مراکز دانشگاه علمی کاربردی منطقه بندی می شوند/ خالی ماندن نیمی از ظرفیت دانشگاهها
وی از اجرای طرح منطقه بندی آموزش عالی در کشور خبر داد و گفت: آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم شده است تا بر این اساس نقش تمامی دانشگاهها در تصمیم سازیهای وزارت علوم بیشتر و پررنگ تر شود.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی افزود: در همین راستا مراکز علمی کاربردی نیز در قالب ۱۰ منطقه کنار هم قرار خواهند گرفت تا همه مراکز و واحدهای استانی در تصمیمات دانشگاه جامع مشارکت داشته باشند.
امید به مراکز این دانشگاه توصیه کرد تا ظرفیتهای منطقه ای خود را شناسایی کنند و براساس آن رشتههای جدید متناسب با بازار کار را طراحی و راه اندازی کنند.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته تعداد دانشجویان این دانشگاه از حدود ۲۰۰ هزار دانشجو به حدود یک میلیون دانشجو افزایش یافته بود، گفت: باتوجه به اینکه تعداد دانشجویان کشور رو به کاهش است پیش بینی می شود تعداد دانشجویان این دانشگاه به حدود ۴۰۰ هزار نفر برسد.
امید تاکید کرد: درحال حاضر بیش از نیمی از ظرفیت پذیرش دانشگاهها با مشکل صندلی خالی مواجه است.
وی خاطرنشان کرد: اکنون سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور وجود دارد اما در کنکور سراسری سال جاری حدود ۸۰۰ هزار متقاضی حضور داشتند.
سرپرست دانشگاه علمی کاربردی عنوان کرد: در طول ۷۰ سال عمر آموزش عالی در کشور ما شاهد تاسیس حدود ۵۰ دانشگاه دولتی بودیم اما طی کمتر از ۷ سال حدود ۷۰ دانشگاه دولتی جدید در کشور ایجاد شد.
امید گفت: همچنین مراکز این دانشگاه نیز از حدود ۳۰۰ مرکز طی سالهای گذشته به بیش از هزار و ۲۰۰ مرکز افزایش یافته و اکنون تعداد مراکز این دانشگاه به هزار و ۵۰ مرکز کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: افزایش ظرفیتهای آموزش عالی در دانشگاه پیام نور نیز دیده میشود به طوری که تعداد دانشجویان این دانشگاه طی سالهای گذشته از حدود ۲۰۰ هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر رسید و طبق آمارهای موجود تعداد دانشجویان این دانشگاه مجددا کاهش یافته و به کمتر از ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.