خودروسازان اینبار زیر ذره بین مشتریان / بررسی عیوب خودروها در 3 ماه اول مصرف
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد ثالت و معتمد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هشتمین سال پیاپی به بررسی وضعیت کیفی خودروهای سواری از ديدگاه مشتريان پرداخته است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، نتایج گزارش اندازه گیری رضایتمندی مشتریان در سال 1394 (2015-2016) به بررسی وضعیت کیفیت اولیه خودروها و شاخص IQS يا به عبارتي تعداد عیوب مشاهده شده در هر 100 خودرو در سه ماهه اول مالکیت از نظر مشتریان ميپردازد.
با نظر مساعد وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 1394 شاخص IQS به عنوان يكي از شاخصهاي كليدي سنجش كيفيت صنعت خودرو تعيين گرديد. اين شاخص در بسياري از كشورهاي توسعه يافته نيز مورد سنجش قرار گرفته و قابليت قياس و بهينه كاوي را بين صنعت خودرو ايران و صنايع خودروسازي بين المللي در كشورهاي مختلف فراهم ميآورد.
در این تحقيق با بیش از 145000 نفر از مشتریانی که خودروهای خود را از 18 شرکت عرضه کننده خودروي سواري كه بيش از 100 مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه صورت پذيرفته است.
نتايج اولیه نشان مي دهد شاخص IQS، در سال 1394 متوسط امتیاز 432 نشان ميدهد؛ به عبارتي 4.3 ايراد در هر خودرو تحويل داده شده به مشتريان ايراني كه سه ماه از مالكيت آن ميگذرد.
نكته حائز اهميت و مثبت آنست كه به طور متوسط شاخص IQS با کاهش حدود 7.5% نسبت به دوره پیش مواجه گردیده است.
نتایج مطالعات مشابه در کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در سال 2015 نشان میدهند که شاخص IQS برای این کشورها به ترتیب 80، 108 و 112 است. در این مطالعه امتیاز پایین این شاخص بیانگر کیفیت بهتر خودروها می¬باشد؛ بنابراین کاهش 7.5% شاخص IQS نشان از افزایش و بهبود کیفیت اولیه خودروها در سال 1394 نسبت به دوره گذشته هست.
تحليل اوليه نتایج مبين آن است که حدود 30% از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان مربوط به بدنه و مونتاژ، 50% از عیوب مربوط به قطعات خودرو و 20% درصد موارد عنوان شده از سوي مشتريان مربوط به طراحی میباشد. در بخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن دربها بوده است، همچنین در بخشهای قطعات و طراحی بیشرین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالا بودن مصرف سوخت میباشد.
در این گزارش، رتبه بندی بر اساس برند خودروهای درحال تردد و مورد مطالعه در این طرح ارائه گردیده است. در این میان، مدلهاي خودرو لکسوس با برترین کیفیت در سال 1394 (2015-2016) در جایگاه نخست و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاه های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.
در این ردهبندی به دلیل سهم بازار بالاي ایران خودرو وسایپا، متوسط وزنی صنعت شاخص IQS در پایین نمودار و در کنار این خودروسازان جای گرفته است.
لازم به ذکر است که در گزارش پیشرو خودروهایی که در داخل کشور و با برندهای خارجی تولید و مونتاژ میشوند، در دسته بندی برندهای اصلی خود قرار گرفتهاند؛ بعنوان مثال در این نمودار خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایران خودرو خارج شده و جزء محصولات برند سوزوکی دسته بندی گردیده است.
همچین در این طرح، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفكيك اتاق خودرو نمایش داده شدهاند که بعنوان مثال در دسته خودروی هاچ بک کوچک، برترین خودرو تویوتا یاریس و در دسته خودروی شاسی بلند نیمه بزرگ کیا سورنتو جای دارند.
در ادامه، امتیاز کلی شاخص IQS به تفکیک زادگاه برندهای مورد مطالعه مورد کاوش قرار گرفته اند که در این میان برندهای کشور آلمان به عنوان باکیفیت ترین و به دنبال آن برندهای خودروهای ژاپنی در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.
همانطور که در اطلاعات گرافیکی قابل مشاهده است، بیش از 38% از تنوع مدل خودروها (منظور شمارگان توليد نيست بلكه تنوع مدلهاي ارائه شده است) در بازار ایران مربوط به برندهای چینی بوده و به دنبال آن برندهای فرانسوی در جایگاه دوم و برندهای کره ای، ژاپنی، ایرانی و آلمانی در جایگاه های بعدی قرار دارند.
با نظر مساعد وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 1394 شاخص IQS به عنوان يكي از شاخصهاي كليدي سنجش كيفيت صنعت خودرو تعيين گرديد. اين شاخص در بسياري از كشورهاي توسعه يافته نيز مورد سنجش قرار گرفته و قابليت قياس و بهينه كاوي را بين صنعت خودرو ايران و صنايع خودروسازي بين المللي در كشورهاي مختلف فراهم ميآورد.
در این تحقيق با بیش از 145000 نفر از مشتریانی که خودروهای خود را از 18 شرکت عرضه کننده خودروي سواري كه بيش از 100 مدل خودرو را عرضه نموده بودند، مصاحبه صورت پذيرفته است.
نتايج اولیه نشان مي دهد شاخص IQS، در سال 1394 متوسط امتیاز 432 نشان ميدهد؛ به عبارتي 4.3 ايراد در هر خودرو تحويل داده شده به مشتريان ايراني كه سه ماه از مالكيت آن ميگذرد.
نكته حائز اهميت و مثبت آنست كه به طور متوسط شاخص IQS با کاهش حدود 7.5% نسبت به دوره پیش مواجه گردیده است.
نتایج مطالعات مشابه در کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در سال 2015 نشان میدهند که شاخص IQS برای این کشورها به ترتیب 80، 108 و 112 است. در این مطالعه امتیاز پایین این شاخص بیانگر کیفیت بهتر خودروها می¬باشد؛ بنابراین کاهش 7.5% شاخص IQS نشان از افزایش و بهبود کیفیت اولیه خودروها در سال 1394 نسبت به دوره گذشته هست.
تحليل اوليه نتایج مبين آن است که حدود 30% از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان مربوط به بدنه و مونتاژ، 50% از عیوب مربوط به قطعات خودرو و 20% درصد موارد عنوان شده از سوي مشتريان مربوط به طراحی میباشد. در بخش بدنه و مونتاژ عمده مشاهدات مربوط به رگلاژ نبودن دربها بوده است، همچنین در بخشهای قطعات و طراحی بیشرین عیوب مشاهده شده به ترتیب مربوط به معیوب بودن قطعات موتور خودرو و بالا بودن مصرف سوخت میباشد.
در این گزارش، رتبه بندی بر اساس برند خودروهای درحال تردد و مورد مطالعه در این طرح ارائه گردیده است. در این میان، مدلهاي خودرو لکسوس با برترین کیفیت در سال 1394 (2015-2016) در جایگاه نخست و به دنبال آن خودروهای BMW، تویوتا و آلفارومئو در جایگاه های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.
در این ردهبندی به دلیل سهم بازار بالاي ایران خودرو وسایپا، متوسط وزنی صنعت شاخص IQS در پایین نمودار و در کنار این خودروسازان جای گرفته است.
لازم به ذکر است که در گزارش پیشرو خودروهایی که در داخل کشور و با برندهای خارجی تولید و مونتاژ میشوند، در دسته بندی برندهای اصلی خود قرار گرفتهاند؛ بعنوان مثال در این نمودار خودروی سوزوکی گراند ویتارا از محصولات ایران خودرو خارج شده و جزء محصولات برند سوزوکی دسته بندی گردیده است.
همچین در این طرح، برترین خودروها از نظر کیفیت اولیه در نگاه مشتریان به تفكيك اتاق خودرو نمایش داده شدهاند که بعنوان مثال در دسته خودروی هاچ بک کوچک، برترین خودرو تویوتا یاریس و در دسته خودروی شاسی بلند نیمه بزرگ کیا سورنتو جای دارند.
در ادامه، امتیاز کلی شاخص IQS به تفکیک زادگاه برندهای مورد مطالعه مورد کاوش قرار گرفته اند که در این میان برندهای کشور آلمان به عنوان باکیفیت ترین و به دنبال آن برندهای خودروهای ژاپنی در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.
همانطور که در اطلاعات گرافیکی قابل مشاهده است، بیش از 38% از تنوع مدل خودروها (منظور شمارگان توليد نيست بلكه تنوع مدلهاي ارائه شده است) در بازار ایران مربوط به برندهای چینی بوده و به دنبال آن برندهای فرانسوی در جایگاه دوم و برندهای کره ای، ژاپنی، ایرانی و آلمانی در جایگاه های بعدی قرار دارند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *