراب بودن کالا و خدمات پس از فروش می شود.
حق فسخ قراداد، بی جریمه!
همانطور که گفته شد یکی از حقوقی که در قانون تجارت الکترونیک برای مشتری قبل از عقد قرارداد یا همان خرید کالا در نظر گرفته شده است اطلاع از شرایط فسخ قرارداد است.
در این باره بدانید که برابر ماده 37، هر خریدار باید حداقل 7 روز کاری، وقت داشته باشد که از خرید خود منصرف شود و در صورت اعلام انصراف نیز مجبور به پرداخت جریمه یا حتی بیان دلیل نیست. تنها هزینه ناشی از فسخ قرارداد برای مشتری، هزینه پس فرستادن کالا است.
مجازات هم دارند
کم نیستند مواردی که خریدار از خریدی که کرده راضی نیست یا کالایی را که خریداری کرده، تحویل نگرفته است.
دو مکان برای طرح شکایت وجود دارد
اول دادسرای ویژه جرایم رایانه ای که پای پلیس فتا را به میان میکشد و دوم سازمان حمایت از مصرف کننده.
در صورت شکایت به سازمان حمایت از مصرف کننده این شرکت از شرکتی که در فضای مجازی فعالیت دارد، به دستگاه قضایی یا سایر مراجع صلاحیت دار شکایت میکند.
به خاطر داشته باشید سازمان حمایت به سه روش میتواند از یک شرکت تجاری مجازی شکایت کند:
1-به تقاضای مصرف کننده متضرر
2- به تقاضای یک یا چند مصرف کننده در حالی که تعداد زیادی از مصرف کنندهها ضرر مشترکی را متحمل شده اند.
3- اقدام مستقل سازمان بدون تقاضای شاکی خصوصی.
اگر قصد خرید الکترونیکی دارید یا میخواهید کالایی را بفروشید، این باید و نبایدها را یک بار دیگر با دقت مرور کنید. برای ورود به تجارت در این فضا، به حواس جمع تری نیاز دارید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *